گشتی در مرکز خرید و فروش لوازم خانگی کشور از به شماره افتادن نفس تولیدات داخلی خبر میدهد و این در حالی است که شرکتهای کرهای با ترفندهایی نبض بازار را به دست گرفتهاند.
جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری چندی پیش اعلام کرد: «بهخلاف برخی سیاهنماییها وضع واحدهای تولیدی لوازم خانگی خوب است»، این امر بهانهای شد تا به مرکز خرید و فروش و بازار لوازم خانگی ایران در سهراه امینحضور و خیابان ایران سری بزنیم. با وجود دمای بالای هوا گویا در این مکان بازار خرید و فروش گرمایی زیاد ندارد و بسیاری از فروشندگان را میتوان دید که از فرط بیکاری سر در گوشیهای خود بردهاند و کارگرانی بیکار دیده میشوند که بهدلیل رکود بازار کنار پیادهرو منتظر خرید و فروشی هستند تا آنها نیز با جابهجایی بار روزی کسب کنند.
برای اینکه از وضعیت ظاهری بازار لوازم خانگی پیشداوری نداشته باشیم بهسراغ چند تن از این فروشندگان میرویم. برخی از این فروشندگان علاقهای به گفتگو و مشارکت در تهیه گزارش ندارند و یکی از آنها میگوید: مصاحبه نکردهایم وضعیت ما این است.
یک فروشنده ضبط و باند درباره وضعیت کسب و کار خود در شرایط بعد از برجام میگوید: آسمان برای همه صنوف به یک رنگ است و کسب و کار ما نیز در رکود به سر میبرد.
وی می افزاید: شرایط بعد از برجام تغییری در کسب و کار ما ایجاد نکرده است و همان شرایط گذشته را داریم.
بنا بر این گزارش در سر در بیشتر مغازهها نیز نام دو شرکت کرهای با رنگهای آبی و قرمز خود نمایی میکند گویی که تمام مغازهها در اختیار این دو شرکت است. بعد از پرسوجو کاشف به عمل میآید که این تابلوها بهطور سالیانه توسط کرهایها به مبالغی بین 20 تا 100 میلیون تومان اجاره میشوند.
*کرهایها اجازه کاهش قیمت در بازار ایران را نمیدهند
نظر آقای معاون اول را برای یکی از کسبه عمدهفروش بهنام مهدی زینالی مطرح میکنیم و وی در واکنش میگوید: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور معلوم نیست که بر چه مبنایی میگوید که وضعیت لوازم خانگی کشور با رکود روبهرو نیست، بازار ما با رکود مواجه است.
وی افزود: شرکتهای کرهای نیز در بازار لوازم خانگی کشور انحصارطلبی دارند که در کنار ورود کالای قاچاق به کشور، در مجموع شرایط بدی برای تولید کنندگان و فروشندگان ایجاد کردهاند.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: هرچند که شرکتهای موفق ایرانی نیز در بازار لوازم خانگی وجود دارند که محصولات خود را صادر میکنند اما ما در مجموع حدود 80 درصد بازار داخلی را به خارجیها واگذار کردهایم.
وی تصریح کرد: بیشترین تبلیغات میدانی در سطح شهر را شرکتهای کرهای دارند و با اجارههای بالا، تابلوهای مغازههای لوازم خانگی را نیز در اختیار میگیرند.
زینالی میافزاید: چرا شرکتهایی مانند آزمایش، ارج، آبسال و دیگر شرکتهای ایرانی قدرت این کار و حضور در سر در و داخل مغازهها را ندارند؟
وی گفت: از طرفی شرکتهای کرهای نمایندگیهای انحصاری در بازار داخلی ایران دارند، بهطوری که اجازه نمیدهند سایر واردکنندگان، این محصولات را حتی با 30 درصد قیمت کمتر و بهصورت قانونی و با داشتن برگ سبز گمرکی و خدمات پس از فروش به کشور وارد کنند.
زینالی افزود: با توجه به اینکه با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم بهتبع آن قیمت لوازم خانگی در سطح جهان با کاهش قیمت روبهرو است اما در یک سال گذشته این کاهش قیمت در بازار ما مشاهده نمیشود.
وی گفت: توزیع کنندگان انحصاری کرهای اجازه کاهش قیمت را نمیدهند و برای فروش محصولات خود در شرایط رکودی بازار صرفاً با عنوان جشنوارههای فصلی به مشتریان خود تخفیف میدهند.
