5 مزیت رقابتی خودرو اطلس شرکت سایپا

جمعه، ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵:۴۷
کدخبر:۱۲۵۷۶۷

قیمت مناسب، ابعاد کوچک و راحتی در شهرهای بزرگ از مهم‌ترین مزایای این خودروها هستند. به همین علت به سراغ گزینه جدید بازار یعنی سایپا اطلس رفته‌ایم تا نگاهی به مزایای خرید این هاچبک بندازیم.

چرا هاچبک

کلاس خودورهای هاچبک از چند نظر برای مشتریان جذاب است. اول اینکه به دلیل طراحی متفاوت مناسب قشر جوان است، دوم قیمت پایین‌تر به نسبت خودروهای سدان و آخرین نکته اینکه این خودروها برای بانوان خودوریی دوس داشتنی‌تری به نسبت کلاس‌های دیگر خودرویی است.

جادارتر از رقبا

از خودرو هاچبک نمی‌توان انتظار فضای خارق‌العاده داشت با این حال این خودروها مناسب سفرهای مسافت کوتاه هستند. به همین منظور سعی شده تا در آنها فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. اطلس دارای 4020 طول، 1685 عرض، ارتفاع 1537 و فاصله بین دو محور آن 2410 میلی‌متر است. حجم صندوق اطلس 285 لیتر است که در برابر رقبای خود عدد بالاتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

پیشرانه ارتقا یافته

اطلس به موتور ارتقا یافته M15i مجهز شده که سیستم VVT روی آن نصب شده است. حجم این موتور 1497 سی‌سی است و توانایی تولید 91 اسب‎بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور دارد. گیربکس این خودرو 5 سرعته دستی است که البته یک تیپ اتوماتیک هم دارد که به گیربکس CVT مجهز است. مصرف سوخت این هاچبک دیفرانسیل جلو، 6.83 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی عنوان شده که با توجه به باک 42 لیتری آن عدد قابل قبولی به حساب می‌آید.

تغییرات انجام شده بر روی موتور اطلس شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، دریچه گاز برقی، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است. استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

با این موتور اطلس از رقبای هم رده خود تا حد زیادی جلوتر است چون هم مصرف کمتری دارد و هم موتور قوی‌تری روی آن نصب شده است.

هاچبک آپشنال

سایپا اطلس در سه تیپ قرار است تولید شود که تیپ G نمونه مورد بحث ما است. با نگاهی به فهرست امکانات این خودرو تجهیزات ایمنی همچون: دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ایموبلایزر و سیستم کنترل فشار بادتایرها به چشم می‌آید تا از جان سرنشینان محافظت شود.

در بحث امکانات رفاهی این خودرو در تیپ G به امکاناتی نظیر: سانروف، مالتی مدیا لمسی با قابلیت میرورلینک، نقشه آفلاین، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، صندلی با روکش چرم، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، درگاه USB با قابلیت شارژ موبایل، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، دی لایت، نشانگر تعویض دنده، کامپیوتر سفری، غربیلک فرمان D-TYPE با کلیدهای کنترلی، باربند اسپرت، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو، رینگ 14 اینچی آلومینیومی، شیشه‌ برقی جلو و عقب، آینه تاشوبرقی، آنتن کوسه‌ای و بدنه دو رنگ مجهز شده تا به عنوان هاچبک اقتصادی، خودرویی با امکانات مناسب باشد.

سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، روکش چرمی صندلی‌ها و آینه تاشو برقی از جمله کمبودهای رقبای اطلس در برابر این هاچبک آپشنال ایرانی است.

قیمت مناسب

شاید به جرات بتوان گفت که قیمت از مهم‌ترین فاکتورهای خرید خودرو در بازار ایران است. اطلس خودروی اقتصادی سایپا است و به همین علت قیمت آن در برابر رقبا مناسب‌تر است. از همین جهت می‌تواند انتخاب اول مشتریان برای خرید خودروی ارزان باشد.

در مجموع با حساب سر انگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که مزایای رقابتی اطلس به نسبت رقبا به قول معروف می‌چربد و هاچبک جدید سایپا تا حد زیادی از رقبای هم رده خود در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد./ عصرخودرو