سازنده اولین وانت دنیا با دو مدل جدید به بازار برگشت

سه شنبه، ۸ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳:۳۴
کدخبر:۱۲۶۱۹۷

اسکات، خودروساز آمریکایی با نمایش دو مدل جدید اعلام کرد که بعد از نزدیک به نیم قرن به بازار برمی‌گردد. این شرکت سه سال پیش با سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن احیا شد و قرار است وانت و شاسی‌بلند با موتور الکتریکی تولید کند.

اسکات تا سال ۱۹۸۰ میلادی زیرمجموعه شرکت «اینترنشنال هاروستر» بود که ماشین‌آلات کشاورزی تولید می‌کرد. این شرکت در اوایل قرن بیستم اولین وانت جهان را برای جابه‌جایی محصولات کشاورزان ساخت.

اینترنشنال هاروستر پس از جنگ جهانی دوم برای رقابت با جیپ یکی از اولین ماشین‌های شاسی‌بلند جهان را تولید کرد و از دهه شصت میلادی وانت و مدل‌های شاسی‌بلندش را با نام اسکات به بازار عرضه کرد. این ماشین‌ها بسیار محبوب بود، اما در سال ۱۹۸۰ مشکلات مالی باعث ورشکستگی اینترنشنال هاروستر و تعطیلی اسکات شد.

فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۱ امتیاز نام اسکات را خرید و برای ساخت ماشین‌های الکتریکی در آن سرمایه‌گذاری کرد. دو مدل جدید اسکات، ترا (Terra) و تراولر (Traveller) همان نام مدل‌های دهه هفتاد این شرکت را دارند و با الهام از آنها و چاشنی نوستالژی طراحی شده‌اند.

اسکات کیو، مدیر اسکات در مراسم رونمایی این ماشین‌ها گفت که ایده اسکات در دهه شصت، ساخت ماشین‌هایی محکم و کاربردی برای خانواده بود که همزمان می‌شد با آنها در طبیعت ماجراجویی کرد. این ایده به گفته آقای کیو اکنون بیش از همیشه خریدار دارد.

اسکات می‌گوید بر «نبوغ آمریکایی» تکیه کرده، محصولاتش مطابق با ارزش‌های آمریکایی است و اکثر قطعات در آمریکا تولید می‌شود.

با این که سرمایه‌گذار اصلی اسکات فولکس‌واگن است، این شرکت از پلتفرم فولکس‌واگن برای ساخت ماشین‌هایش استفاده نکرده است. ماشین‌ها دو موتور الکتریکی دارند و با هر بار شارژ تا ۳۵۰ مایل (۵۶۳ کیلومتر) حرکت می‌کنند. یک مدل هیبرید-الکتریکی هم از آنها تولید می‌شود که می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۰۰ مایل (۸۰۴ کیلومتر) حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هر دو ماشین ۳.۵ ثانیه است.

اتاق ماشین ترکیب لوکسی از امکانات مدرن با طرحی است که به گفته کریس بنجامین، مدیر طراحی اسکات از مدل‌های قدیمی کارخانه الهام گرفته شده است. آقای بنجامین سابقه کار در مرسدس بنز، ب‌ام‌و و ولوو را دارد و پیش از پیوستن به اسکات، مدیر طراحی اتاق محصولات استلانتیس در آمریکای شمالی بود.

اسکات محصولاتش را در کارخانه‌ای در ایالت کارولینای جنوبی می‌سازد که ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال را دارد. محصولات کارخانه از سال ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد و اسکات می‌گوید قیمت پایه آنها کمتر از ۶۰ هزار دلار خواهد بود.

بازار وانت‌ و شاسی‌بلند در آمریکا بسیار پر رونق است و هر سال نزدیک به هشت میلیون دستگاه از این ماشین‌ها فروخته می‌شود. سهم ماشین‌های الکتریکی در این بازار تنها یک درصد است، اما فروش به سرعت در حال افزایش است.