*کارت خرید کالا مرفین است
علی مطیع الحق یکی از عمده فروشان لوازم خانگی نیز در خصوص وضعیت اجرای طرح فروش قسطی لوازم خانگی از طریق تسهیلات مالی دولت گفت: کارتهای اعتباری که اکنون میان برخی از مردم توزیع شده، بیشتر جنبه تزئیناتی دارد و مانند آن است که مریضی به دکتر رود و طبیب بدون تشخیص بیماری مرفین تجویز کند.
وی افزود: این مسکن ممکن است درد فرد را برای ساعاتی محدود، کاهش دهد اما بیماری و مشکل فرد را حل نمیکند. کارتهایی که اکنون میان برخی افراد توزیع شده است نیز همین وضعیت را دارد و بهصورت مقطعی وضعیت صنایع و بازار را بهبود میبخشد. هرچند که این کارتها در دستگاههای پوز 99 درصد فروشگاهها قابل استفاده نیست.
مطیع الحق با بیان اینکه بهره تسهیلات دولتی خرید لوازم خانگی بالا است، گفت: در حال حاضر تنها برخی محدود از نمایندگیهای فروش خود صنایع لوازم خانگی در این طرح مشارکت دارند و برای سایر فعالین اقتصادی امکان پذیر نیست.
وی افزود: با وجود اینکه محل کسب و کار بنده در مرکز لوازم خانگی ایران قرار دارد اما هزینهها و درآمدم با یکدیگر هماهنگی ندارد بهطوری که باید به 10 مورد مانند: مالیات، بیمه، اتحادیه، ارزش افزوده، گاز، برق، تلفن و ... پرداختی داشته باشم که این وضعیت ممکن است برای خرده فروشان بدتر باشد.
این عمدهفروش لوازم خانگی ادامه داد: «در سه سال گذشته آقای روحانی که عنوان دولت تدبیر و امید را دارد، میزان مالیاتها را بهخلاف آن چیزی که گفته، افزایش داده و میزان مالیاتها بهیکباره از پله اول به آخر آمد بهطوری که میزان مالیات من طی این مدت از 2 میلیون به 26 میلیون رسیده است».
مطیع الحق گفت: میزان مالیاتها نیز براساس موقعیت مغازه از کسبه دریافت میشود و کاری ندارند که وی در یک سال گذشته چه شرایطی را تجربه کرده است. این شرایط باعث افزایش فعالیت برخی از کسبه متخلف شده تا آنها فعالیت خود را به آپارتمانهایی در اطراف سهراه امینحضور و خیابان ایران برند.
وی با بیان اینکه راه نادرستی برای برخی از کسبه در حال تفهیم است، اظهار کرد: بیش از 10 نفر از همکاران سابق من برای عدم پرداخت مالیاتهای سنگین مغازههای خود را فروختهاند و بهصورت اصطلاحاً زیرزمینی فعالیت خود را در واحدهای مسکونی اطراف، دنبال میکنند و باید اذعان داشت راستی آزمایی در دولت آقای روحانی در حال از بین رفتن است.
* دارایی میگوید: نمیتوانی مالیات دهی در مغازه خود را ببند
مطیع الحق با بیان اینکه اداره مالیاتی فشار سنگینی را به کسبه لوازم خانگی برای دریافت مالیات وارد میکند، گفت: کسبه وقتی به اداره مالیاتی مراجعه و اعلام میکنند که بهخاطر نداشتن کاسبی نمیتوانند مالیاتهای سنگین را پرداخت کنند، چنین پاسخی را میشنوند: در مغازه خود را ببندید.
این عمدهفروش لوازم خانگی گفت: دولت گذشته هر وضعیت اقتصادی داشت، بازار ما در گردش و حرکت و صنف بازار در اختیار بازاریها قرار گرفته بود، اما اکنون مسئولان دارایی شناختی از بازار ندارند و میگویند "در صورتی که نتوانستی مالیات پرداخت کنی، باید جریمه و اسکونت پرداخت کنید" که علمای دین ما همان نام ربا را بر آن میگذارند.
وی در پاسخ به این سؤال "چه سطحی از بازار لوازم خانگی ما در دست صنایع داخلی است؟" گفت: در کل بازار لوازم خانگی، تولیدات ایرانی کمتر از 20 درصد است و شرکتهای کره برای تبلیغات خود در ایران هزینه زیادی میکنند.
وی اضافه کرد: شرکتهای کرهای به مغازه داران 3 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان برای نصب تابلو پرداخت میکنند و حتی هزینههای مالیات شهرداری را نیز متقبل میشوند.