نظرسنجی جدید انتخاباتی در آمریکا

شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹:۵۳
کدخبر:۱۲۵۱۸۸

نتایج یک نظرسنجی جدید برگزار شده از سوی شرکت‌های افکارسنجی آمریکایی ان‌پی‌آر/پی‌بی‌اس نیوز/ماریست، برتری «کامالا هریس»، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا با ۵۰ درصد رای بر «دونالد ترامپ»، رقیب جمهوریخواهش با ۴۸ درصد آرا را نشان داده است.

با این وجود با توجه به اینکه برتری هریس در این نظرسنجی زیر ضریب خطای آن بوده، همچنان او یک رقابت پایاپای را با ترامپ دارد.

این نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در بیان کسانی که به عنوان رای‌دهنده ثبت نام کردند برتری سه درصدی بر ترامپ کسب کرده و ۵۰ درصد آرا را در مقابل رای ۴۷ درصدی رقیب جمهوریخواهش، به دست آورد.در این نظرسنجی مشخص شد که ترامپ در بین گروه پاسخگویان مستقلی که احتمالا در انتخابات رای دهند بر هریس برتری داشته و ۵۰ درصد رای دارد در حالی که میزان آرای هریس در میان این دسته ۴۶ درصد است.از نظر دسته بندی جنسیتی نیز از هر ۱۰ پاسخگوی مرد حدود ۶ نفر معادل ۵۷ درصد به ترامپ رای می‌دهند در حالی که ۴۱ درصد آنها به هریس، معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا رای خواهند داد. با این حال در بین پاسخگویان زن، هریس اکثر آرا را کسب می‌کند به نحوی که ۵۸ درصد آنها به هریس و ۴۰ درصد آنها به ترامپ رای خواهند داد.

طبق این نظرسنجی حدود ۵۱ درصد آمریکایی‌ها نظر منفی درباره ترامپ دارند در حالی که ۴۵ درصد به او نظر مطلوب داشتند. همچنین ۴۷ درصد آمریکایی ها نظر مثبت و به همین میزان نیز نظر منفی درباره هریس ابراز کردند.بیش از نیمی از پاسخگویان این نظرسنجی معادل ۵۸ درصد گفتند از بابت احتمال وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا «نگران» یا «بسیار نگران» هستند.

میزان جمهوریخواهان نگران وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۲۴ ، ۸۶ درصد و این میزان در بین مستقل‌ها ۵۵ درصد و در میان دموکرات‌ها ۳۳ درصد بوده است.پیش از این هریس در نظرسنجی قبلی با موضوع رقابتش با ترامپ بر سر ریاست جمهوری که از سوی شرکت های افکار سنجی اکونومیست/یوگاو برگزار شد با نتیجه ۴۸ درصد به ۴۵ درصد برتری کسب کرد.نظرسنجی دیگری که از سوی شرکت های هیل/دسیژن دسک اچ.کیو برگزار شد هم برتری ۴.۲ درصدی هریس با ۵۰.۲ درصد بر ترامپ با ۴۶ درصد رای را نشان داد.نظرسنجی ان.پی.آر/پی.بی.اس نیوز/ماریست در بازه زمانی ۲۷ سپتامبر تا اول اکتبر با پرسش از ۱۵۱۴ فرد ثبت نام شده به عنوان رای دهنده و با ضریب خطای ۳.۵ درصد برگزار شد.