شهریور 1391 وقتی شرکت جیلران برای اولین بار از خودرو EC7 در ایران رونمایی کرد، مردم مانند همیشه با خود میگفتند: «باز هم یک چینی دیگر! این هم که مثل چینیهای دیگر بیکیفیت است!» از آنجایی که یکی از معروفترین صفات ما ایرانیان اظهارنظر بدون دانش، بررسی و تحقیق است، عمده افرادی که چنین تصوری داشتند تنها چند ماه بعد از ورود این محصول به خیابانها ناخودآگاه و بر اساس شنیدههایشان 2 صفت زیبا و با کیفیت را در کنار نام جیلی به کار میبردند؛ عباراتی که برای اولین بار در کنار نام یک خودرو چینی شنیده میشد اما به واقع جیلی EC7 چه نکتهای داشت که مردم اینچنین ناگهان نظرشان در موردش تغییر کرد؟
این خودرو ابتدا با نام جیلی ایسی سون و با مدل 2012 میلادی به بازار کشورمان راه پیدا کرد و حدود یک سال بعد از عرضه، نام این خودرو از سوی شرکت جیلران موتور به خودروی امگرند7 تغییر کرد. به جز نام خودرو شاهد تغییراتی در سیستم موتور خودرو امگرند7 نیز بودیم. این تغییرات شامل تعویض 8 قطعه در موتور خودروی جدید بود که شرایط پیش آمده هم جهت پاسکردن استاندارد یورو 5 بود چون گمرک کشور طی بخشنامهای از همه واردکنندگان خودرو در کشور خواسته بود تا واردات خودروهایی که استاندارد یورو 5 دارند را در دستور کار خود قرار دهند و از واردات خودروهای یورو 4 پرهیز کنند که همین مسئله جیلران موتور، نماینده انحصاری جیلی در ایران را بر آن داشت تا نمونهای از این خودرو را که موفق به پاس کردن استاندارد یورو 5 شده بود، وارد و عرضه کند.
ردپای کرولا در قلب جیلیامگرند 7
در این آزمایش نتایج بررسیهای بیش از یکساله تیم آزمایش هفتهنامه خودروامروز روی امگرند 7 را مطالعه میکنید. بر این اساس در همه آزمایشها از رانندگی در جادههای لغزنده تا شهرهای گرم ایران و... امگرند 7 سربلند بیرون آمده است. خودروی جیلی امگرند هم مثل سایر برندهای چینی از قوای محرک برندهای معروف ژاپنی بهره میبرد که قوای محرکه استفاده شده در این خودرو بر پایه پیشرانهای مشترک با تویوتا کرولا نسل قبل (2008 ورژن آلتیس) است و ازاین لحاظ میتوان گفت که جیلی امگرند پیشرانه خوب و بیدردسری دارد و در تستهایی که در گرمای بالای 60 درجه سانتیگراد و همینطور سرمای منفی 18 درجه سانتیگراد با این خودرو داشتهایم، این پیشرانه بهترین عملکرد را داشته و کاملا پاسخگوی نیازهای راننده بوده است. در ادامه میتوان گفت که موتور این خودرو به راحتی از پس جثه 1280 کیلوگرمی جیلی امگرند برمیآید و طی چندین تست شتاب که جهت به دست آوردن شتاب صفر تا 100 این خودرو انجام دادیم، به عددی کمتر از 5/9 ثانیه نتوانستیم دست پیدا کنیم. موتور این خودرو مجهز به سیستم زمانبندی متغیرسوپاپ و همچنین دارای زنجیر تایم است.
چقدر میسوزاند؟
بر اساس آزمایشهای انجامشده برای محاسبه میزان مصرف سوخت این خودرو در جاده پس از آزمایش بلندمدت به عدد 6 لیتر در 100 کیلومتر رسیدیم و مصرف شهری آن نیز چیزی حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر بود. مصرف ترکیبی با رانندگی استاندارد نیز عدد 7.5 لیتر در 100 کیلومتر را نشان میدهد.
نرمتر از سراتو؛ همسطح مگان
از بحثهای مربوط به موتور که فاصله بگیریم، به سیستم تعلیق این خودرو میرسیم که باز هم ردپای تویوتا کرولا نسل قبل در این بازی دیده میشود و میتوان آن را یک کپی هوشمندانه از تویوتا کرولا نسل قبل دانست و لازم به ذکر است که سیستم تعلیق عقب این خودرو نیز از نوع یکپارچه بوده و جای یک سیستم تعلیق جداگانه برای عقب این خودرو خالی است که این مورد با توجه به قیمت پایین خودرو نسبت به سایر رقبا قابل چشمپوشی است ولی با همه این شرایط و فقدان سیستم کنترل پایداری در این خودرو هندلینگ جیلی امگرند خیلی خوب و مثالزدنی است و در سر پیچها و هنگام عکسالعملهای ناگهانی این خودرو عملکرد خوب و بینقصی را از خود به نمایش میگذارد و صندلیهای ساپورتیو این خودرو در پیچهای تند حس خوبی را به راننده و سرنشینان آن منتقل میکند. کمک فنرهای این خودرو از نوع روغنی است که اکثر دارندگان آن پس از 3000 کیلومتر کارکرد به نرمشدن تدریجی کمک فنرها اشاره میکنند و البته گلایههایی هم از طرف برخی خریداران این خودروها در رابطه با کوبش فنرها و صداهای عجیب و غریب کمکها در هوای سرد زمستان وجود دارد که طی تست انجام شده کوبشهای این خودرو از سراتو نسل قبل بهتر ارزیابی شده است و از لحاظ نرمی جیلی را میتوان در حد خودرو رنو مگان دانست و در رابطه با صداهای عجیب کمک فنرهای این خودرو میشود گفت این صداها در دمای منفی 5 درجه سانتیگراد به گوش میرسد که طبق اعلام شرکت جیلران موتور، این اشکال در حال بررسی و رفع عیب است که در آینده نزدیک با یک فراخوان نسبت به رفع این مشکل اقدام خواهند کرد.
