شرکت بوئینگ که از غولهای صنعت هواپیماسازی محسوب میشود، به گناه و تقصیر خود در پرونده مرتبط با سقوط دو هواپیمای ۷۳۷ مکس اعتراف و اذعان کرده که در این رابطه "قصد کلاهبرداری" داشته است. در جریان این دو سانحه ۳۴۶ مسافر و خدمه کشته شده بودند.
بوئینگ همچنین موافقت خود را با پرداخت جریمهای بالغ بر ۲۴۳،۶ میلیون دلار اعلام کرد. این شرکت روز یکشنبه ۷ ژوئیه با انتشار بیانهای ابراز امیدواری کرده که با قبول جرم و پرداخت جریمه، وزارت دادگستری آمریکا پرونده علیه بوئینگ را مختومه اعلام کند.
شرکت بوئینگ با این اقدام ممکن است از دریافت سفارشهای کلان یا شرکت در مناقضههای بزرگ، برای نمونه از سوی وزارت دفاع آمریکا و یا سازمان ناسا محروم بماند، اما در عین حال از خطر به جریان افتادن پروندههای تازه، دادگاهی شدن و بازرسیهای به مراتب سختگیرانهتر، در امان خواهد ماند.
یک سخنگوی این شرکت اعلام کرد، بوئینگ با وزارت دادگستری آمریکا به یک توافق اصولی برای حل و فصل پرونده دست یافته است.
پرونده مزبور به سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی برمیگردد.
در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ پرواز شرکت "لیون ایر" کمتر از یک ربع پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا (اندونزی) در دریای جاوه سقوط کرد. تمامی ۱۸۹ سرنشین این پرواز کشته شدند.
در ماه مارس ۲۰۱۹ نیز یک پرواز خط هوایی اتیوپی تنها شش دقیقه بعد از برخاستن از آدیس آبابا (اتیوپی) سرنگون شد و همه ۱۵۷ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.
خانوادههای قربانیان این دو سانحه خواهان دادگاهی شدن و مجازات این غول هواپیماسازی شده بودند.
آنان اکنون از "توافق پشت پرده" بوئینگ با وزارت دادگستری انتقاد کرده و معتقدند که این شرکت با چنین توافقی از قبول "مسئولیت کامل" طفره میرود.
بوئینگ در سالهای گذشته به ویژه در ارتباط با هواپیماهای مدل ۷۳۷ با سلسله مشکلات ایمنی و فنی روبرو بوده است، مشکلاتی که این شرکت را با بحرانی جدی روبرو ساخته است.
آخرین بار در ماه مارس سال جاری میلادی بود که در طی یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز یکی از قطعات بدنه متصل به بال هواپیما جدا شد. هواپیما در نهایت طی فرودی اضطراری بر زمین نشست و به سرنشینان و خدمه آن آسیبی وارد نشد، اما سبب تشدید بحث بحران ایمنی در ارتباط با هواپیماهای این شرکت گردید.