افزایش قیمت سفرهای تاکسیهای اینترنتی در روزهای اخیر گلایه برخی شهروندان را به دنبال داشته که معتقدند وقتی قرار است تاکسی ها از ابتدای اردیبهشت نرخ های جدید را اعمال کنند، تاکسی های اینترنتی به استقبال گرانی رفته اند؛ موضوعی که گردانندگان این سکوها آن را رد میکنند.
شهروندان تهرانی در روزهای اخیر از افزایش کرایه حمل و نقل خبر داده اند؛ این افزایش که در شورای شهر تصویب و ابلاغ میشود، عموما کمتر از میزان افزایش کرایهای است که در سطح شهر شاهد آن هستیم. خودروهایی که در قالب تاکسی یا مسافرکشی عادی مشغول کار هستند، معمولا نرخ خودشان را دارند و هیچ مصوبهای را رعایت نمیکنند. داد و ستد کرایه در این بخش معمولا با چانهزنی پیش میرود تا مسافر و راننده به نتیجه برسند و توافق کنند.
از چند سال قبل که پای تاکسیهای اینترنتی به سبک زندگی ما باز شد، آنها توانستند با خدماتی که ارائه میدادند به سرعت بین مردم جا بیفتند و کسب مشتری کنند. این استقبال تا حدی پیش رفت که کسب و کار آژانسهای تاکسی کساد و بساطشان تا حد زیادی از سطح شهرها برچیده شد.
تاکسیهای اینترنتی اکنون گزینه نخست افراد برای حمل و نقل دربستی هستند. مسالهای که وجود دارد و این روزها به چشم میآید، افزایش قیمتهاست و در برخی ساعات شبانهروز که ترافیک بیشتر است، بر نرخ همیشگی افزوده میشود.
البته نرخ های جدید تاکسیهای شهری ابتدای هر سال و بر اساس مصوبات شورای شهر تهران اعلام و اجرایی می شود و شرکت های اینترنتی فعال در حوزه حمل و نقل نیز در سال های اخیر ملزم به تبعیت از مصوبات بودجهای شورای شهر شده اند.
با این حال ساز و کار تاکسیهای اینترنتی به شکلی نیست که از سیر افزایش تعرفه خاصی تبعیت کنند. افزایش نرخ در این بستر زمانی رخ میدهد که تقاضا برای استفاده از خدمات زیاد و تعداد راننده برای ارائه خدمت اندک است. در این حالت معمولا مبالغ تا حد زیاد و با شکل تصاعدی بالا میرود.
سال گذشته سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی در ساعات اوج ترافیک انتقاد کرده و گفته بود که خودروهای شخصیهای اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ گذاری، هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند.
سیستم قیمتگذاری پویا در تاکسیهای اینترنتی بر اساس چندین معیار عمل میکند. گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته میشود. عواملی مانند مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا از جمله این معیارها هستند. قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به دلیل تغییر مدت زمان سفر و با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند. بر همین مبنا، در ساعاتی از شبانهروز قیمتها از حالت عادی پایینتر میآید و ارزانتر از همیشه میشود و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم.
در شرایط نامساعد جوی شاهد ترافیک سنگین، اضافهبار تحمیلشده از سایر مدلهای حملونقلی و افزایش تقاضا هستیم که تعادل بین عرضه و تقاضا را بهم میزند. در این شرایط هدف تعیین قیمتی است که هر دو کاربر از آن رضایت داشته باشند و از بازار خارج نشوند. یکی از بزرگترین چالشهای تاکسیهای اینترنتی همین بحث قیمتگذاری است، چراکه هم کاربر راننده و هم کاربر مسافر باید راضی باشند.
«نگار عرب» معاون ارتباطات تپسی در پاسخ به سوال ایرنا که آیا در این پلتفرم افزایش قیمت مصوبی اتفاق افتاده است یا نه، توضیح داد: همانطور که میدانید، قیمتگذاری در تاکسیهای اینترنتی به صورت دستی نیست و بر اساس الگوریتمهای هوشمند، به صورت پویا و داینامیک انجام میشود.
وی افزود: هدف این الگوریتم، تعیین قیمتی است که برای هر دو طرف راننده و مسافر به صرفه باشد و عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.
عرب با این توضیح، ادامه داد: در سال جدید تا امروز تغییر محسوسی روی قیمتها نداشتهایم اما با توجه به بالا رفتن هزینهها در سال جاری، افرایش هزینه اعلامشده از سوی شورای شهر برای تاکسیرانی و افزایش هزینههای زندگی رانندگان، به نظر میرسد تغییر هزینه در ماههای آینده اجتنابناپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت همواره تلاش ما بر این است که هزینه سفر اعلام شده از سمت ما، هم برای راننده و هم برای مسافر صرفه اقتصادی داشته باشد.