راه کارهای جدید برای افزایش امنیت خودرو

یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳:۲۹
کدخبر:۱۲۲۲۹۴

خودرو همیشه کالایی با ارزش بوده است و می شود اینچنین گفت که تنها وسیله ای است که ارزش بالایی دارد و ما به دلیل محدودیت های فیزیکی نمی توانیم آن را در نزدیکی خود داشته باشیم و مجبوریم ان را بعضاً در پارکینگ یا بیرون از ساختمان در خیابان پارک کنیم.

حال که خودرو ما بالاجبار دور از ما قرار دارد و هر روز نیز ارزش آن بیشتر می شود باید بیش از گذشته از وجود آن مراقبت کنیم.

راه های سرقت و ضد سرقت کردن خودرو طی سالیان سال با پیشرفت هایی همراه بوده است، در گذشته سیستمی به نام ایموبلایزر (immobiliser) فقط در برخی از خودرو های وارداتی خارجی موجود بود ولی اکنون تمام خودروهای تولید داخل نیز به این سیستم ایمنی مجهز هستند و شما حتی اگر سوییچ کپی شده از کلید خود را داشته باشید بدون داشتن و کد دادن چیپ همراه نمی توانید خودرو را روشن کنید.

ولی متاسفانه همانطور که شیوه های ضد سرقت افزایش یافته است شیوه های سرقت نیز حرفه ای تر می شوند و سارقین نامحترم نیز پیشرفت می کنند پس باید هوشمندانه عمل کرد.

انواع روش های نفوذ به داخل خودرو

برای نفوذ به داخل خودرو لازم است درب خودرو باز شود که این کار از طرق مختلف انجام می شود، تخریب قفل خودرو، کج کردن درب خودرو مخصوصاً خودرو 206 چون که کلاف درب بسیار ضعیف است، کشیدن زبانه انگشتی روی هر درب و در آخر شکستن شیشه خودرو از جمله روش های سرقت خودرو هستند.

به غیر از شکستن شیشه خودرو که معمولاً به خاطر ایجاد صدای زیاد کمتر از سایر روش ها اتفاق می افتد در مابقی موارد روش های برای جلوگیری از سرقت خودرو  تدبیر شده است که از جمله آن ها می توان به روش کور کردن زبانه انگشتی و یا اضافه کردن کلاف و کور کردن زیر دستگیره اشاره کرد.

راهکارهای جلوگیری از نفوذ به صندوق عقب و کاپوت خودرو

راه نفوذ سارق به خودرو از چهار درب اصلی خودرو است و همچنین زمانی که سارق قصد سرقت وسایل صندوق یا داخل کاپوت را داشته باشد راه سرقت صندوق و کاپوت هم می تواند باشند که خوشبختانه برای همه آن ها قفل مجزا ساخته شده است.

شما می توانید از قفل صندوق برای باز نشدن صندوق، قفل زاپاس برای جدا نشدن زاپاس از خودرو، قفل کاپوت جهت جلوگیری از باز شدن کاپوت و همچنین قفل ECU و باتری برای جلوگیری از سرقت اقلام با ارزش زیر کاپوت استفاده کنید همگی این موارد راه کارهای جلوگیری از سرقت وسایل داخل ماشین هستند.

در صورتی که سارق وارد خودرو شود باید بعد از ورود سارق به خودرو تمام تلاشمان این باشد که نتواند خودرو را روشن کند یا اگر این اتفاق افتاد نتواند با آن رانندگی کند بدین منظور حتماً باید سیستم ایموبلایزر فعال باشد و قفل فرمان و قفل پدال نیز متصل شود.

به موازات سیستم های مکانیکی ضد سرقت کردن سیستم های الکترونیکی و الکتریکی نیز به جلوگیری از سرقت کمک شایانی می کند و چون از تکنولوژی برخوردار بوده برای سارقین ناشناخته است.

دزدگیر خودرو

دزدگیر یکی از این وسایل الکترونیکی است که با باز شدن درب و یا ضربه خوردن به خودرو و روشن شدن وسیله شروع به فعال کردن یک آژیر می کند این هشدار تا حدودی می تواند سارق را از ادامه کار منصرف کند زیرا ممکن است صاحب خودرو با شنیدن این صدا به سمت خودرو خود بیاید ولی در عمل ممکن است سارق سریعاً خودرو را به سرقت ببرد و یا آژیر را سریعاً قطع نماید.

نسل پیشرفته تر از این دزدگیرها معمولی مدل های تصویری هستند که روی ریموت نیز یک آژیر ضعیفی می زند و صاحب خودرو را از سرقت مطلع می سازد. این دزدگیر ها در مقابل دزدگیر های قدیمی دارای قیمت بالاتر و کارایی بهتری هستند ولی عملاً با برد محدودی که دارد حتماً باید خودرو در شعاع چند صد متری کاربر باشد تا بتواند روی ریموت آلارم مربوطه را دریافت کند.

