راهنمای دریافت خسارت سوختن وسایل برقی

سه شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱:۴۵
کدخبر:۱۲۷۳۴۵

برق رفت! این پرتکرارترین گزاره این روزها بین مردم ایران است که با پدیده قطع و وصل جریان برق در قالب خاموشی‌های اخیر تکرار می‌شود و نگرانی عمده مردم این است که در صورت آسیب دیدن یا سوختن وسایل برقی‌شان چه کاری باید انجام دهند.

امسال شرکت توانیر قراردادی با بیمه دانا در خصوص بیمه ناشی از حوادث برق امضا کرده که شرکت بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت شده است. اما چگونه می‌توان خسارت گرفت؟

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در گفتگو با همشهری درباره علت درج ۲ ردیف در قبوض برق در ارتباط با بیمه می‌گوید: ما دو نوع بیمه داریم یکی بیمه خسارت مشترکین و دیگری بیمه همگانی که بیمه حوادث و خسارت مشترکین از سال ۱۳۹۰ در قبوض برق درج شده که بابت خسارتهای مالی و جانی ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و مسمومیت که منشا آن برق یا گاز باشد خساراتی پرداخت می‌شود و در قبوض برق رقمهایی درج خواهد شد که پس از دریافت و وصول در اختیار شرکت بیمه‌گر قرار گرفته تا از این محل بتواند خسارتها را به مشترکان پرداخت کند.

مبلغ حق بیمه حوادث برق

این مدیر شرکت توانیر درباره مبلغ حق بیمه حوادث ناشی از نوسان یا قطع و وصل جریان برق توضیح می‌دهد: در سال ۱۴۰۲ به ازای هر واحد مسکونی مبلغ مندرج شده در قبض ۲۰۰ تومان بود که در سال ۱۴۰۳ این مبلغ به ۳۰۰ تومان برای هر واحد مسکونی افزایش یافت و به ازای هر واحد تجاری نیز ۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی مشتریان درباره شکایت‌هایی که مردم بابت سوختن وسایلشان بر اثر نوسانات برق داشته‌اند هم اظهار داشت: حدود ۴۰۰ پرونده دارای نقص مدرک داریم که پس از تکمیل شدن نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده همچنین بیمه دانا از مهرماه شروع به پرداخت کرده و در این میان قریب به ۳۰ میلیارد تومان پرونده‌هایی هستند که در حال بررسی بوده و امیدواریم تا پایان بهمن ماه تمامی پرداختهای سال ۱۴۰۳ به روز شود.

بیمه همگانی برق چیست؟

یاقوتی در خصوص درج مبلغی به عنوان بیمه همگانی در قبوض برق می‌گوید: براساس قانونی که منجر به تاسیس صندوق بیمه همگانی شد این صندوق وظیفه دارد به خسارتهایی که ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و .. در برمی‌گیرد به مشترکان خانگی که دچار این بلایا می‌شوند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض داده شود و در این میان شرکت توانیر صرفا مطابق با دستورالعمل اجرایی قانون که از سال ۱۴۰۰ جاری هست موظف است مبلغی که در قبض برق درج شده را وصول و آن را نزد خزانه‌داری کل برای پرداخت به صندوق بیمه ارسال کند.

یاقوتی خاطرنشان کرد: صندوق بیمه همگانی براساس اطلاعات داده شده در سایت آنها تا الان ۴۰۶۵ مورد خسارت را پرداخت کرده و براساس قانون، در سال اول اجرا، ۱۰ درصد از آورده را مشترکان پرداخت می‌کنند و ۹۰ درصد را دولت و طی سالهای آینده این سهم تغییر می‌کند و در پایان ۹ سال سهم مشترکان ۹۰ درصد و سهم دولت به ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

۷ نکته مهم که باید بدانید

۱. اگر هزینه ای بابت تعمیر یا خرید وسایل برقی آسیب دیده پرداخت کردید فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنید که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت انجام شود.

۲. در صورتی که خسارت وارده به تایید نهادهای ذی‌صلاح مثل آتش نشانی یا نیروی انتظامی، رسیده باشد، مدارک لازم را دریافت و بارگذاری کنید

۳. برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

۴. در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

۵. برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

۶. برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.

۷. مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند.