سال های طولانی بود که بازار وانت در ایران منحصر به خودروهایی نظیر نیسان زامیاد، وانت مزدا، وانت پیکان و پراید بود و در رده وانت هایی که هم قابلیت کار را در خود داشته باشد و هم گزینه مناسبی برای رانندگی شهری و برون شهری باشد، این بازار انحصاری در دست تویوتا و وانت هایلوکس بود.
به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، یکی از اولین شرکت هایی که با معرفی یک محصول جدید به بازار ایران، نامی برای خود دست و پا کرد شرکت آمیکو بود که با عرضه پیکاپ آسنا توانست سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد.
آخرین شرکتی که تصمیم دارد تا وارد این سگمنت شود نیز کرمان موتور است که متولی تولید محصولات جک در ایران شناخته می شود. کرمان موتور از اواسط سال گذشته برنامه هایی برای تولید پیکاپ سایز بزرگ جک تی 8 در این شرکت داشته است که به صورت جسته و گریخته مطالب و تصاویری را از این محصول جدید در پرشین خودرو منتشر کرده ایم.
جک یکی از برندهای چینی بازار خودرو کشور است که در 11 سالی که از عمر آن در بازار ایران می گذرد توانسته است تا با کیفیت خود به سهم مناسبی از بازار دست پیدا کند.
جک در بازار ایران، کار خود را با سگمنت سدان آغاز کرد و پس از آن با معرفی اس یو وی جک اس5 و کراس اوور جک اس3 توانست سبد محصولات خود را متنوع تر کند و در ماه های آینده، سبد محصولات جک در ایران با معرفی پیکاپ اسپرت و مدرن تی 8 کامل تر نیز خواهد شد.
امروز در بازار ایران، برند جک توانسه است به واسطه سبد متنوع محصولات این شرکت، طیف متنوعی از کاربران را به سوی خود جذب کند و این همان استراتژی است که خودروسازان چینی در سال های اخیر در پیش گرفته و پیشرفت زیادی نیز کرده اند.
استراتژی شرکت های خودروساز چینی بر اساس یک محصول برای هر سلیقه به سرعت توانست تا پای آنان را به فراسوی مرزهای چین از آمریکای جنوبی تا غرب آسیا باز کند.
ایران همواره یکی از بازارهای مهم برای خودروسازان چینی محسوب می شود که از اهمیت زیادی برخوردار است و جک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
معرفی پیکاپ سایز بزرگ جدید جک در ایران و در حالی که صنعت خودرو با تحریم مواجه است خود گوبای اهمیت بازار ایران برای جک است.
طراحی ظاهری پیکاپ تی8
پیکاپ جک تی8 در دسته پیکاپ های متوسط قرار دارد که در مدل دو کابین وارد بازار ایران می شود و رقبایی همچون آمیکو آسنا و پیکاپ فوتون تونلند را در برابر خود می بیند.
در طراحی جلوی پیکاپ جک تی 8 با جلوپنجره آلومینیومی بزرگ و لوگوی 3 تکه جک مواجه می شویم که شباهت هایی با پیکاپ جی ام سی را تداعی می کند و دو پروژکتور بزرگ در پایین ترین قسمت سپر جلو جانمایی شده است.
در بالای سپرها یک نوار سیاه رنگ پلاستیکی تعبیه شده است که در قسمت جلو تا پایین سپر ادامه دارد و به نظر می رسد که نشان دهنده زاویه حمله این پیکاپ در مسیرهای آفرودی و صعب العبور باشد.
در قسمت عقب با طراحی ساده تری روبرو هستیم. چراغ های مستطیل شکل عمودی، باربند اسپرت مشکی از جنس پلاستیک سخت و کف پوش پلاستیکی بخش بار و روی سپر عقب، جزئیات پیکاپ تی 8 در بخش پشتی خودرو را نشان می دهد.
طراحی داخلی پیکاپ جک تی 8
در داخل کابین با یک طراحی نسبتا ساده و مشابه به هایلوکس مواجه می شویم که به صورت ترکیبی از چرم و پلاستیک ساخته شده است.
