نیاز به بیش از 40 هزار هواپیمای جدید

یکشنبه، ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴:۲۱
کدخبر:۱۲۲۷۲۸

بر اساس پیش‌بینی‌ شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و رقیب اروپایی آن ایرباس در 20 سال آینده ترافیک هوایی دو برابر خواهد شد. تخمین زده شده که بیش از 40 هزار فروند هواپیمای جدید باید وارد بازار شود.

به گزارش ایران جیب از اشپیگل، شرکت‌های هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ و رقیب اروپایی‌اش ایرباس پیش‌بینی کرده‌اند که نیاز به هواپیماهای جدید به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد. این به معنای تضمین تجارتی بزرگ برای آنها در آینده و همچنین چالشی برای تضمین استانداردهای ایمنی این هواپیماها است.

بوئینگ در پیش‌بینی بلندمدت خود تخمین می‌زند که این صنعت در دو دهه آینده به حدود ۴۴ هزار فروند هواپیما نیاز خواهد داشت و تعداد هواپیماهای مسافربری و باری مورد استفاده در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۳ تقریبادو برابر خواهد شد.

به گفته دارن هالست، مدیر بوئینگ سفر کردن برای مردم نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا مهم‌تر شده است. تقاضا برای هواپیمای جدید در عین حال به این دلیل در حال افزایش است که هواپیماها بر اثر تنگناهایی که وجود دارد، دیرتر از حد معمول تعویض می‌شوند. ناوگان بوئینگ به طور متوسط حدود یک تا یک سال و نیم قدیمی‌تر از قبل از دوران کرونا است.

تقاضاها برای بوئینگ ظرف یک سال به میزان سه درصد افزایش یافته است. هالست می‌گوید که خطوط هوایی ارزان‌‌قیمت نیز نقش محوری در این افزایش داشتند و انتظار می‌رود که یک‌پنجم تقاضای بلندمدت مورد انتظار از چین باشد.

بوئینگ در چند سال آینده انتظار ندارد هواپیماهایی با طراحی نوآورانه وارد ناوگان هواپیمایی شود. هالست معتقد است، حتی اگر چنین هواپیماهایی در دو دهه آینده طراحی شوند، احتمالاً عرضه آنها زیاد نخواهد بود. حدود نیمی از هواپیماهای جدید جایگزین مدل‌های قدیمی‌تر خواهد شد، در حالی که نیمی دیگر ناوگان خطوط هوایی را گسترش خواهند داد.

ایرباس: کاهش مصرف سوخت

رقیب بوئینگ و بزرگترین شرکت سازنده هواپیما در جهان ایرباس نیز در آخرین پیش‌بینی خود از نیاز به بیش از ۴۲ هزار هواپیمای جدید تا سال ۲۰۴۳ سخن گفته است. حجم ترافیک در ۲۰ سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد و این شرکت انتظار دارد در سه سال آینده ترافیک حدود هشت درصد در سال رشد کند.

این کارتل اروپایی تاکید می‌کند که هواپیمای جدید جایگزین مدل‌هایی با مصرف سوخت بالاتر خواهد شد. آنها مصرف سوخت به ازای هر کیلومتر را از سال ۱۹۹۰ به نصف کاهش می‌دهند. تنها ۳۰ درصد از هواپیماهایی که در حال حاضر در ناوگان ایرباس هستند از آخرین نسل‌اند. ایرباس امیدوار است از فناوری‌های آینده مانند هیدروژن و هیبریداسیون و همچنین استفاده از فناوری‌های جذب کربن استفاده کند.

با شیوع کرونا صنعت هوانوردی به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و ترافیک هوایی سقوط کرد. اما اکنون ترافیک هوایی به شدت در حال افزایش است. برای سازندگانی مانند بوئینگ و ایرباس پاسخ دادن به این تقاضای فزاینده دشوار است و خطوط هوایی باید چندین سال برای هواپیماهای جدید در انتظار بمانند. هالست می‌گوید، میزان از رده خارج کردن هواپیماهای قدیمی در چهار سال گذشته به نصف کاهش یافته است: «زیرا هواپیماهای کافی وارد بازار نمی‌شوند.»

استانداردهای ایمنی

بوئینگ مدتی است که به دلیل اتهامات مربوط به نقص ایمنی در هواپیماهای خود تحت فشار شدید قرار گرفته است. در ژانویه امسال درب کابین بوئینگ ۷۳۷  در حین پرواز کنده شد و سقوط کرد و هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد. این حادثه سر و صدای زیادی به پا کرد. علاوه بر گزارش‌هایی حاکی از موارد نقص فنی، درز اطلاعاتی پیرامون نقص در تولید و کنترل کیفیت نیز باعث ایجاد فشار روی بوئینگ می‌شود. رئیس بوئینگ که در پایان سال جاری این شرکت را ترک می‌کند، در جلسه استماع سنای ایالات متحده در ماه ژوئن قول داد که استانداردهای ایمنی را بهبود بخشد. اکنون اتحادیه بین‌المللی ماشین‌سازان و کارگران هوافضا (IAM) نیز خواستار مشارکت در تلاش برای ایجاد استانداردهای جدید است.