اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمتگذاری آنها دستورالعملی پیچیده ای دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکنندهای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخگذاری معقولی ندارد.
دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد چه در خودروهای صفر و چه در خودروهای دست دوم . البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.
بررسیهای خبرنگار ایران جیب در کشور امارات حکایت از آن دارد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود چند صد میلیون تومان هم میرسد. در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه 45 درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است. آنها می گویند که در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفهای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از 2000 تا 2500 سیسی وضع شده، هزینه عوارض شمارهگذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینههای ترخیص نیز به آن اضافه میشود، اظهارداشت: بر همین اساس تعرفه موثر خودروهای کمتر از 2000 سیسی به 107 درصد و برای خودروهای بین 2000 تا 2500 سیسی به 124 درصد میرسد، این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب 40 و 50 درصد تعیین کرده است.
واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر و واقعی ارز که به گفته آنها، 7000 تا 8000 تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد.
کشورهای حاشیه خلیج فارس بندرگاه اصلی واردات خودرو به ایراناند. جدول موجود که به بررسی قیمت خودرو در امارات میپردازد، نشان میدهد بهطور میانگین هزینه واردات خودرو و سود واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی را حدود سه برابر بالا میبرد. هزینه واردات خودرو، البته برای واردکنندگان فراتر از پرداخت تعرفه واردات است. مالیات بر ارزشِافزوده، هزینه اسقاط خودرو بهازای هر خودرو وارداتی، هزینه شمارهگذاری و سایر هزینههای مربوط به واردات خودرو در کنار سودی که واردکنندکان برای خود در نظر میگیرند، موجب افزایش بهای خودروهای خارجی در بازار ایران شده است .
تفاوت فاحش قیمت خودروهای دست دوم وارداتی در ایران و امارات :
* محاسبه درهم امارات با نرخ 980 تومان
خودرو | مدل | کارکرد | قیمت به درهم (امارات) | قیمت به تومان ( ایران) |
هیوندای توسان | 2009 | 67.000 | 26.000 | 25.480.000 |
هیوندای توسان | 2012 | 37.000 | 37.000 | 36.260.000 |
هیوندای سانتافه 3.3 | 2014 | 40.000 | 79.000 | 77.420.000 |
هیوندای النترا | 2014 | 38.000 | 62.000 | 60.760.000 |
هیوندای اکسنت ( بلو) | 2012 | 40.000 | 25.000 | 24.500.000 |
کیا اسپورتیج | 2013 | 70.000 | 42.000 | 41.160.000 |
کیا کادنزا | 2016 | 10.000 | 85.000 | 83.300.000 |
کیا پیکانتو | 2014 | 34.000 | 23.000 | 22.540.000 |
بی ام و X1 28 | 2011 | 110.000 | 70.000 | 68.600.000 |
بی ام و X5 5.0 | 2011 | 105.000 | 105.000 | 102.900.000 |
بی ام و X6 5.0 | 2011 | 160.000 | 115.000 | 112.700.000 |
بی ام و 740 | 2011 | 118.000 | 89.000 | 87.220.000 |
تویوتا کمری XLI | 2006 | 300.000 | 25.000 | 24.500.000 |
تویوتا کمری SE | 2013 | 76.000 | 59.000 | 57.820.000 |
تویوتا لندکروز | 2011 | 130.000 | 115.000 | 112.700.000 |
تویوتا سکویا 5.7 | 2015 | 9.000 | 120.000 | 117.600.000 |
تویوتا اف جی کروز | 2011 | 120.000 | 77.000 | 75.460.000 |
تویوتا پرادو TXL | 2013 | 83.00 | 105.000 | 102.900.000 |
تویوتا کمری GLX | 2008 | 200.000 | 23.000 | 22.540.000 |
بنز S500 | 2015 | 35.000 | 475.000 | 465.500.000 |
بنز C200 | 2015 | 1.000 | 178.000 | 174.440.000 |
بنز E250 | 2010 | 20.000 | 85.000 | 83.300.000 |
بنز E250 | 2015 | 13.000 | 219.000 | 214.620.000 |
گزارش تصویری از بازار خودرو کشور امارات (دبی / ابوظبی) :