کاهش 30 درصدی مشتریان رستوران‌ها در تهران

شنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱:۰۶
کدخبر:۱۱۲۹۵۹

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف‌سرویس‌های تهران از ریزش 30 درصدی مشتریان رستوران‌ها نسبت به 6 ماهه دوم سال گذشته خبر داد.

علی‌اکبر رهبری ضمن اشاره به کاهش چشمگیر مشتریان رستوران‌ها در شش‌ ماه نخست امسال، این مسئله را ناشی از تشدید مشکلات مالی مردم دانست.

این مقام صنفی در این مورد تصریح کرد: «تعداد مشتریان ما در حال حاضر فقط نسبت به نیمه دوم سال گذشته ۳۰ درصد کاهش‌ یافته است. این فقط مربوط به رستوران‌ها و سلف‌سرویس‌ها نیست، بلکه وضعیت بیرون‌برها نیز همین‌طور است. مردم که پول نداشته باشند نمی‌توانند از هیچ‌جا خرید کنند.»

به گفته رهبری، تورم مواد غذایی و خدمات ادامه حیات را برای کسبه این صنف دشوار کرده است و این موضوع سبب شده است بیش از  ۳۵ درصد رستوران‌داران- طبق آمارهای این اتحادیه- جوازشان را باطل کنند و تغییر شغل دهند.

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف‌سرویس‌های تهران ناهمسانی هزینه‌ها و به‌ویژه افزایش قیمت مواد اولیه از قیمت مصوب را عامل اصلی تمایل نداشتن کسبه این صنف به فعالیت دانسته و گفته است رستوران‌داران همواره درخواست اصلاح قیمت دارند و این اتحادیه نیز ناچار است پس از بررسی، برخی از این افزایش قیمت‌ها را تایید کند. به گفته برخی رستوران‌داران، سازمان تعزیرات گاه این اصلاح قیمت‌ها را گران‌فروشی تلقی می‌کند و صاحبان رستوران‌ها را جریمه می‌کند.

علی‌اکبر رهبری در مرداد گذشته نیز اعلام کرده بود که به سبب تورم مداوم مواد غذایی، به‌ویژه قیمت  گوشت، فاصله تغییر قیمت منوی رستوران‌ها به کمتر از دو ماه رسیده است.

همچنین، با توجه‌ به افزایش چندبرابری قیمت منوی رستوران‌ها، مالیات ارزش‌افزوده به‌تنهایی رقم چشمگیری به صورت‌حساب غذا اضافه می‌کند که به گفته رستوران‌داران، این نیز از جمله دلایل نارضایتی مشتریان شده است.

روز ۲۶ اردیبهشت‌ امسال نیز نادر رفتاری، مالک مجموعه رستوران‌های رفتاری، گفته بود از زمان آغاز کرونا ۵۵ درصد رستوران‌های تهران ناخواسته به سمت ورشکستگی رفتند.

به گفته رفتاری، حتی در شهر مشهد نیز، که به سبب مقصد زیارتی بودن از میزان مسافرانش کاسته نمی‌شود، شاهد تعطیلی بیش از ۲۵۰ رستوران بوده‌ایم.

ثابت‌ بودن هزینه‌هایی مانند اجاره مکان، کارکنان، و هزینه‌های جاری مانند آب و‌ برق و گاز از یک سو، و کاهش چشمگیر میزان مشتریان به سبب نرخ افزایش‌یافته غذا از سوی دیگر، از جمله عوامل مهم در تعطیلی رستوران‌های کشور بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی، در خرداد اعلام شد تورم نقطه‌به‌نقطه گروه هتل و رستوران در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رکورد ۸۴ درصدی را ثبت کرد.

 این تورم نه‌تنها هزینه منوی رستوران‌ها و فست‌فودها را نسبت به میانگین درآمد ماهانه افزایش محسوسی داد، بلکه در مشاغلی همچون دل و جگر فروشی نیز باعث رشد نجومی قیمت‌ها شد.

روز ۹ مهر، رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه تهران ضمن بیان شرایط نامساعد اعضای این صنف، به نقش قصابی‌ها در گرانی قیمت جگر اشاره کرد و گفت: «جگر باید مستقیم به جگرکی‌ها داده شود و نباید اصلا به دست قصابی‌ها داده شود، چون قصابی‌ها جگر را به قیمت گزاف به مردم عرضه می‌کنند.»

غلامحسن شیرازی از کاهش کشتار دام در کشور خبر داد و این موضوع را سبب کمیاب شدن جگر دانست که در نتیجه باعث شد قیمت هر سیخ دل و جگر در ماه‌های اخیر روند صعودی مداومی داشته باشد.

در حالی‌ که در زمستان سال ۱۴۰۱ میانگین قیمت هر سیخ جگر در تهران بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بود، در روزهای اخیر قیمت هر سیخ جگر گوسفندی به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در شهر مشهد قیمت جگر از تهران پیشی گرفته و از مرز هر سیخ ۳۵ هزار تومان نیز عبور کرده است.

مسئله افزایش قیمت غذای رستوران‌ها سبب شده است که برخی افراد سودجو نیز با کاستن از کیفیت غذا، به‌ این عنوان که غذای بیرون‌بر عرضه می‌کنند، فهرست‌های غذایی با نرخ به‌مراتب کمتری از نرخ‌های رایج در رستوران ارائه دهند. این مسئله نگرانی از پیامدهای بهداشتی غذای این عرضه‌کنندگان را افزایش داده است.