یارانه بنزین به نفع چه کسانی خواهد بود؟

پنجشنبه، ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰:۱۷
کدخبر:۹۸۹۴۷

در طرح جديد يارانه بنزين پيشنهاد وزارت اقتصاد هر نفر 20 ليتر در هر ماه است؛ اما برخي از مسئولان از جمله وزير نفت 15 ليتر در هر ماه را عنوان کرده‌اند که منطق آن، جلوگيري از کسري بودجه است.

چراکه اگر 15 ليتر به هر فرد تخصيص داده شود، عملاً کسري بودجه‌اي از اين محل به کشور تحميل نمي‌شود؛ اما با سهميه 20 ليتري عملا دولت حدود 7 هزار تا 8 هزار ميليارد تومان در سال بايد يارانه جديد توزيع کند و اين يارانه، مجموع هزينه‌هاي دولت را بالا مي‌برد و اين حال احتمال اجراي آزمايشي اين طرح براساس مختصات هر نفر 20 ليتر وجود دارد. از نظر طراحان،‌ منفعت هر نفر 20 ليتر اين است که تعداد کساني که متضرر مي‌شوند کمتر خواهد بود که البته برخي کارشناسان معتقدند که توزيع يارانه‌ بنزين به شکل کنوني بيشتر به نفع ثروتمندان است و طرح بازتوزيع يارانه بنزين براي اصلاح اين شرايط طراحي شده تا اين يارانه بين تمام ايراني‌ها به يک نسبت توزيع شود اما از جزئيات اين يارانه چه مي‌دانيد؟ طرح بازتوزيع بنزين با هدف اختصاص بنزين يارانه‌اي (1500توماني) به افراد به‌جاي خودروها از ابتداي اسفندماه و به‌صورت آزمايشي در جزيره کيش آغاز شده است و ايده‌اي که بر مبناي توزيع عادلانه يارانه سوخت ميان همه مردم طرح‌ريزي شده است، و البته از همان ابتدا هم انتقاداتي به‌واسطه ويژگي‌هاي منحصر به فرد منطقه آزمايشي منتخب آن (جزيره کيش) به‌همراه داشت.

سيد احسان خاندوزي سخنگوي اقتصادي دولت در نشست خبري چهارم مرداد در خصوص سرنوشت اين طرح گفت: مکرراً عرض مي‌کنم دستور کاري براي افزايش قيمت بنزين در سال جاري وجود ندارد و 5 ماه است که طرح آزمايشي بنزين اجرا و در زمان حاضر متوقف شده است، قرار است اين طرح انجام‌شده بررسي شود و اگر نياز به اصلاحات يا توسعه دارد صورت پذيرد، هنوز تصميماتي اتخاذ نشده است. وزير امور اقتصادي و دارايي از ارائه اين طرح و نتايج آن به رئيس جمهور خبر داد و گفت: اگر هر تصميمي هم گرفته شود، برنامه‌اي براي افزايش قيمت بنزين در سال جاري نداريم‌ و از اين‌رو، طرح بازتوزيع بنزين روي ميز رئيس‌جمهوري است و بنابر تأکيد وزير اقتصاد، حتي اگر اين طرح در دستور کار قرار گيرد نيز امسال افزايش قيمت بنزين نخواهيم داشت.

نرسي قربان کارشناس انرژي در خصوص افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي گفت: افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بحث امروز و ديروز نيست بلکه در بيست سال گذشته مطرح بوده است و همواره صحبت از اين موضوع بوده است که قيمت اين حامل‌هاي انرژي همپاي تورم حرکت نمي کند. اين کارشناس انرژي با اشاره به اينکه يک ليتر بنزين هزار و 500 تومان است و يک ليتر آب 6 هزار تومان است؛ گفت: به طور کلي قيمت حامل‌هاي انرژي با تورم حرکت نکرده است و همواره صحبت از اين موضوع بوده است که اين شکاف قيمتي را کاهش دهند اما بنزين يک مسئله احساسي است که به سياست وصل مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اينکه همواره صحبت از اين بوده است که قيمت حامل‌هاي انرژي را چگونه مي‌توان بدون آسيب به طبقه فقير بالا برد؛ گفت: طبقه پولدار مسأله‌اي براي قيمت بنزين ندارد اما براي قشر فقير مردم ايران قيمت بنزين مسأله حياتي است.

او در ادامه گفت: صحبت‌ها بر اين اساس است که دولت يارانه‌اي را در برابر اين افزايش قيمت بنزين در نظر بگيرد و اين يارانه‌ها نيز به واسطه تخصيص کارت انرژي به دست مردم برسد؛ 2 تا 3 ميليون تومان پول در آن کارت انرژي است که مردم مي‌توانند به واسطه آن هزينه آب، برق، گاز و يا سوخت خود را پرداخت کنند که اين راه حلي بوده است که در ده سال گذشته بر روي آن کار شده است و کارت‌هاي بنزين فعلي و کارت‌هاي ملي اين قابليت را دارند؛ با اين وجود گفته مي‌شود که عدالت در اين فرايند اجرايي نمي‌شود، چراکه فردي که 5 خودرو دارد 5 کارت بنزين مي‌گيرد و بيشتر يارانه مي‌گيرد و فردي که اصلا خودرويي ندارد نيز اصلا کارت يارانه نمي‌گيرد./ آرمان ملی