جهش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما درپی آزادسازی نرخ سوخت

شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱:۵۰
کدخبر:۱۵۷۲

محمدرضا خوشنویسان با بیان اینکه حجم سوخت مورد مصرف شرکت‌های هواپیمایی داخلی در کلان مصرف حامل‌های انرژی، بسیار ناچیز و قابل مدیریت است، اظهار کرد: کارشناسان صنعت هوایی انتظار دارند مقوله آزادسازی نرخ سوخت با تأمل و تدبیر مدیریت شود.

وی افزود: اینک که دولت تدبیر و امید به درستی مقوله آزادسازی را در اجزای فرآیند صنعت هوایی در دستور کار دارد و خود را موظف می‌داند طبق قانون برنامه پنجم رفتار کند، کارشناسان صنعت هوایی انتظار دارند که قیمت عوامل هزینه‌ساز در این صنعت را متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه برای این بخش مدیریت کنند.به گفته خوشنویسان در اغلب کشورهای دنیا قیمت سوخت هواپیما، حدود نصف قیمت سوخت اتومبیل تعریف می‌شود اما در کشور ما این قیمت برابر با نرخ سوخت اتومبیل است.معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: باید پذیرفت به علت جنبه‌های منفی تحریم، مصرف سوخت موتورهای فعلی در کشور اغلب بیش از دو برابر موتورهای رایج در دنیاست البته این مقوله شامل تمامی هواپیماهای فعال در کشور نیست لیکن بخش بزرگی از ناوگان فعلی فعال در کشور از تکنولوژی مدرن روز محرومند.

وی ادامه داد: این محرومیت از یک سو و هزینه‌های گزاف تعمیراتی ناشی از محدودیت‌های اعمال شده توسط استکبار جهانی از سوی دیگر، وظیفه خطیر تصمیم‌گیران کلان اقتصادی را به ویژه در خصوص مؤلفه‌های تأثیرگذار در صنعت هوایی، سنگین می‌کند.

خوشنویسان گفت: این انتظار به جا خواهد بود مادامی که فعالیت‌های اقتصادی در این بخش از فرآیند حمل و نقل، تا بدین حد تحت تأثیر مستقیم سیاست‌های استکبار است، مسئولان نیز فرآیند اصلاحات مورد نیاز در عملیات اقتصادی صنعت حمل و نقل هوائی را با نگرشی ویژه و حساسیتی متناسب با اهمیت این نوع حمل و نقل در کلان امنیت عمومی جامعه تدبیر کنند.