فریدون بلغاری در نشست طرح ملی کاهش تصادفات جاده ای، دلیل این موضوع را آزمون کیسه هوای خودروهای داخلی در خارج از کشور و اروپا بیان کرد و افزود: اینکه نتایج این استانداردها به چه میزان اصالت دارد، محل بحث و بررسی است.
وی گفت: استانداردهای 51 گانه برای خودروهای مختلف ساخت داخل الزامی شده که آزمون و کنترل کیسه هوا (ایربک) آنها از جمله این استانداردها است. بلغاری نبود مکان و امکانات مناسب در داخل کشور برای آزمون کیسه هوای خودروها را یکی از مهمترین مشکلات این بخش از صنعت خودرو دانست و اظهار کرد: جای تاسف است که به دلیل این کمبود در داخل خودروسازان مجبورند محصولات تولیدی را به اروپا برای آزمون کیسه هوا منتقل کنند.وی اضافه کرد: برای آزمایش یک کیسه هوا باید 32 خودرو به خارج انتقال یابد که این امر علاوه بر تحمیل هزینههای کلان، نتیجه این استانداردها را نیز با اما و اگر مواجه میکند.این مقام مسوول در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با اشاره به اینکه نصب کیسه هوا در خودروهای داخلی از سال 1388 الزامی شده است، گفت: متاسفانه تعدادی از خودروسازان به بهانههای مختلف تلاش دارند در این زمینه وقفه ایجاد کنند.
بلغاری اضافه کرد: بر این اساس خودروهای ساخت داخل باید همراه با دو عدد کیسه هوا تحویل مصرفکننده شود و البته در داخل کشور در زمینه تولید این کیسهها مشکلی وجود ندارد.وی از نصب نشدن چکشهای شیشهشکن در داخل اتوبوسهای بین شهری نیز انتقاد کرد و گفت: هر کدام از این خودروها دارای چهار عدد چکش در داخل اتاق هستند که متاسفانه بنا به دلایلی این چکشها در اتوبوسها دیده نمیشود.