سوئیچ مخفی

روش دیگر جلوگیری از سرقت خودرو استفاده از سوییچ مخفی است که برق خودرو را با یک کلید مخفی قطع می کنیم تا سارق نتواند خودرو را روشن کند. این روش ایمنی خودرو را بالا می برد ولی با توجه به نداشتن آلارم اطلاع رسانی به صاحب خودرو باید در کنار دزدگیر استفاده شود.

انواع ردیاب

ردیاب ها به دو صورت پورتال و ردیاب های نصبی هستند که ردیاب پورتال را با نام ردیاب آهنربایی که علاوه بر داخل خودرو قابلیت استفاده در سایر وسایل مانند موتور سیکلت ، گاو صندوق و... را دارد و ردیاب های نصبی با نام ردیاب خودرو شناخته می شود که در ادامه به معرفی هر دو خواهیم پرداخت.

ردیاب آهنربایی

برای صاحبان خودرویی که نگران نصب یک سیستم برقی برروی خودرو خود هستند و نگرانی از بهم ریختن سیمکشی خودرو را دارند، ردیاب آهنربایی با کارکرد فقط ردیابی خودرو به همراه باطری های قوی با نگهداری شارژ از یک روز تا دو سال وجود دارد که بدون نیاز به نصب می توانید داخل و یا حتی بیرون خودرو قرار دهید و مکان دقیق خودرو همراه با صدای اطراف دستگاه را داشته باشید.

ردیاب خودرو

از جدیدترین دستگاه های حفاظت از خودرو می توان به ردیاب خودرو اشاره کرد، در ادامه به بررسی این دستگاه ها و میزان ایمنی آن ها خواهیم پرداخت.

دستگاه ردیاب دارای 3 سنسور اصلی جهت هشدار سرقت به کاربر است:

  • مهمترین و اصلی ترین سنسور آن که در برخی از مدل های ردیاب نیست و هنگام خرید باید به آن دقت کرد سنسور باز شدن درب است و این سنسور قبل از ورود سارق به خودرو کاربر را از سرقت مطلع می سازد و همچینن اگر سارق قصد سرقت خودرو را نداشته باشد و فقط برای وسایل داخل صندوق و کاپوت آمده باشد نیز به کاربر هشدار لازم را ارسال می کند.
  • هشدار ضربه، دیگر هشدار دستگاه های ردیاب است که اگر سارق قصد باز کردن لاستیک ماشین را داشته باشد یا هنگام باز کردن درب ها به خودرو ضربه وارد کنند هشدار جداگانه برای کاربر ارسال می شود.
  • هشدار مربوط به روشن شدن خودرو که هر وقت خودرو روشن شود به کاربر هشدار لازم را ارسال می کند.

شاید برای شما هم سوال باشد با توجه به معایب دزدگیرها ردیاب هشدارها را به چه صورت و تا چه فاصله ای ارسال می کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هشدارهای لازم بدون محدودیت روی گوشی کاربر ارسال می شود یعنی حتی اگر کاربر در کشور دیگری نیز باشد متوجه باز شدن درب خودرو خویش می شود. بر خلاف دزدگیر که یک ریموت یا دو ریموت دارد این هشدار می تواند به 3 تا 5 گوشی مختلف همزمان ارسال شود.

قابلیت اصلی دستگاه نمایش مکان خودرو برای کاربر بدون محدودیت است اگر با تمام روش های جلوگیری از سرقت، خودرو شما به سرقت رفت بدون محدودیت فاصله قادر به مشاهده مکان دقیق خودرو بر روی موبایل خود خواهید بود.

این دستگاه قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور را دارد و به قدری کوچک است که به راحتی می توان آن را در خودرو مخفی کرد. دستگاه مستقیم به برق خودرو متصل است ولی دارای باتری بکاپ بوده که در صورت قطع کردن باتری خودرو تا چند روز امکان ارسال موقعیت مکانی را دارد.

آپشن دیگر دستگاه میکروفن است که با یک تماس به صورت نامحسوس می توانید صدای داخل کابین را بشنوید و این آپشن برای کنترل وسیله و همچنین موارد سرقت بسیار کاربردی است.

سایر قابلیت های این دستگاه می توان به داشتن اپلیکیشن موبایلی اشاره کرد که هشدارها به صورت سخنگو بر روی اپلیکیشن ارسال می شود و همه دستورات به خودرو از طریق اپلیکیشن ارسال می شود.