به دنبال کاهش صادرات و نگرانی در مورد تنشهای خاورمیانه که میتواند به اختلال در عرضه نفت منجر شود، تخفیفهای نفتی ایران به چین به کمترین میزان در ۵ سال گذشته رسید؛ این موضوع را تاجران به خبرگزاری رویترز گفتهاند.
این تخفیفها از زمانی که پالایشگاههای مستقل چینی، معروف به «تیپاتها»، از اواخر سال ۲۰۱۹ به عنوان خریدار وارد عمل شدند و جای خالی ایجاد شده توسط پالایشگاههای دولتی چین را پر کردند، به کمترین حد خود رسیده است.
پالایشگاههای دولتی چین به دلیل تحریمهایی که آمریکا از ۲۰۱۸ از سر گرفت، از خرید نفت ایران امتناع کرده بودند.
افزایش قیمت نفت یا کاهش صادرات نفت ایران که ۱۰ درصد واردات نفت خام چین را تشکیل میدهد، سبب میشود که تولید پایین پالایشگاههای مستقل چین بیش از پیش کاهش یابد.
چهار منبع آگاه به معاملات نفتی ایران گفتند که مابهالتفاوت قیمت نفت خام سبک ایران نسبت به نفت برنت به کمتر از ۴ دلار در هر بشکه و مابهالتفاوت نفت خام سنگین ایران نسبت به برنت به ۷ دلار در هر بشکه رسیده است.
به گفته دو منبع آگاه دیگر، یک معامله در نیمه نخست ماه اکتبر با تخفیف ۳.۸۰ دلاری برای تحویل در ماه نوامبر قیمتگذاری شده است.
یکی از این افراد که یک مدیر بازرگانی یک پالایشگاه مستقل در شاندونگ است، گفت، یک محموله که قرار است در ماه دسامبر تحویل شود، هفته پیش با تخفیف ۳ دلاری به ازای هر بشکه پیشنهاد شد.
این مدیر ادامه داد که پیشنهادهای بسیار کمی برای تحویل در ماههای نوامبر و دسامبر وجود دارد که گفته میشود به علت مسائل مربوط به بارگیری از سوی طرف ایرانیست.
به گفته تاجران، تخفیف نفت سبک ایران در اواخر سال ۲۰۲۳ دو رقمی بود، در اوایل امسال به حدود ۵ تا ۶ دلار کاهش یافته بود.
یک مدیر بازرگانی یک پالایشگاه دیگر در شاندونگ گفت، فروشندگان (نفت) با کاهش بارگیریها و همچنین با افزایش قیمت نفت عربستان در ماه اکتبر، قیمتها را بالا بردهاند.
بر اساس آمارهای موسسات رهیابی محمولههای نفتی، کپلر و ورتکسا، بارگیری در پایانههای صادراتی از جمله جزیره خارک ایران در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر به میزان قابلتوجهی کاهش یافته بود.
تحلیلگر شرکت کپلر، مویو خو با تخمین اینکه صادرات نفت ایران در ماه اکتبر ۳۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داشته میگوید، نگرانی از حمله اسرائیل وجود داشت اما تاثیر آن کمتر از آن چیزی بود که بازار انتظار داشت.
تحلیلگران ورتکسا میگویند که تغییرات بارگیری بیشتر در نیمه نخست اکتبر بوده و حجم آن یک سوم کاهش یافته از ۲۴ میلیون بشکه به ۱۶ میلیون بشکه رسیده است.
با این حال، یک منبع آگاه به تاسیسات صادرات نفت ایران میگوید، نشت خط لوله در منطقه لنگرگاه جزیره خارک در کاهش سرعت بارگیری نقش داشته است. وی توضیح نداد که این نشتی رفع شده است یا نه.
به گفته تاجران، پالایشگاههای مستقل چین، «تیپاتها» یکی از بدترین دورههای خود را از زمان آغاز واردات نفت خام در سال ۲۰۱۶ را تجربه و با کمی بالاتر از ۵۰ درصد خود ظرفیت کار میکنند و حتی بعضی زیانده هستند.
یک منبع آگاه در پالایشگاه شاندونگ میگوید: «ما بهطور کلی به سختی سود میکنیم و در تولید گازوئیل زیان سنگینی داریم.»