خرید ساچمه نقره؛ مزایا و معایب

چهارشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۲:۴۸
کدخبر:۱۲۴۵۹۳

مقدمه 

فلز نقره از جمله فلزات ارزشمندی می باشد که از گذشته تا کنون، به منظور سرمایه گذاری و یا به صورت زینتی مورد استفاده قرار می گرفته است. این فلز به دلیل نوسانات قیمتی پایینی که دارد، گزینه ای مناسب و کم ریسک برای حفظ سرمایه می باشد. همچنین، فلز نقره در کارخانه ها و صنایع متعددی نیز کاربرد دارد. یکی از روش های سرمایه گذاری بر روی نقره و یا استفاده از نقره در صنایع مختلف، خرید ساچمه نقره می باشد. در این مقاله قصد داریم تا ساچمه نقره و ویژگی های منحصر به فرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم علاقه دارید تا سطح اطلاعات تان در مورد ساچمه نقره را افزایش دهید. تا پایان با ما همراه باشید.


ساچمه های نقره هم در صنعت کاربرد دارند و هم جهت سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

معرفی ساچمه نقره

هنگامی که یک فرد سازنده جواهرات نقره قصد دارد تا یک انگشتر، حلقه، گردنبند، گوشواره و یا یک پلاک نقره را بسازد، باید ابتدا نقره خام را به صورت ساچمه خریداری کند و سپس، فرآیند طراحی جواهرات مورد نظر خود را آغاز نماید. همچنین، در صنایعی که به فلز نقره نیاز دارند، مدیران این صنایع باید از ساچمه فلز فوق استفاده کنند. بنابراین می توانیم بگوییم که ساچمه نقره در واقع نقره خامی است که به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.

البته کاربرد ساچمه نقره تنها به صنعت محدود نمی شود. افرادی که قصد دارند تا یک سرمایه گذاری کم ریسک را انجام دهند، می توانند فلز نقره را به صورت ساچمه خریداری کنند.

نکته ای دیگر اینکه، ساچمه های نقره را شرکت های بسیاری در ایران و جهان تولید می نمایند. ساچمه های نقره تولید شده توسط شرکت های ایرانی، درصد خلوص پایینی دارند اما ساچمه های ترکیه ای و اماراتی، 99.9 درصد خالص هستند. بنابراین، اگر شما می خواهید تا ساچمه های نقره ای که جهت سرمایه  گذاری خریده اید را به راحتی به فروش برسانید، بهتر است تا از ساچمه های خارجی استفاده نمایید. همچنین، اگر قصد دارید تا فلز نقره مورد استفاده به عنوان ماده اولیه در شرکت تان، بازدهی بالایی داشته باشد نیز باید ساچمه های نقره اماراتی و ترکیه ای را بکار گیرید.

 

مزایا، ویژگی ها و معایب خرید ساچمه نقره

ساچمه نقره در گذشته تنها استفاده صنعتی داشت اما در طی سالهای اخیر به عنوان کالایی جهت سرمایه گذاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از مقاله قصد داریم تا تمامی مزایا و ویژگی های خرید ساچمه نقره را بررسی کنیم. البته برخی از معایب خرید ساچمه را نیز به شما توضیح خواهیم داد.

مزایا، ویژگی ها و معایب خرید ساچمه نقره عبارتند از؛

1. ساچمه نقره کاربرد صنعتی دارد و در کارخانه های تولیدی مختلفی از آن استفاده می شود

فلز نقره از نظر الکتریکی و گرمایی دارای رسانایی بسیار بالایی است و به همین دلیل، در بسیاری از صنایع مدرن مانندِ مخابرات، پزشکی، برق و...، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، جواهر سازانی که می خواهند زیورآلات نقره را طراحی کنند، در اکثر مواقع ساچمه نقره را خریداری می نمایند.

2. ساچمه نقره کالایی برای سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئن می باشد

ساچمه نقره به تازگی و در طی سال های اخیر، جهتِ سرمایه گذاری کم ریسک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته اگر قصد سرمایه گذاری بر روی ساچمه نقره را دارید، بهتر است تا ساچمه های ترکیه ای و اماراتی که دارای درصد خلوص 99.9 هستند را انتخاب کنید تا معامله آنها راحت تر باشد.

نکته ای دیگر اینکه، برای ساچمه نقره بر خلاف شمش نقره، گواهینامه جهانی صادر نمی شود. همین عامل نیز سبب می گردد تا تعیین میزان عیار آن کمی دشوار باشد.

قیمت خرید ساچمه نقره بسیار مناسب تر از شمش نقره است و علت این موضوع نیز عدم صدور گواهینامه برای ساچمه نقره می‌باشد.

3. هزینه خرید ساچمه نقره مناسب و مقرون به صرفه است

همانگونه که در پاراگراف قبل نیز بیان کردیم، در هنگام خرید نقره به صورت شمش، خریدار گواهینامه بین المللی دریافت می کند. همچنین، خریدار فوق هزینه ای را بابت ضرب شمش نیز پرداخت می نماید.

در مقابل، به ساچمه نقره، هزینه صدور گواهینامه بین المللی و هزینه ضرب تعلق نمی گیرد و به همین دلیل، قیمت خرید ساچمه بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. البته این موضوع را نیز مد نظر قرار دهید که عدم صدور گواهینامه جهانی برای ساچمه های فوق، خرید و فروش آنها و همچنین، تعیین عیارشان را مشکل می سازد.

4. ساچمه های نقره معتبر دارای درصد خلوص بالایی هستند

اکثر ساچمه های ایرانی دارای درصد خلوص متوسطی هستند و همین عامل نیز سبب می گردد تا صاحبان این قبیل ساچمه ها در هنگام فروش با چالش مواجه شوند.

در مقابل، ساچمه های خارجی معتبر (ساچمه های اماراتی و ترکیه ای) دارای درصد خلوص بسیار بالایی (99.9 درصد) می باشند و به همین دلیل، این قبیل ساچمه ها با قیمتی ایده آل و به راحتی به فروش می رسند.

5. وزن دقیق ساچمه های نقره، قابل اندازه گیری است

در مبحثِ بررسی مزایا، ویژگی ها و معایبِ خرید ساچمه نقره، پنجمین موردی که به توضیح آن خواهیم پرداخت، قابلیت اندازه گیری دقیق وزن ساچمه های نقره می باشد. ساچمه های نقره ساختاری دانه ای شکل دارد و وزن آنها بسیار پایین است. به همین دلیل، هر شخص می تواند به میزان دلخواه، ساچمه نقره را خریداری کند. همچنین، به دلیل اینکه وزن دقیق هر ساچمه نقره مشخص می باشد، اندازه گیری وزن دقیق مجموعه ای از آنها نیز به راحتی امکان پذیر است.

در هنگام خرید ساچمه نقره، از خریدار هزینه ای بابت صدور گواهینامه بین المللی دریافت نمی شود.

سخن پایانی

در این مقاله، ابتدا مبحثِ خرید ساچمه نقره را بررسی کردیم و سپس، ویژگی ها، مزایا و معایب استفاده از این ساچمه را به شما توضیح دادیم. شما می توانید ساچمه نقره را به منظور سرمایه گذاری و یا به عنوان ماده خام، مورد استفاده قرار دهید. البته این موضوع را نیز در نظر بگیرید که برخی از فروشندگانِ نقره در ایران، ساچمه هایی با درصد خلوص پایین را به فروش می رسانند. اگر شما این قبیل ساچمه ها را خریداری نمایید، در هنگام فروش با مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین، حتما ساچمه های نقره را از فروشندگان معتبر خریداری کنید.