مساله بیمه جبران خسارت آسیب به لوازم برقی منزل از مواردی است که بسیاری از شهروندان نسبت به آن بی اطلاع هستند و از سوی دیگر اساسا در بسیاری موارد قطع چند باره برق منجر به آسیب به وسایل میشود که آن را فرسوده میکند و به راحتی نمیتوان این موارد را به اداره برق ثابت کرد. اما ماجرای بیمه در قبضهای اداره برق چیست؟
همزمان با اوج گیری مصرف انرژی در ایران، بار دیگر قطع برق منازل مسکونی و بخش خانگی در دستور کار قرار گرفت. قطع برقی که البته در تابستان نیز بارها تکرار شده بود و بعد از ادعای قطع مصرف مازوت در نیروگاهها نیز قرار بود بر اساس برنامه مشخص و زمانبندی اعلام شده از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر در بازه زمانی دو ساعت قطع شود. در نهایت، اما مازوت سوزی به نیروگاههای کشور بازگشت، اما بحران انرژی و گاز در ایران چنان بالا گرفت که قطع برق خانگی در دستور کار قرار گرفت، اما مساله این بود که این بار یا اساسا از ارسال پیامک خبری نبود و یا گاه حتی زمانی که برق قطع شده و دوباره وصل شده بود، با تاخیر پیامکها به مشترکین بخش خانگی میرسید.
اما مساله این بار تنها قطع برق در سرما نبود (کما این که برخی مشترکان میگویند که قطعی برق بعد از ساعت ۵ عصر نیز داشتهاند) بلکه موضوع آسیب به لوازم برقی منزل نیز بوده است.
در شرایطی که با افزایش نجومی دلار هر روز بر قیمت لوازم الکترونیکی منازل مسکونی شهروندان افزوده میشود حالا این قطع و وصل شدنهای برق خانگی نیز مشکلات مضاعفی را بر شهروندان به وجود آورده است.
در این بین شهروندان، اما گزارشهایی از صدمات وارد شده به وسایل الکترونیکی منازلشان نیز ارائه میدهند. یکی از شهروندان به اقتصاد ۲۴ میگوید یخچال آنان آسیب دیده و ناچار به تعمیر شدند که سه میلیون تومان خسارت در پی داشت و زنی از اهالی یک ساختمان ۲۴ واحدی نیز میگوید یک بار در میان جاروکشی منزلشان برق رفته و در نتیجه جارو برقی دچار مشکل شده و بعد از یک ماه موتور جاروبرقی که حدود یک سال پیش خریداری کرده بودیم، سوخت و ناچار شدیم هزینه زیادی برای تعمیر آن پرداخت کنیم.
این سخنان شهروندان خسته از قطع برق و مشکلاتش در سرما در حالی است که زمانه و روزگار نیز به گونهای شد که خرید وسیله برقی نو، بسیار سخت شده و تعمیر گزینه پیش روی شهروندان ایرانی است.
در این بین باید توجه داشت که تعداد مشترکان برق کشور در پایان تیر ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۷ میلیون و ۹۹۸ هزار اشتراک بود که این تعداد در پایان تیر ماه سال ۱۴۰۳ به ۳۹ میلیون و ۹۳۴ هزار اشتراک رسید.
اگر مشترکان را رقم ۴۰ میلیون در نظر بگیریم این بدان معناست که مردم ایران ماهانه رقمی حدود ۱۲ میلیارد بابت بیمه که در قبض برق قابل مشاهده است، پرداخت میکنند و مجموع این رقم در سال به ۱۴۴ میلیارد تومان میرسد؛ رقمی نجومی برای شرکت بیمهای که احتمالا برنده مناقصه شده و شاید کمتر از ده درصد این دریافتی را نیز برای خسارت به شهروندان ایرانی پرداخت نخواهد کرد.