در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور لمسی بزرگ قرار دارد که زیر آن کنترلرهای دایره ای خودرو قرار گرفته است و در میان دو کنترلر دایره ای، سایر دکمه های کنترل آپشن های خودرو قرار دارد.
فضای بین دو سرنشین جلو به وسیله یک زیردستی بزرگ و چرمی جدا می شود که جنسی شبیه به روکش های صندلی خودرو دارد.
مشخصات فنی پیکاپ تی8
پیکاپ جک تی 8 با پیشرانه 1997 سی سی با توان 174 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر که از دورهای پایین در دسترس است راهی بازار می شود که این قدرت از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به چهار چرخ خودرو منتقل خواهد شد.
جک تی8 با فرمان هیدرولیک و ترمزهای 4 چرخ دیسکی با رینگ های 18 اینچی تراش خورده به بازار می آید در حالی که سیستم تعلیق جلوی خودرو، مستقل از نوع جناقی دوبل با فنر مارپیچ و سیستم تعلیق عقب نیز غیر مستقل و از نوع فنر تخت خواهد بود. نسبت محور عقب این پیکاپ جک، 4.1 است.
تجهیزات ایمنی جک تی 8
پیکاپ جک تی8 در بخش تجهیزات ایمنی خودرو با دست پر وارد بازار می شود که می تواند در رقابت با رقبا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
پیکاپ جک تی8 مجهز به سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز اضطراری، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل فشار باد تایرها، سنسور عقب و دوربین دنده عقب است.
امکانات رفاهی پیکاپ تی 8 نیز در سطح مناسبی قرار دارد و ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، چراغ زنون، آینه های برقی با گرمکن، فرمان چرمی، کلید های کنترلی روی فرمان و بلوتوث تنها بخشی از این امکانات است.
در نهایت آنچه قطعی به نظر می رسد این است که باید در آینده ای نزدیک منتظر پیکاپ جک تی 8 در بازار باشیم.
حجم موتور (سی سی) | 1997 |
استاندارد آلایندگی | Euro V (یورو 5) |
حداکثر قدرت (HP/RPM) | 174 اسب بخار در دور موتور 5000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (NM/RPM) | 290 نیوتن متر در طیف دور موتوری 1800 الی 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته دستی |
سیستم فرمان | هیدرولیکی |
سیستم ترمز | جلو و عقب دیسکی |
سیستم تعلیق | جلو:مستقل از نوع جناقی دوبل با فنر مارپیچ عقب:غیر مستقل از نوع فنر تخت |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | 76 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 150 |
سایز چرخها | مجهز به رینگ 18 اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلی متر) | 5325 |
عرض خودرو (میلی متر) | 1880 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) | 1830 |
فاصله دو محور (میلی متر) | 3090 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1965 |
وزن بار مجاز (کیلوگرم) | 840 |
نوع اتاق | دو کابین |
- صندلی کمک راننده با تنظیم دستی در 4 جهت
- شیشه بالابر برقی Power Window
- گرمکن شیشه عقب
- تهویه مطبوع دستی
- محافظ قسمت بار
- رکاب جانبی
- چراغ روشنایی در روز
- تریم داخلی مشکی
- سیستم پخش MP5 با ورودی USB
- دارای 6 بلندگو
- Bluetooth
- عایق درب موتور
- جک بادی نگهدارنده درب موتور
- کروز کنترل
- سیستم ورود بدون کلید
- استارت دکمه ای
- اتولایت
- تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
- چراغ های جلو زنون
- چراغ های عقب LED
- مه شکن جلو و عقب
- آینه های جانبی با تنظیم برقی و دارای گرمکن
- فرمان هیدرولیکی با پوشش چرمی)
- قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت
- کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان
- تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر
- کامپیوتر سفری
- صندلی چرمی
- صندلی راننده با تنظیم دستی در 6 جهت
- سیستم ترمر ضد قفل ABS
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
- سیستم کمکی ترمز اظطراری BOS
- سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC
- سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA
- سیستم کنترل کشش TCS
- سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC
- سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- قفل مرکزی و قفل خودکار
- سیستم ضد سرقت
- قفل ایمنی کودک
- سنسور پارک عقب
- دوربین دنده عقب