قشر کارمند از چرخه خرید مسکن حذف شد

چهارشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹:۵۱
کدخبر:۱۲۵۶۹۵

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: برخی از محله‌های تهران کاملا به اتباع اختصاص پیدا کرده و ممکن است دو خانواده یک واحد را برای سکونت تقسیم کنند البته پشت بام فروشی و اجاره پشت بام مطلقا نداریم. ممکن است کارگران فصلی در تابستان برای مدتی کوتاه پشت‌بام خوابی داشته باشد و پشت بام خوابی غیر قانونی نیست اما اخلاقی هم نیست.

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه املاک استان تهران در نشست خبری امروز درباره سامانه‌های کاتب و خودنویس برای ثبت معاملات املاک اظهار داشت: معتقدم تعدد سامانه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند و موجب سردرگمی مردم و مشاوران املاک می‌شود، از این رو باید یک سامانه واحد وجود داشته باشد و مردم تکلیف خود را بدانند اما قرار نیست سامانه‌ای حذف شود. 

وی ادامه داد: ایجاد سامانه‌ها در ثبت قراردادهای معامله املاک و مستغلات قانون است و ما به عنوان مشاوران املاک ملزم به اجرای قانون هستیم اما تعدد سامانه‌ها رضایت بخش نخواهد بود. اما درباره اینکه کدام سامانه، کاتب یا خودنویس سامانه بهتری است ما معتقدم که هر سامانه‌‌ای که مردم با آن راحت‌تر هستند، مشاوران املاک هم راضی به استفاده هستند. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: معتقدم که قانون است باید به اجرا کنیم اما انعقاد قرارداد بدون پشتوانه تخصص جزو اینکه بار قوه قضاییه را بیشتر می کند، نفع دیگری ندارد و حقوق دولتی را حذف می‌کند.  البته، در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ایجاد سامانه‌هاق وجود ندارد اما همه سامانه باید به سامانه کاتب و در نهایت به ثبت اسناد متصل شوند.

گودرزی درباره اثرگذاری اتباع خارجی در بازار مسکن گفت: امروز تعداد اتباع خارجی در کشورمان زیاد است که البته بین آنها افراد نخبه هم دیده می‌شود و اشتغالزایی هم می‌کنند اما باید به آنها سرو سامان بدهیم و باید شناسه یکتای اتباع خارجی در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری شود و قراردادهای اجاره براساس آن انجام شود. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه با توجه به ممنوعیت خرید و فروش املاک و دارایی برای اتباع خارجی وجود دارد، چگونه افغان‌ها وارد معاملات خرید و فروش ملک در ایران شدند، اظهار داشت: فروش ملک به اتباع خارجی از جمله افغان‌ها ممنوع است و تاکنون هم انعقاد قرارداد فروش ملک به افغان‌ها در شماوران املاک مشاهده نشده‌ است. اما برخی از قراردادهای اجاره به صورت دستی انجام می‌شود که از چند سال گذشته قراردادهای دستی را ممنوع کردیم و درباره اجاره مسکن به اتباع خارجی و افغان‌ها تا وزارت کشور و نیروی انتظامی مذاکراتی داشتیم تا این موضوع ساماندهی شود و باید این امکان ایجاد شود که برای اتباع در سامانه‌ها قرارداد منعقد کنیم.

گودرزی افزود: البته برخی از افغان‌ها به واسطه امین ایرانی نسبت به انعقاد قراردادها انجام می‌دهند اما حق مالکیت ندارند. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: برخی از محله‌ها کاملا به اتباع اختصاص پیدا کرده و ممکن است دو خانواده یک واحد را برای سکونت تقسیم کنند  البته پشت بام فروشی و اجاره پشت بام مطلقا نداریم. ممکن است کارگران فصلی در تابستان برای مدتی کوتاه پشت‌بام خوابی داشته باشد و پشت بام خوابی غیر قانونی نیست اما اخلاقی هم نیست.

وی با اشاره به مدت زمان انتظار خرید مسکن گفت: در حال حاضر مدت زمان انتظار برای خرید مسکن به ٨٠ سال رسیده و قشر کارمند از چرخه خرید مسکن حذف شده‌اند.