آرام مانند روز اول !
بعد از بررسی موتور و سیستم تعلیق این خودرو به بررسی کیفیت ساخت و ادوات به کار رفته در اتاق خودرو میپردازیم. شرکت جیلی در سال 2009 که استارت کاری خود را به عنوان یک کمپانی خودروساز زد، ابتدا با خرید تجهیزات نصب و مونتاژ قطعات خودرو از شرکت فوجی ژاپن یک خط تولید کامل را برای خودروهای تولیدیاش دست و پا کرد که تمامی این دستگاهها و روباتها در فرایند ساخت خودروهای جیلی دست دارند و محصول نهایی هم یک خودرو با کیفیت بالا محسوب میشود. خودرو امگرند7 هم در همین خط تولید ساخته میشود که انصافا بدون تعصب کیفیت ساخت خوب و قابل قبولی دارد و در این خودرو حدود 1750 عدد نقطهجوش جهت ساخت به کار رفته است و نتیجه آن هم یک خودرو با کیفیت بالا میشود. در آزمایش حدود 60هزار کیلومتر با این خودرو اتاق همچنان مانند روز اول بی سر و صداست و حتی با وجو درانندگی در جادههای ناهموار و همینطور دستاندازهای مختلف شهرای ایران، این خودرو عملکرد خوبی در حفظ آرامش اتاق داشته که نشاندهنده کیفیت بالای ساخت این خودرو است که البته اصلیترین دلیل آن عدم دستکاری در خطوط تولید مونتاژ ایران و واردات به صورت کامل است.
کیفیت چرم اتاق و رنگ بدنه
از بحث کیفیت ساخت و مونتاژ نیز که بگذریم به بررسی کیفیت چرم صندلیها، کنسول وسط، فرمان چرم و داشبورد خودروی امگرند میرسیم. مدلهای واردشده این خودرو توسط جیلران موتور در نمونههای سدان و هاچبک و با سال ساخت 2013 و 2014 با تریم طوسی هستند که بعد از یک سال و حدود 40 هزار کیلومتر کارکرد شاهد پوستپوستشدن تدریجی چرم صندلیهای جلو به دلیل استفاده بیشتر به نسبت صندلیهای عقب این خودرو بودیم و نشانههایی از این مورد هم در فرمان و کنسول چرم این خودرو مشاهده کردیم که این تغییرات بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد کاملا مشهود بود. ابتدا تریم طوسی صندلیها متمایل به رنگ زرد شده و سپس بعد از آن در 40 هزار کیلومتر به بالا شاهد پوستپوستشدن قسمتهای چرمی این خودرو که با بدن افراد اصطکاک داشت، بودیم و میتوان گفت که در کیلومترهای بالاتر نمیتوان به چرم استفاده شده در خودرو اطمینان کامل داشت و باید به فکر راهکاری جهت رفع این مشکل بود. در رابطه با کیفیت رنگ این خودرو میتوان گفت علیرغم گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری جیلران موتور برای خودرو جیلی امگرند، رنگ این خودرو از کیفیت بالایی برخوردار نیست و میتوان برچسب متوسط را از لحاظ کیفیت رنگ بدنه روی این خودرو چسباند که چندین مورد از ضعفهای آن را در خودرو مورد آزمایش و خودروهای دیگر شاهد بودیم.
