بزودی حتی در پروازهای دوربرد لوفتهانزا نیز دیگر امکان خرید محصولاتی مانند عطر، سیگار یا عینک آفتابی وجود نخواهد داشت. دلیل این تصمیم هزینههای بالا در کنار کاهش تقاضا است. اما رقبا به این خدمات ادامه میدهند.
لوفتهانزا فروش درون هواپیما را به دلایل اقتصادی لغو میکند. یک سخنگوی این شرکت گفت برای لوفتهانزا، این کسبوکار جانبی "دیگر سودآور نبوده، زیرا کاهش تقاضا با هزینههای بالای خرید روبهرو شده بود".
در برخی مسیرها، فروش این محصولات قبلاً متوقف شده بود و در پروازهای کوتاهمدت، لوفتهانزا مدتی است که دیگر کالایی ارائه نمیکند. از سپتامبر سال جاری میلادی، فروش درون هواپیما در تمام شبکه پروازی متوقف خواهد شد. عرضه محصولات در فروشگاه اینترنتی و فروشگاههای فرودگاهی همچنان بدون تغییر ادامه خواهد یافت.
رقبا به این کسبوکار ادامه میدهند
دیگر شرکتهای هواپیمایی آلمانی قصد ندارند از الگوی لوفتهانزا پیروی کنند. شرکت Tuifly از تقاضای بالایی بهویژه در پروازهای طولانی توریستی، مانند سفر به جزایر قناری، گزارش میدهد.
فروشگاه درون هواپیما بخش مهمی از تجربه سفر محسوب میشود. شرکت Condor نیز در حال حاضر برنامهای برای توقف فروش درون هواپیما ندارد. به گفته مسئولان این شرکت سودآوری به طور منظم بررسی میشود و بهویژه در پرواز به مقاصد تفریحی، فروش خوبی وجود دارد.
در مقابل قرار است ارائه غذا و نوشیدنی ارتقا یابد. در این راستا، هوش مصنوعی (AI) نیز نقش خواهد داشت: با استفاده از دستگاهی به نام "Tray Tracker"، سینیهای جمعآوریشده در هواپیما اسکن میشوند.
هوش مصنوعی باید تشخیص دهد که آیا وعده غذایی کاملاً خورده شده، بخشی از آن خورده شده یا دستنخورده باقی مانده است. علاوه بر این، مسیر پرواز، کلاس پرواز و نوع وعده غذایی نیز در تحلیل دادهها وارد میشود تا اندازه و انتخاب غذا بهینه شود.