در بازار روبه رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیتهای فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.
کیا سراتو یا امجی 6
این دو خودرو در یک کلاس بوده و تقریبا در یک رنج قیمتی با هم رقابت میکنند. این در حالی است که سراتو خودرویی پراقبال با بازار خوب و MG6 خودرویی کم اقبالتر نسبت به آن در بازار دست دوم است. سراتو با موتور پرحجمتر و البته پرقدرتتر به میدان آمده است. این در حالی است که موتور MG6 از سیستم توربوشارژ بهره میبرد که همین امر در شتابگیری این خودرو را موفقتر نشان میدهد.
هر دو خودرو ظاهری جذاب، کابینی جذابتر و البته امکاناتی زیاد دارند که هر خریداری را ترغیب میکند تا خرید خودرو را قطعی کند. کیفیت ساخت هر دو خودرو خوب بوده و البته مواد به کار رفته درون کابینشان نیز قابل قبول است. فضای کابین زیاد بوده و برای خانوادهها است. به خصوص اینکه فضای بار زیادی را در اختیار خریدار قرار میدهند. خدمات پس از فروش هر دو خودرو گسترده بوده اما در این میان کیا گستردگی بیشتری دارد. بهطور کلی انتخاب بین این دو خودرو بسته به سلیقه دارد و هر دو خودرو انتخابهای خوبی به حساب میآیند. با این توضیح که سراتو از فراوانی قطعه بیشتری در بازار برخوردار است.
هوندا آکورد یا رنو تلیسمان
دو خودروی جذاب بازار ایران که البته تلیسمان یک تازهوارد بوده و آکورد چند سال است که در بازار ایران حضور دارد. این دو خودرو در بازاری پررقیب حضور دارند و البته تفاوتهای فراوانی نیز با یکدیگر دارند. در زمینه حجم موتور آکورد پرحجمتر است اما قدرت تلیسمان به واسطه داشتن توربوشارژ بیشتر بوده و البته مصرف سوخت کمتری دارد. امکانات تلیسمان نیز بیشتر است اما از سواری جذاب و منحصر به فرد آکورد نمیتوان به راحتی گذشت.
خودرویی که در ایران طرفدارانی خاص داشته و در بازار نمونههای دست دوم آن را کمتر میتوان پیدا کرد. استهلاک پایین و لذت راندن از محاسن آکورد است. خدمات پس از فروش آکورد تعریفی ندارد و آن هم به کم بودن تعداد نمایندگیهای هوندا بر میگردد. قطعات آن نیز در بازار زیاد نیست اگرچه قطعات تلیسمان نیز در بازار نایاب بوده و اگرهم باشند قیمتهایی بالا دارند. البته تلیسمان هنوز یک تازهوارد است و باید دید در ادامه چه وضعی از نظر خدمات پیدا میکند. هر دو خودرو انتخابهای خوبی به حساب میآیند. آکورد اقتصادی با سواری جذاب و رنو تلیسمان بسیار زیبا با امکانات فراوان.
هوندا CRV یا میتسوبیشی اوتلندر
ژاپنیها در پی باز پسگیری بازار خودرو ایران از کرهایها هستند. از اینرو با قیمتگذاری مناسب بازار را نشانه گرفتهاند. هرچند که برخی از این برندها هنوز هم نتوانستهاند قیمتگذاری رقابتی داشته باشند. اوتلندر و CRV هر دو از موتورهایی هم حجم بهره میبرند که 2.4 لیتری است اما قدرت موتور CRV بیشتر از اوتلندر بوده و البته شتابگیری هوندا نیز بهتر از میتسوبیشی است. این در حالی است که قیمت CRV بالاتر از اوتلندر بوده و همین امر موجب شده در بازار و در کوچه و خیابان کمتر هوندا CRV را ببینیم. این در حالی است که این خودرو قابلیتهای خوبی به خصوص در بخش آفرود دارد.
البته هیچکدام این دو خودرو آفرودر نیستند اما این القاب و عناوین نتوانسته توجیه مناسبی برای قیمتگذاری تند این خودرو باشد. هر دو خودرو از نظر طراحی در سطح خوبی قرار داشته و زیبا هستند. درون کابین هر دو خودرو با کیفیت است اما امکانات هوندا در تیپ فول آن کمی بیشتر از میتسوبیشی است. همچنین خدمات پس از فروش میتسوبیشی نیز برگ برنده اوتلندر را رقم میزند و همین امر سبب شده در بازار اوتلندر خودروی موفقتری باشد. بهرغم داشتن موتور قویتر هوندا در کم اشتها بودن نیز از اوتلندر پیشی گرفته است و مصرف سوخت حدود یک لیتر پایینتر را تجربه میکند.
سوزوکی گرند ویتارا یا سانگ یانگ کوراندو
دو خودرویی که در بازار کمتر از آنها میشنویم اما خودروهایی ارزشمند با توجه به قیمتشان هستند.کوراندو نتوانسته موفقیت مدل قدیمی در بازار ایران را تکرار کند و ویتارا نیز کمی قدیمی شده به حساب میآید. در این کلاس میتوان این دو خودرو را ارزانترینها دانست. سوزوکی از موتوری پرحجمتر و البته قوی برخوردار بوده و در شتابگیری نیز بهتر است. در حالیکه کوراندو مصرف سوخت کمتری داشته و امکانات بیشتری دارد.
چهره کوراندو به روزتر بوده و جذابیت بیشتری دارد به خصوص اینکه سوزوکی سالهاست که در بازار حضور دارد و تنها جلو پنجره و چراغهایش تغییر کردهاند.هر دو خودرو انتخابهای خوبی هستند اما در بازار دست دوم اقبال زیادی ندارند که البته در این میان کوراندو موفقتر عمل کرده است. خدمات پس از فروش سوزوکی به دلیل آنکه تولید داخل است بسیار گستردهتر از کوراندو است و تقریبا در همه ایران نمایندگی آن وجود دارد. هر دو خودرو کم استهلاک و اقتصادی هستند اما کوراندو را میتوان خودرویی زیبا با امکانات فراوان و البته بازاری بهتر دانست و سوزوکی را پرقدرت و با خدمات بیشتر تلقی کرد.
برلیانس H230 یا جک j5
جک در نمونه دندهای همقیمت با برلیانس 230 با گیربکس اتوماتیک است. هر دو خودرو موتورهایی هم حجم داشته و البته برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. اما جک با توجه به داشتن گیربکس دندهای در شتابگیری موفقتر عمل میکند. فضای کابین جک جادارتر از برلیانس است و از نظر کیفیت کابین نیز برتر از رقیب خود به شمار میرود. در بازار دست دوم هر دو خودرو بیاقبالند چراکه نمونههای اتوماتیک جک طرفداران بیشتری دارند و البته برلیانسهای زیبای پارس خودرو نیز به دلیل آنکه قیمت چندان بالایی ندارند مردم ترجیح میدهند به جای دست دوم به سراغ صفر کیلومتر آن بروند.
از اینرو این دو خودرو کماقبال هستند ولی انتخابهایی مناسب و البته ارزانتر از کرهایهای هم کلاسشان به شمار میروند. خدمات پس از فروش هر دو خودرو گسترده است با این تفاوت که قطعات جک در بازار ارزانتر و البته فراوانتر است. بهطور کلی اگر دنبال رانندگی راحتتری هستید و گیربکس اتوماتیک برای شما مهم است برلیانس انتخابی بهتر و اگر ظاهر زیبا و کیفیت کابین و البته جادارتر بودن مد نظر شماست جک میتواند گزینه بهتری باشد.