«سی جی 125» فاتح کلانشهرهای کشور

پنجشنبه، ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱:۰۲
کدخبر:۱۲۵۴۵۲

«نصف بارهای ما توسط موتورسواران جابه‌جا می‌شود». این جمله عباس فروشنده لوازم یدکی خودرو در بازار تهران است.

گزارش پالایش و پخش مشخص کرد که روزانه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر بنزین در باک موتورسیکلت‌ها ایران می‌سوزد. این میزان بنزین در کشور همسایه عراق ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد. با این رقم می‌شود، روزانه برای ۵۰ نفر یک شغل ثابت با تأثیرپذیری بالا در تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کرد.

طبق گزارش سازمان استاندارد، مصرف سوخت موتورسیکلت‌های ایران ۲ برابر میانگین جهانی است و پلیس راهور از فرسودگی ۹۰ درصد موتورهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند گزارش داده است.

مصرف سوخت روزانه موتور در ایران طی یک‌سال ۲۰ درصد بیشتر شده و سال گذشته هم گمرک از رشد ۱.۵ برابری واردات موتورسیکلت به کشور خبر داد. 

تهران با حدود ۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت، خراسان رضوی ۱.۳ میلیون دستگاه، اصفهان ۱.۲ میلیون دستگاه، فارس ۹۱۶ هزار دستگاه و خوزستان با ۵۶۴ هزار دستگاه موتورسیکلت بیشترین موتورسیکلت‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مسیرهای شهری ایران برای تردد این حجم از موتورسیکلت طراحی نشده و پژوهشکده خودروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزایش موتورسیکلت را مساوی با افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آمار تصادفات دانسته است.

کارشناس اقتصادی حسن محب استفاده از موتور را پاسخی معقول به ترافیک شهری دانسته و می‌گوید که اگر موتورها نباشند، بسیاری از امور در سطح شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران به دلیل ترافیک سنگین مختل خواهد شد.

اما یک کارشناس شهرسازی علی معصومی می‌گوید که رشد قارچ‌گونه موتورسیکلت‌ها آغاز بروز مشکل‌های بزرگ برای کلانشهرهای ماست و همان‌طور که شهرهایی مثل بمبئی در زیر موتور سیلکت دفن شدن باید منتظر این اتفاق برای شهرهای ایران هم باشیم.

پژوهشکده خودروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌حل کوتاه‌مدت مسئله موتورسیکلت در ایران را استفاده از موتور برقی و همچنین توسعه زیرساخت وسایل سبک حمل‌ونقل نظیر دوچرخه عنوان کرده است. / فارس