مزدا کانسپتی هیبرید-الکتریکی در توکیو نمایش داد که با موتور درونسوز وانکل کار میکند. مزدا براساس این کانسپت که نامش «آیکونیک SP» است در سالهای آینده یک مدل اسپرت جدید تولید خواهد کرد.
موتورهای درونسوز وانکل با روشی متفاوت از موتورهای پیستونی کار میکنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد.
خودروسازان قصد داشتند تا موتورهای وانکل را جایگزین موتورهای پیستونی کنند. اما پیچیدگی ساخت و مصرف بالای سوخت، مخصوصا بعد از بحران نفتی در دهه هفتاد میلادی باعث شد این موتور از رونق بیفتد و موتور دیزل جای آن را بگیرد.
مزدا در اواخر دهه شصت میلادی اولین خودروسازی بود که از موتور وانکل در یک مدل تولید انبوه استفاده کرد. مدلهایی که مزدا با این موتور ساخت در مسابقات موفق بودند و برای مزدا اعتباری جهانی به ارمغان آوردند. مشهورترین مدل مزدا با موتور وانکل RX-7 است که سه نسل از آن از دهه هفتاد تا سال ۲۰۰۲ تولید شد.
مزدا در حال حاضر تنها مدل الکتریکیاش را به موتور وانکل مجهز کرده و میگوید این موتور بهترین انتخاب برای قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است. موتورهای وانکل مزدا در آینده میتواند علاوه بر بنزین از هیدروژن و سوختهای بیولوژیک هم استفاده کنند. قوای محرکهای که برای کانسپت آیکونیک SP ساخته ۳۶۵ اسب بخار نیرو تولید میکند.
ظاهر ماشین با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است. درهای کانسپت رو به بالا باز میشود و بدنه در عین سادگی، اسپرت و عضلانی است. یو استینوییت، مدیر استودیوی طراحی مزدا در اروپا میگوید الکتریکیشدن ماشینها نباید باعث شود ظاهرشان یکنواخت و تکراری شود و هدف او و تیم طراحی مزدا طراحی ماشینهای زیبایی است که رانندگی با آنها لذتبخش باشد.
معلوم نیست کدام مدل مزدا قرار است براساس کانسپت آیکونیک SP ساخته شود. تنها مدل اسپرت مزدا در حال حاضر MX-5 است. درباره الکتریکی شدن این مدل که یکی از پرفروشترین ماشینهای اسپرت جهان است گمانهزنیهای زیادی شده است. همچنین گفته میشود که مزدا میخواهد پس از دو دهه نسل جدیدی از مدل RX-7 به بازار عرضه کند. ماساهی ناکایاما، مدیر طراحی مزدا میگوید مخصوصا ظاهر کانسپت را طوری طراحی کرده که شبیه به هر دو مدل باشد.