جزیره‌ای متحرک روی آب

دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲:۱۸
کدخبر:۱۱۷۷۳۵

«نماد دریاها»، نام جدیدترین و بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان متعلق به شرکت کشتیرانی «رویال کارائیب» است که به‌تازگی لنگرهایش را از آب کشیده و با ثبت رکوردهای باورنکردنی، سفر دریایی خود را آغاز کرده است.

شاید تا چند سال پیش، تصورش هم سخت بود که بزرگ ترین کشتی تفریحی جهان ۵ برابر تایتانیک مساحت داشته باشد و مثل یک جنگل متحرک و سرسبز با امکاناتی شگفت‌انگیز در دریاها به ماجراجویی مشغول شود. این کشتی که می‌تواند ۷۶۰۰ مسافر را با ظرفیت کامل همراه با ۲۳۵۰ خدمه حمل کند، چند روز پیش، اولین سفر خود را از بندر میامی در آمریکا به‌سوی دریای کارائیب آغاز کرد. مدیر شرکت «رویال کارائیب» می‌گوید که تقاضا برای اولین سفر دریایی با این کشتی که به تایتانیک قرن بیست و یکم معروف‌شده، بی‌سابقه و بیشتر از حد انتظار بوده است. گفته می‌شود در سال‌های آینده، اروپا، آسیا و اقیانوس آرام هم به عنوان مقصدهای کشتی نماد دریاها در نظر گرفته خواهد شد. این کشتی تفریحی اگرچه با «ترین»هایی که به دنبال خود یدک می‌کشد، هواداران سفرهای دریایی را به وجد آورده اما هواداران محیط‌زیست را نگران کرده است. در پرونده امروز زندگی سلام با این کشتی، مشخصات آن، امکاناتش و نحوه تامین انرژی آن آشنا خواهید شد. با ما باشید.

7 سال طراحی  900 روز ساخت

این کشتی غول‌پیکر که در طراحی و ساخت‌وساز شاهکاری در صنعت کشتی‌سازی به شمار می‌آید، مورد توجه همه مردم جهان قرار گرفته است. «جیسون لیبرتی» مدیر‌عامل شرکت رویال کارائیب در همین باره گفته که به آب‌اندازی این کشتی نشان می‌دهد که شرکت ما پس از ۵۰ سال نوآوری و رویاپردازی به تجربه جدیدی در ساخت کشتی‌های مسافری دست یافته که در دنیا بی‌نظیر است. او در ادامه صحبت‌هایش به مراحل ساخت این کشتی اشاره کرده و گفته که برای ساخت این شاهکار عظیم معماری دریا‌یی، هفت سال برنامه‌ریزی و طراحی انجام شده و در ۹۰۰ روز کار مداوم با مشارکت هزاران متخصص و مهندس به مراحل نهایی رسیده و ساخته شده است. مدیر‌عامل شرکت رویال کارائیب در پایان افزوده که این کشتی پیچیده‌ترین کشتی مسافری است که تا به حال ساخته شده و بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد زیرا از آخرین فناوری روز و تمامی امکانات  و تفریحات سالم برخوردار است.

بیوگرافی مختصر کشتی «نماد دریا»

این کشتی ۳۶۵ متر طول، 50 متر عرض، 25 متر ارتفاع و ۲۰ عرشه دارد و ۲۵۰ هزار و ۸۰۰ تُن وزن ناخالص آن است. با درنظرگرفتن ظرفیت اتاق‌هایی که برای خانواده‌ها طراحی شده و شامل تخت‌های اضافه می‌شوند، ظرفیت کل مهمانان این کشتی به ۷۶۰۰ نفر می‌رسد که غیر از بیش از 2 هزار خدمه کشتی است. بزرگ‌ترین کشتی سوپر کروز فعلی جهان یعنی oasis of the seas که سال ۲۰۰۹ معرفی شد، در مجموع ۵۴۰۰ نفر ظرفیت مهمان داشت. کشتی‌های کروز معمولاً با تناژ ناخالص رتبه‌بندی می‌شوند. این جاست که نماد دریاها با 250هزار و۸۰۰ تُن از رقبا پیشی می‌گیرد. برای مقایسه، وزن ناخالص تایتانیک تنها 46 هزار و 329 تن بود. این کشتی دارای ۲۸۰۵ کابین، ۶۰۰ پنجره شیشه‌ای و یک آبشار 15 متری است که نمونه‌اش در کشتی‌های موجود دیده نمی‌شود.

