اميرحسن كاكايي اظهار داشت: طی 18 ماه گذشته كه تورم بالايي داشتيم قيمت خودروهاي داخلي به روز نشد، در حالي كه مونتاژكاران طبق مصوبه شوراي رقابت هر شش ماه يك بار نرخها را بالا بردند.
وي اظهار كرد: قيمت خودرو از شهريور ۱۴۰۱ تاكنون يعني طي ۱۸ ماه گذشته اصلاح نشده در حالي كه بهطور ميانگين طي اين مدت با تورم بالايي مواجه بوديم؛ بنابراين افزايش قيمت خودروهايي مثل پارس، حق خودروساز است. البته قيمتگذاري دستوري طي چهار- پنج سال گذشته به گونهاي خودروسازان را دچار مشكل كرده كه افزايش ۵۰ درصدی نيز زيان را جبران نميكند.
كاكايي افزود: معمولا در سطح جامعه به گونهاي صبحت ميشود كه گويي خودروسازان ولخرجي ميكنند و ما داريم پول اين ولخرجي را ميدهيم. در حالي كه اينطور نيست. مثلا خودرو پارس با قيمت كمتر از ۳۰۰ ميليون تومان درب كارخانه فروخته ميشود، اما قيمت آن در بازار ۸۰۰ ميليون تومان است.
اين كارشناس صنعت خودرو خاطرنشان كرد: ممكن است كسي در مورد كيفيت پارس ايراد بگيرد و بگويد من اين خودرو را نميخرم. كما اينكه ايرانخودرو ميخواست پارس را كنار بگذارد، اما نگذاشتند؛ زيرا در بازار مشتري دارد و نياز بازار است؛ بنابراين اگر قرار است پارس با همين كيفيت توليد شود يك قيمت تمام شدهاي دارد. كاكايي با بيان اينكه در حال حاضر خودروهاي بهتري نسبت به پارس توسط ايران خودرو توليد ميشود، گفت: خودروهايي مثل سورن استانداردهاي بهتري در مقايسه با پارس دارند، اما ميبينيم كه خودرو پارس در بازار آزاد همقيمت با آنها است.
معنياش اين است كه پارس براي مردم و مصرفكننده نهايي ارزش دارد. وي تاكيد كرد: به دليل نحوه قيمتگذاري اشتباه، قيمت سورن در كارخانه ۱۵۰ ميليون تومان بالاتر از پارس است. يعني پارس با توجه به ظرفيت بازار خيلي زير قيمت فروخته ميشود. خودروساز يك حق اوليه دارد كه نبايد خودرو را زير قيمت توليد بفروشد. دوم اينكه بايد از ظرفيت بازار استفاده كند. اما طي اين سالها با نرخگذاري به ايرانخودرو و سايپا ضرر زدهايم.
اين كارشناس صنعت خودرو با اشاره به تورم ۴۰ درصد گفت: اين براي اولين بار در ۷۰ سال گذشته است كه طي سه سال متوالي با تورم ۴۰ درصد مواجهيم. عدم تعادل بين درآمد دهكهاي مختلف، تنشهاي اقتصادي و رشد قيمت كالاهاي خوراكي و... به مردم فشار وارد ميكند. متاسفانه در اين مدت به جاي اينكه مسائل را اصولي حل كنيم يا موانع توليد را رفع كنيم با نگاه سياسي و غيراقتصادي، قيمت خودرو را در كارخانه كنترل كرديم با اين تصور كه در بازار آزاد نيز قيمت كنترل ميشود، اما اينگونه نشد. چنين سياستهايي خودروساز را ضعيف ميكند.
وي بيان كرد: سياست قيمتگذاري در ايران خودرو و سايپا كه توليدكنندگان اصيل ما هستند و از زنجيره تامين برخوردارند در مونتاژكاران هم پياده شد، اما آنجا معقولتر عمل كردند. طبق مصوبه شوراي رقابت بايد هر شش ماه يك بار قيمتها به روز شود. اين اتفاق براي مونتاژكاران افتاد، اما براي ايرانخودرو و سايپا ۱۸ ماه طول كشيد؛ زيرا مونتاژكاران شوخي ندارند. بخش خصوصي هستند و اگر قيمت آنها اصلاح نشود توليد نميكنند. اين كارشناس صنعت خورو با بيان اينكه مونتاژكاران ۱۷ درصد سود را به عنوان يك سود عقلاني در نظر ميگيرند، گفت: اما براي ايرانخودرو و سايپا به بهانه كيفيت يكسري ضريب منفي در نظر ميگيرند و بين ۶ تا ۱۰ درصد اجازه سود ميدهند سودي كه مربوط به ۱۸ ماه قبل است. يعني در همين قيمتگذاري دستوري هم متاسفانه روش غلطي را به كار ميبرند.
كاكايي گفت: اگر كيفيت خودروها بد است چرا پارس ۸۰۰ ميليون تومان در بازار قيمت دارد؛ در حالي كه قيمت آن در كارخانه كمتر از ۳۰۰ ميليون تومان است. اين فاصله باعث شده ايران خودرو و سايپا بهشدت زيانده شوند و معتقدم در حال له شدن هستند.