رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران میگوید؛ حضورپوشاک در لیست خرید خانوادهها کم شده و در موازات آن افزایش تقاضا برای مدلهای ارزان و کمکیفیت زیادشده است.
ابوالقاسم شیرازی گفت: «زمانی پوشاک در سبد خانوار مثل خوراک جایگاهی داشت؛ اما اکنون از سبد مصرف خانوار خارج شده است. اگر خانواری امروز سه قلم پوشاک نیاز داشته باشد بیشتر از یک قلم خرید نمیکند چون توان خرید را ندارد.».
ایسنا نوشت: وی درخصوص وضعیت بازار پوشاک با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه گفت: «قیمت مواد مصرفی ما که شامل پارچه و ملزومات آن (نخ، دکمه و وسایل تزئیناتی لباس) است، بهشدت بیثبات شده بهطوریکه دیگر هیچوقت تولیدکننده با قیمت قبلی به فروشنده پوشاک را تحویل نمیدهد. بازار نباید بیثبات باشد و تا آنجایی که میشود باید هزینهها را کاهش و بهرهوری را بالا ببریم، در نتیجه بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان و فروشندگان همین افزایش قیمت است.»
این فعال اقتصادی پیرامون تغییر قیمتها و تاثیر آن بر بازار گفت: «این نوسان قیمت بازار را از رونق میاندازد. این مهم ترین مشکل است که اگر حل شود قطعا رونق به بازار برمیگردد. افزایش شدید قیمتها و تورم در بازار رکود ایجاد کرده و از سوی دیگر رقابتهای ناسالم مثل دستفروشها و فروش پوشاک در فضای مجازی نیز بر این موضوع تاثیرگذار است.»
شیرازی با اشاره به علاقه تولیدکنندگان به ادامه فعالیت با وجود مشکلات زیاد، بیان کرد: «تولیدکنندگان و فروشندگان با توجه به افزایش قیمت و تورم نسبت به صنایع دیگر با سود حداقلی کالایشان را فروختند، به این علت که میخواهند شغلشان را ادامه دهند. آنها با وجود همه مشکلات با علاقه زیادی که بهکار خود دارند و امیدواری به آینده به فعالیت خود ادامه میدهند.»
وی درخصوص میزان تقاضای مردم در بازار پوشاک با وجود شرایط بد اقتصادی نیزگفت: «تعداد تقاضا کم، ولی قیمت افزایش پیدا کرده است در نتیجه این کاهش فروش، تولید نیز کاهش مییابد و بهروری کم میشود. در تولید به هر میزان تیراژ بالاتر برود، هزینه کمتر میشود اما الان که عرضه زیاد و تقاضا کم است، نتیجه برعکس میشود.»
این فعال صنفی با بیان اینکه پوشاک باکیفیت تولید میشود و قیمت به علت افزایش قیمت مواد اولیه بیشتر میشود، افزود: «با وجود شرایط بد اقتصادی برخی از تولیدکنندگان به تولید پوشاک ارزانقیمت میپردازند که کیفیت کمتری دارد و دستگاههای نظارتی نباید ازاین موضوع ایراد بگیرند، چون مردم متقاضی هستند. ما کیفیت را بر اساس اینکه پوشاک دوخت جذاب و ثباترنگ داشته باشد، رعایت میکنیم اما دیگر استقامت زیاد معنایی ندارد چون جوانان نیز مدت زیادی از پوشاک استفاده نمیکنند. باید در تولید پوشاک هم با کیفیت بالا و با قیمت متناسب با کیفیت آن، پوشاک با قیمت مناسب برای دهکهای پایینتر داشته باشیم.»
وی در پایان در مورد فروش پوشاک در فضای مجازی گفت: «فضای مجازی میتواند یک فرصت یا تهدید باشد. اگر افرادی که برای فروش از این بستر استفاده میکنند، کالای باکیفیت تحویل مشتری بدهند خوب است اما اگر با سوءاستفاده و فریب همراه باشد، قطعا تهدید است. در دنیا هر دو نوع فروش خوب است اما باید نظارت کافی روی آنها صورت گیرد. در حالحاضر بیشترین شکایت مربوط به فروش مجازی است که این خود یک تهدید است.»