از پارک‌آبی و دیوار صخره‌نوردی تا پاساژ و سالن تئاتر

درباره امکانات جذاب، خاص و متفاوت این کشتی باید بدانید که دارای ۲۰ عرشه است که ۱۸ عدد از آن‌ها برای استفاده مهمانان بوده و شامل هشت محله با پارک مرکزی مملو از گیاهان، پارک آبی، آبشار و ... و دارای طیف گسترده‌ای از امکانات و جاذبه‌هاست. بعضی از این جاذبه‌ها عبارتند از: ۱۹ رستوران، ۷ استخر شامل استخر معلق و بزرگ‌ترین استخر در دریا، ۲ عرشه آب گرم، سالن تئاتر، زمین اسکیت روی یخ، دیوار صخره‌نوردی، سالن بولینگ، زمین بازی برای کودکان، کتابخانه، کلینیک پزشکی و ... . همچنین این کشتی دارای یک پارک آبی سرپوشیده است که بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده در یک کشتی کروز بوده و شامل ۶ سرسره است. این کشتی دارای یک عرشه پیاده‌روی هم هست که دارای انواع جاذبه‌های مختلف مانند گاری‌های غذاخوری، یک سالن بولینگ، یک زمین بازی و یک سالن اسکیت روی یخ است.

یک عرشه دیگر این کشتی به نام آرامش است که استخرها، جکوزی‌ها و صندلی‌های آفتاب‌گیر در آن قرار دارد. عرشه ورزشی هم دارای انواع امکانات ورزشی مانند یک سالن بدنسازی، یک زمین تنیس، یک زمین بسکتبال و یک زمین والیبال است. همچنین ۵۰ نوازنده و کمدین و یک گروه ارکستر ۱۶ نفره بخشی از خدمه این کشتی هستند. علاوه‌بر این موارد، Chill Island، استخرهایی با منظره اقیانوس هستند که تعطیلات را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنند. همچنین اولین استخر کاملا معلق در دریا با نام  The Hideawayدر این کشتی نهفته است. طراحی زیبا و دلچسب در کنار فناوری‌های جدید به کار رفته، سفر با این کشتی را برای همیشه در خاطر همه مسافران آن نگه می‌دارد. این کشتی تمام نیازهای یک شهر و شهروندان آن را دارد و شما حتی از پاساژ و خریدهای‌تان دور نخواهید ماند! خدماتی که در این کشتی ارائه می‌شود، در حد بهترین هتل‌های دنیاست و جای خوبی برای ثروتمندان است تا بتوانند به بهترین حالت ولخرجی کنند. از دیگر تفریحات آبی این کشتی می‌توان به اولین سقوط آزاد در دریا اشاره کرد. به‌نوعی می‌توان گفت، هر چیزی در این کشتی، یا اولین است یا بزرگ ترین.

قیمت بلیت این کشتی؛ از 100 میلیون تا 4 میلیارد تومان

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت رویال کارائیب، هزینه‌های اولیه برای برنامه‌های سفر ۲۰۲۴، گزینه‌های متفاوتی دارد. هزینه سفرهای هفت‌روزه این کشتی تقریباً از 1820 دلار برای هر نفر آغاز می‌شود و برای تجربه کامل و مجلل آن و استفاده از همه امکانات باید 75 هزار دلار(تقریبا 4 میلیارد تومان) هزینه کرد. مسافران در این کشتی با بیش از 40 مکان برای صرف غذا و نوشیدنی، هفت استخر، یک پارک آبی و یک اتاق خواب مجلل سه‌طبقه با قیمت 75 هزار دلار، می‌توانند به مدت یک هفته از امکانات شگفت‌انگیزی برخوردار باشند. برای مسافران کم‌درآمد، این کشتی 2804 کابین مهمان هم مهیا کرده است که قیمت‌های کمتری دارد. به‌رغم این که این کشتی بزرگ اتاق‌های خواب فراوانی دارد اما گذراندن تعطیلات در این استراحتگاه شناور عظیم ارزان نخواهد بود. کم‌هزینه‌ترین سفر با این کشتی در سال 2024 از 1820 دلار(100 میلیون تومان) برای هر نفر به مدت هفت شب در اتاقک داخلی شروع می‌شود. به طور کلی، ۲۸ نوع اقامتگاه مختلف در این کشتی در نظر گرفته شده است که به صورت هفتگی اجاره داده می‌شوند. حداقل هزینه اقامتگاه‌های این کشتی برای یک سوئیت ۵۰ متری است که از ۳۶۰۰ دلار در هفته برای دو نفر شروع می‌شود. اما گران ترین اقامتگاه کشتی یک خانه سه طبقه اختصاصی است که به طور متوسط ۱۰۰ هزار دلار در هفته هزینه دارد و می تواند هشت نفر را در خود جای دهد. در خور ذکر است که هزینه ساخت این کشتی، حدود دو میلیارد دلار اعلام شده است.