عملکرد سیستم تهویه و صوتی
در مدت این تست سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو مورد آزمایش قرار گرفت که در گرمای 60 درجه سانتیگراد و همینطور سرمای منفی 18 درجه سانتیگراد سیستم تهویه اتوماتیک این خودرو بهترین عملکرد را داشت و سیستم بخارزدایی آن هم خیلی خوب و بدون نقص انجام وظیفه میکرد و در مجموع از عملکرد آن راضی بودیم. در تست دیگری که از سیستم صوتی و تصویری این خودرو داشتیم، از عملکرد آن راضی بودیم. سیستم صوتی این خودرو به 6 بلندگو در مجموع که شامل 4 باند و 2 تیوتر میشود، مجهز است و در طول دوره آزمایش بلندمدت عملکرد خوبی را از آن شاهد بودیم. از آنجایی که این سیستم صوتی به نمایشگر 6.5 اینچی نیز مجهز است، فایلهای تصویری با کیفیت خوبی به نمایش درمیآمدند. سیستم بلوتوث جهت انجام مکالمات تلفنی نیز عملکرد قابل قبول و بدون نقصی داشت با این حال تنها نقطه ضعفی که در آپشنهای مولتیمدیا این خودرو به چشم میخورد، فقدان سیستم ناوبری یا GPS است. البته در دورهای که شرکت در تکاپوی یافتن راهی برای حل این مشکل بود عدهای از متخصصان شخصی اقدام به نصب و فعالسازی این سیستم روی خودروهای امگرند 7 میکردند لذا با بهرهگیری از شرایط بازار آزاد این سیستم را فعال کردیم و به صورت فابریک روی خودرو نصب شد و تاکنون عملکرد قابل قبولی نیز داشته است.
بررسی دوره تعویض تجهیزات فنی کاربردی
در آزمایش حدود 60 هزار کیلومتری با این خودرو مجبور به تعویض دیسک و صفحه کلاچ آن و همچنین لنتهای جلو خودرو شدیم که در بخش دیسکوصفحه کلاچ در مقایسه با برخی خودروهای همرده، زمان تعویض کمی زودتر از موعد میانگین رقبا، فرا رسید. با این حال عملکرد سیستم انتقال قدرت (گیربکس) این خودرو کاملا راضیکننده است و مانند سایر برندهای چینی شاهد ضعف در گیربکس دندهای این خودرو نبودیم و موتور خودرو نیز همچنان مانند روز نخست نرم و بدون سر و صدای اضافی به کار خود ادامه میدهد که قطعا این موارد از برگهای برنده جیلی در بازار کشور هستند.
امکانات و فضاهای داخلی و بار
در تست پایانی به فضاهای استفاده شده در این خودرو میپردازیم. ابتدا با باز کردن در صندوق عقب جیلی امگرند با فضایی در حدود 680 لیتر مواجه میشویم که در نوع خود بزرگترین صندوق عقب را در این کلاس از خودروها دارد و از لحاظ مقایسهای هم میشود گفت که اندکی از صندوق عقب تویوتا کمری بزرگتر است. بعد از بررسی صندوق عقب به کابین این خودرو میرسیم و روی صندلی راننده که به صورت برقی در 8 حالت نیز تنظیم میشود مینشینیم و سپس این صندلی را برای قد راننده که در حدود 185 سانتیمتر است، تنظیم میکنیم و به عقب میکشیم که میتوان گفت از صندلی راحت راننده که بدن را کاملا در بر گرفته است و کاملا ساپورتیو بوده نیز رضایت کامل داشتهایم و سپس بعد از پیادهشدن از خودرو این بار به سراغ صندلیهای ردیف عقب میرویم و در قسمت پشتی صندلی راننده مینشینیم که ردیف عقب این خودرو برای افرادی که با قد 185 تا 190 سانتیمتر هستند خوب و مناسب بوده و فضای مناسبی برای نشستن راحت 3 سرنشین با قد 185 سانتیمتر در ردیف عقب این خودرو مهیاست که کمربندهای 3 نقطهای نیز برای سرنشینان ردیف عقب در نظر گرفته شده است. بعد از بررسی صندوق عقب و فضای داخلی خودرو به بررسی فضای تعبیه شده برای موتور این خودرو میپردازیم. با توجه به اینکه قلب تپنده جیلی امگرند دارای یک موتور 1800 سیسی است، در فضای بزرگی که جهت قرارگیری موتور این خودرو در نظر گرفته شده، این موتور کوچک به نظر میرسد که از هر طرف موتور خودرو با 12 سانتیمتر فضای خالی روبهروست که هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ تعمیرات فضای موجود کمک شایانی را به خودرو میکند.
نامهای بزرگ؛ پشت پرده امگرند 7
طی تستهای انجام شده در این یک سال اخیر متوجه استفاده از برندهای خوب در سیستمهای این خودرو شدیم که میتوان به ECU این خودرو که ساخت شرکت دلفی آمریکا، سیستمهای الکترونیکی آن که برای شرکت زیمنس آلمان، سیستمهای انژکتور و سیستم ترمز بوش ورژن 8.1، چراغهای ساخت ولئو فرانسه، صندلیهای لییر آمریکا، باتری وارتا آلمان، شیشههای سنت گوبیان فرانسه، سانروف هلندیا و بسیاری دیگر از تجهیزات خوب و با کیفیتی که در این خودرو به کار رفته است، اشاره کرد و همه اینها در کنار ایمنی بالای این خودرو که در موسسه تست ایمنی خودرو در اروپا(EuroNCAP) موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده است را قرار داد تا بتوان جیلی امگرند7 را به عنوان تنها خودرویی که در این رنج قیمت سرشار از ایمنی، آپشن، سواری نرم و راحت، صندوق عقب بسیار جادار، طراحی خوب و گارانتی 5 ساله است، نام برد.