هوش مصنوعی با تسهیل استفاده از رباتها زندگی را راحتتر کرده است. برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که از رباتها به عنوان پیشخدمت و کارکنان نظافت استفاده میکند.
از زمان همهگیری کرونا، صنعت هتلداری و رستورانداری با بحران بیسابقهای مواجه شده است. بر اساس گزارشهای منتشر شده، نزدیک به ۱۰ درصد از کارگران در فرانسه، شغل خود را از دست دادهاند. بنابراین آیا رباتها میتوانند راه حلی برای این کمبود باشند؟
تصور کنید یک ربات جایگزین سرآشپز شود. اینک این آینده در یک رستوران در پاریس به وقوع پیوسته است. رباتی به نام «پازی» در هر ساعت ۸۰ پیتزا را بدون دخالت انسان آماده و سرو میکند.
این فرآیند ساده و شفاف است. مشتری با استفاده از دستگاه خودپرداز سفارش خود را میدهد. سپس بازوهای مفصلی ربات، خمیر را صاف، سس را پخش و مواد را اضافه میکنند و آن را داخل فر قرار میدهند.
سباستین روورسو، یکی از بنیانگذاران پازی از تسلط بر محصولات ارگانیک به عنوان بزرگترین مشکل فنی نام میبرد و میگوید: «خمیر یک ماده زنده است و مخمرهایی در آن وجود دارد. این محصول دارای ویژگیهایی است که ثابت نیستند. سسها میتوانند ضخامتهای متفاوتی داشته باشند. بنابراین توسعه فناوری که قادر باشد هر نوع مادهای را مدیریت کند، بسیار پیچیده بود.»
فیلیپ گلدمن، مدیرعامل رباتیک پازی هم میگوید: «رباتها میتوانند کارهای آشپزی را بسیار راحتتر، سریعتر و با استانداردی بالاتر از کارگران آشپزخانه انجام دهند.» از همین رو او بر این نظر است که دلیلی وجود ندارد تا از مزیتهای رباتیک در بخش «فست فود» استفاده نشود.
اگرچه این فناوری حدود ۳۰۰ هزار یورو هزینه دارد اما ابداعکنندگان آن بر این نظرند که استفاده از روباتها به سرآشپزها این امکان را میدهد تا وقت بیشتری را روی مواد با کیفیت صرف کنند.
نیروهای اقتصادی محرک روباتسازی
مجمع جهانی اقتصاد پیشبینی کرده است که رباتها سریعتر از آنچه که ما فکر میکنیم جایگزین کارگران شوند. بنابراین با سرعت کنونی ممکن است که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل دستخوش تغییر شوند.
البته این سازمان بزرگ اقتصادی بر این باور است که استفاده از رباتها فرصتهای شغلی بیشتری نسبت به حذف آن ایجاد میکند. بر اساس پیشبینیهای انجام شده، در همان بازه زمانی به ۹۷ میلیون شغل جدید نیاز است.
از آنجایی که شرکتها برای حفظ پیشتازی خود رقابت میکنند، هزینههای جهانی در حوزه رباتیک تا سال آینده به ۲۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
با وجود این شرکتهایی وجود دارند که تمرکزشان را روی کشف چگونگی همکاری رباتها و انسانها گذاشتهاند. یکی از شرکتهایی که در خط مقدم اتوماسیون قرار دارد، شرکت «ایبیبی» است.
مارک سگورا، رئیس بخش رباتیک شرکت «ایبیبی» از «تجارت الکترونیک» و «تمایل شرکتها برای استفاده ازرباتهای همکار» به عنوان عواملی نام میبرد که جهان را به سمت رباتسازی سریعتر سوق میدهند. البته او در ادامه بر لزوم کاهش هزینههای ساخت رباتها تأکید میکند تا شرکتهای بیشتری از رباتها استفاده کنند و از سود آن بهره ببرند.
نیاز به انسان همچنان باقی میماند
در هر حال چه در یک مغازه، کارخانه یا اداره مشغول به کار باشیم، وجود «رباتهای همکار» به عنوان همکار میتواند به یک امر عادی تبدیل شود.
ناهیا اوردونا، نویسنده کتاب «آفریدن دوباره دیجیتالی شما»، میگوید: «من متقاعد شدهام که رباتها مشاغل ما را نمیدزدند بلکه با جابجایی ۸۵ میلیون شغل میان رباتها و انسانها، ۹۷ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.»
او در ادامه میگوید: «اجازه دهید رستوران مورد علاقهام را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. من در آلمان و در مرکز مونیخ زندگی میکنم. این یک رستوران ایتالیایی است. هر بار که به آنجا میروم، پیشخدمتها از من استقبال میکنند. شاید پیتزایم را یک ربات در آشپزخانه درست کند اما پیشخدمت ایتالیایی به من این احساس را میدهد که در تعطیلات در ایتالیا هستم و این احساس را نمیتوان نادیده گرفت.»
بنابراین اعتماد به رباتها برای انجام کارهایی که نیازی به انسانها ندارند به این معنی است که مهارتهای انسانی میتوانند به روشهای دیگری بهتر مورد استفاده قرار گیرند.