دلیل عجیب حضور لیونل مسی در افتتاحیه این کشتی 

اولین حضور کشتی «نماد دریاها» در بندر میامی آمریکا، ترافیک عظیمی به راه انداخت و توجه همه را به خود جلب کرد. البته مدت‌ها قبل از ورود آن و به آب انداخته‌شدنش، تصاویرش در شبکه‌های‌اجتماعی حسابی سر و صدا کرده بود. یکی از نکات جالب درباره این کشتی غول‌پیکر این است که از «لیونل مسی» خواسته شده تا در مراسم افتتاحیه آن شرکت کند تا حضور خوش یمن این ستاره فوتبال آرژانتینی باعث شود که «نماد دریاها» به بلای کشتی تایتانیک گرفتار و غرق نشود!

سفری آسوده برای خانواده‌های بچه‌دار

این کشتی مانند یک کیک تولد رنگی رنگی و چند لایه است که در بالای آن یک چرخ و فلک عجیب و غریب و بیشه‌‌های سبز و استوایی قرار گرفته است. در بعضی از عرشه‌های این کشتی، بچه‌های کمتر از ۱۲ سال می‌توانند غذای رایگان بخورند. دو منطقه بازی آبی هم برای بچه‌های خردسال در نظر گرفته شده است. این جا، جایی است که خانواده‌ها می‌توانند بدون نگرانی از سلامت بچه‌ها، به تفریح بپردازند. راب کلابرز، موسس و رئیس آژانس ویرتو در شیکاگو، می گوید، سفر با این کشتی به خصوص برای خانواده‌های بچه‌داری که قبلا هرگز سفر دریایی نداشته‌اند، فوق‌العاده خواهد بود و ادامه داده است: «برای تجربه سفر با نماد دریاها، مشتریانی بیشتر هیجان‌زده می‌شوند که فرزندان کوچک دارند زیرا اینجا حسابی سرگرم می‌شوند و حوصله‌شان سر نمی‌رود.»

Ship-symbol-seas

«نماد دریاها» دشمن دریاست؟

کشتی «نماد دریاها» ۶ موتور چند سوختی دارد یعنی با سوخت‌های مختلف کار می‌کند ولی سوخت اصلی‌اش گاز طبیعی LNG است. البته این کشتی اولین کشتی رویال کارائیب است که از گاز طبیعی مایع (LNG) نیرو می گیرد. هرچند این کار به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است. برایان کامر، مدیر برنامه‌های دریایی در شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک در همین باره گفته است: «تصمیم رویال کارائیب برای استفاده از LNG بزرگ ترین اشتباه آب و هوایی آن‌هاست. ال‌ان‌جی بیشتر متان است، یک گاز گلخانه‌ای که در ۲۰ سال اول پس از انتشار، بیش از ۸۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن گرما ایجاد می‌کند». البته سازندگان این کشتی، تا جایی که در توانشان بوده مباحث محیط زیستی را رعایت کرده‌اند.

برای مثال«نماد دریاها» بیش از ۹۳ درصد آب شیرین خود را از طریق اسمز معکوس تولید می‌کند و همچنین دارای سیستم تجزیه در اثر حرارت به انرژی است که برای تبدیل زباله‌های داخل کشتی به انرژی از آن استفاده می‌شود که می‌تواند عهده‌دار تامین بخشی از انرژی مورد نیاز این کشتی باشد. همچنین یکی از سخنگویان رویال کارائیب گفت که «نماد دریاها» ۲۴ درصد بیشتر از آن چه برای کشتی‌هایی که امروزه طراحی شده‌اند، کارآمد است. با این حال، هواداران محیط‌زیست نگران آلودگی‌های ایجاد شده در اثر سفر این کشتی هستند و سازندگان را ترغیب کرده اند که در آینده سعی کنند سوخت پایه کشتی را به فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست تغییر دهند؛ مانند انرژی‌های تجدیدپذیر یا متانول.(خراسان)