پیام سفر عراقچی به لبنان

شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶:۳۶
کدخبر:۱۲۵۲۰۱

 سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، برای دیدار و گفتگو با مقام های لبنان، دیروز جمعه در راس هیاتی وارد بیروت شد و در فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت مورد استقبال مقام های لبنان قرار گرفت.

فرود هواپیمای عراقچی در فرودگاه بیروت و در شرایطی که جنوب این شهر آماج حملات هوایی اسرائیل است، اقدامی نمادین مبتنی بر استمرار حمایت‌های ایران از لبنان و محور مقاومت بود که با واکنش‌های گسترده در فضای مجازی همراه شد.

عراقچی در این سفر با نخست وزیر و رییس مجلس لبنان دیدار و در مورد آخرین تحولات این کشور و منطقه رایزنی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت های توسعه طلبانه و تجاوزکارانه اسرائیل تاکید کرد.

عراقچی در دیدار با نخست وزیر میقاتی بر ضرورت تشدید تلاش‌های جمعی دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای تفهیم این امر که توقف تجاوز اسرائیل علیه لبنان و نسل کشی مستمر فلسطینیان یک مسئولیت مشترک قانونی و اخلاقی همه دولت‌ها است، تأکید کرد.

نجیب میقاتی پیشتر خواستار استقرار ارتش لبنان در جنوب این کشور بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مصوب ۱۱ اوت ۲۰۰۶ شده بود که می‌تواند منجر به تحقق آتش بس در شرایط کنونی و بازگشت آرامش به مرزهای لبنان شود.

مسئله‌ای که بنظر می‌رسد ایران نیز ضمن تاکید بر حمایت‌های مستمر خود از لبنان و حزب الله؛ با آن موافق است، در صورتی که منجر به توقف جنگ، تحقق آتش بس دائمی و بازگشت ثبات به لبنان گردد.