خودرویی برای «اکثریت اولیه»

چهارشنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰:۴۱
کدخبر:۱۲۱۰۳۵

مدیر کیا در مراسم رونمایی از مدل جدید کارخانه گفت که کاهش رشد فروش خودروهای الکتریکی در جهان بر استراتژی کیا تاثیر ندارد و پیش‌بینی کرد رونق دوباره به این بازار برگردد.

کیا هفته گذشته از شاسی‌بلند کوچک EV3 رونمایی کرد و امیدوار است این ماشین به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های کارخانه تبدیل شود. فروش EV3 ماه آینده در کره جنوبی آغاز می‌شود و سپس در بازار اروپا و آمریکا عرضه خواهد شد.

ظاهر EV3 شبیه به شاسی‌بلند بزرگ و لوکس EV9 کیا است. کیا می‌گوید مدل قوی‌ترEV3 با هر بار شارژ تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. حداکثر سرعت ماشین ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۷.۵ ثانیه است.

مشتریانی که کیا می‌خواهد برای EV3 جلب کند در اصطلاح تجاری «اکثریت اولیه» (Early Majority) نام دارند. این گروه از مشتریان کسانی هستند که پس از «نوآوران» (Innovators) و «پذیرندگان اولیه» (Early Adopters) فن‌آوری‌ و کالاهای جدید را می‌خرند.

برخلاف نوآوران و پذیرندگان اولیه که سهم اندکی از مشتریان را شامل می‌شوند، اکثریت اولیه جمعیت به نسبت زیادی است که به ماشین‌های الکتریکی علاقه‌مندند. اما عواملی مانند قیمت و مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت می‌کند آنها را مردد کرده است. هو سونگ سانگ، مدیر کیا امیدوار است EV3 این تردیدها را برطرف کند.

EV3 اولین مدل الکتریکی کیا است که به هوش مصنوعی مجهز خواهد شد. راننده و سرنشینان می‌توانند با این هوش مصنوعی گفتگو و ماشین را با فرامین صوتی کنترل کنند.

ارزان‌ترین مدل EV3 حدود ۳۵ هزار دلار و گران‌ترین مدل نزدیک به ۵۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. هیوندای کونا، ولوو EX30، رنو مگان، جیپ اونجر و فولکس‌واگن ID3 مهم‌ترین رقیبان کیا EV3 هستند.