نشت آب رادیاتور بخاری در برخی محصولات ایران خودرو

دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶:۵۹
کدخبر:۱۲۶۱۵۸

ایران‌خودرو در پاسخ به گزارش‌های منتشر شده درخصوص سوختگی پای رانندگان در اثر نشت آب رادیاتور بخاری برخی محصولات عنوان کرده، قدیمی بودن تولیدات و کارکرد بالا، عدم سرویس و نگه‌داری مناسب مجموعه بخاری، انجام تعمیرات خارج از شبکه نمایندگی‌های ایران‌خودرو و عدم استفاده از ضدیخ و فرسودگی و پوسیدگی مجموعه بخاری خودروها، عوامل اصلی در بروز سانحه بوده است.

ایران‌خودرو عنوان کرده، در طراحی سیستم بخاری خودرو، قطعه‌ رادیاتور بخاری در مجموعه کنسول میانی خودرو جزئی از سیستم تهویه مطبوع داخلی خودرو محسوب می‌شود که این طراحی مجموعه و اتصالات و محافظ آن از سوی شرکت پژو فرانسه صورت پذیرفته و تا کنون در این مجموعه و فرآیند مونتاژ آن از ابتدای تولید خودرو پژو ۲۰۶ و در ادامه ۲۰۷ هیچ‌گونه تغییری صورت نگرفته و همانند طرح پژویی و با کاور محافظ در محصول ۲۰۷ در حال تولید است. در طراحی به کار رفته، قطعه رادیاتور بخاری به همراه فن‌ها، لوله‌ها، اتصالات آن و سایر متعلقات در یک مجموعه تجمیع شده است.

براساس این گزارش، یکی از الزامات مهم در حفظ و نگه‌داری خودرو، استفاده از محلول آب و ضد یخ به نسبت تعریف شده در سیستم خنک‌کاری است که لازم است مطابق دفترچه راهنمای خودرو از سوی مشتریان در طول زمان استفاده از خودرو رعایت شود. 

رعایت این الزامات از ایجاد رسوبات در این سیستم جلوگیری کرده و بی‌توجهی به این الزامات نیز می‌تواند سبب تخریب قطعات مجموعه‌های داخلی نظیر اورینگ‌ها و گرفتگی و خوردگی راه‌گاه‌های رادیاتور شده و موجب ضرورت تعمیرات در این ناحیه می‌شود.

ضرورت رعایت این نکات در دفترچه راهنمای خودرو که هنگام تحویل خودرو در اختیار مالک قرار می‌گیرد به صراحت عنوان شده است. 

ایران‌خودرو در ارتباط با انطباق کیفیت قطعه با استاندارد نیز عنوان کرده، براساس نتایج آزمون‌های دوره‌ای صورت گرفته بر روی نمونه قطعات شبکه بخاری گروه  ۲۰۶ و ۲۰۷، همواره طرح آزمون رادیاتور بخاری این گروه از محصولات ایران‌خودرو به میزان بالاتر از استاندارد تعریف شده پاس شده که موید انطباق کیفیت قطعه با استاندارد و طرح آزمون خاص خود بوده و هیچ‌گونه مغایرتی در کیفیت قطعه وجود نداشته است. 

تمامی این آزمون‌ها در آزمایشگاه‌های معتبر که دارای گواهی‌نامه ISO/IEC۱۷۰۲۵ هستند، صورت گرفته است. 

همچنین در ساز و کارهای کنترلی خودرو، به منظور اطمینان از عملکرد موتور در شرایط بالا رفتن دمای آب در زمان عدم کارکرد صحیح قطعات موتور، هشدارهای لازم از طریق علایم در نمایشگر خودرو ظاهر می‌شود و بنابراین ضروری است تا در صورت هشدار خودرو، راننده به علایم هشدار دهنده توجه کرده و نسبت به توقف خودرو و درخواست امداد از شبکه خدماتی ‌ایران‌خودرو اقدام کند. 

بررسی خودروهایی که راننده آن به دلیل ترکیدگی لوله اتصالات بخاری دچار سانحه و آسیب دیدگی شده، نشان می‌دهد، این خودروها دارای وجوه اشتراکی از جمله تولیدات دهه ۹۰ ایران‌خودرو و کارکرد بالا و بعضا بالاتر از سن ابلاغی در قانون خودروهای فرسوده بوده و تعمیرات و تعویض قطعات سیستم بخاری و خنک‌کاری موتور آن‌‌ها در خارج از شبکه نمایندگی‌های ایران‌خودرو و توسط تعمیرکاران متفرقه، طی ماه‌های قبل از وقوع سانحه صورت گرفته است. 

عدم نصب صحیح عایق حرارتی محافظ بر روی مجموعه بخاری پس از تعمیرات  صورت گرفته در تعمیرگاه‌های متفرقه در برخی موارد و عدم مراجعه خودروهای مذکور به شبکه خدمات پس از فروش برای سرویس دوره‌ای مطابق دفترچه راهنما و همچنین نگه‌داری نادرست خودرو و استفاده نکردن از محلول ضدیخ و در نتیجه فرسودگی و پوسیدگی به سبب کارکرد بالای خودرو نیز در موارد مشاهده شده در بروز سانحه موثر بوده است. 

لذا ضروری است، مالکان تمامی خودروها ضمن رعایت اصول ایمنی و نگه‌داری خودرو، نسبت به سرویس و تعمیر مجموعه بخاری در شبکه خدماتی خودروساز اقدام کنند تا از هر گونه حادثه ناشی از تعمیر و نگه‌داری نادرست این مجموعه جلوگیری شود.