ریزش سنگین قیمت انواع خودرو نسبت به ابتدای سال

پنجشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴:۴۶
کدخبر:۱۱۱۹۱۴

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: با توجه به روند کاهش قیمت خودرو در بازار، فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است، اگر ‌قیمت‌ امروز خودرو را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنیم، می‌توان گفت با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه هستیم.

سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بازار خودرو این روزها در شرایط رکود قرار دارد، اظهار داشت: جنب و جوشی در این بازار وجود ندارد،‌ قیمت‌ها تغییر نکرده است ضمن آنکه ‌خریداری هم در بازار خودرو نیست.

وی ادامه داد: در چنین بازاری، فروشندگان سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر خودروهای خود را بفروشند حتی با پایین آوردن قیمت خود،‌ بنابراین نمی‌توان قیمت ثابتی را برای خودروها تعیین کرد. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: در مجموع در هفته‌های گذشته قیمت انواع خودرو تقریبا ثابت بوده است، در ‌مواردی هم شاهد کاهش قیمت در برخی خودروها بوده‌ایم.

* با ریزش شدید قیمت‌ خودرو مواجه هستیم‌

مؤتمنی تصریح کرد: اگر ‌قیمت‌های امروز خودرو را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنیم، می‌توان گفت با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه هستیم.

‌وی یکی از دلایل‌ رکود حاکم بر بازار خودرو را انتظار مردم برای خرید خودروهای وارداتی دانست و گفت: مردم منتظرند تا خودروهای وارداتی به بازار وارد شود و برای خرید این خودروها اقدام کنند.

* اختلاف قیمت خودروها‌ از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اختلاف قیمت خودروهای مونتاژی از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است، گفت: در خودروهای تولید ایران‌خودرو و سایپا هم فاصله قیمتی بازار و کارخانه کم شده است، به عنوان مثال قیمت عرضه کوئیک اتومات در کاخانه 327 میلیون تومان و قیمت همین خودرو در بازار به 400 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت کوئیک آر که در کارخانه 256 میلیون تومان  فاکتور می‌شود در بازار 341 میلیون تومان است. 

* این روزها تقاضای دلالی در بازار خودرو وجود ندارد

مؤتمنی اظهار داشت: در این شرایط تقاضای کاذب و دلالی و تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش خودرو وجود ندارد و دلالان نمی توانند وارد این بازار شود زیرا می‌دانند که در صورت ورود به این بازار طی چند روز حداقل 5 تا 10 درصد از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

* کاهش 20 میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای ایران خودرو در چند روز اخیر

وی بیان داشت: قیمت دناپلاس توربو اتوماتیک که حدود دو هفته پیش 820 میلیون تومان بود اکنون به 800 میلیون تومان کاهش یافته است و همچنین قیمت 207 دنده‌ای که در هفته پیش 620 میلیون تومان بود به 600 میلیون تومان کاهش یافته است. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: قیمت هایما اس 5 نیز بین 10 تا 20میلیون تومان در یک هفته اخیر کاهش یافته است.

*‌ کاهش شدیدتر قیمت خودروهای مونتاژی در چند روز اخیر

مؤتمنی اظهار داشت: قیمت آریزو 5 نسبت به هفته گذشته 50 میلیون تومان کاهش داشته و از یک میلیارد و 150 میلیون تومان به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است. 

وی اظهار داشت: تیگو 8 پرومکس نیز در یک هفته اخیر از 2 میلیارد و 570 میلیون تومان به 2 میلیارد و 490 میلیون تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: اختلاف قیمت تیگو 8 پرومکس از کارخانه تا بازار اکنون 100 میلیون تومان است، در حالی که اختلاف قیمت این خودرو 4 ماه پیش از کارخانه تا بازار حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو‌ بیان داشت: قیمت جک اس 5 در بازار 4 ماه پیش حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان بود که با کاهش 400 میلیون تومانی قیمت این خودرو در یک ماه پیش به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسید و اکنون قیمت این خودرو به یک میلیارد و 355 میلیون تومان کاهش یافته است. 

وی افزود: قیمت فیدلیتی نیز که یک ماه پیش یک میلیارد و 600 میلیون تومان بود اکنون به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است. 

بنابراین گزارش در کنار تثبیت قیمت ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو، اجرای سامانه یکپارچه عرضه خودرو، مؤثرترین راهکار برای مدیریت بازار خودرو بود که از سوی وزارت صمت در دوران فعالیت فاطمی‌امین آغاز شد؛ اجرای این سامانه موجب شد تقاضاهای واقعی خودرو وارد این سامانه شوند و نیازی به خرید خودرو در بازار پرنوسان ماه‌های گذشته نداشته باشند.

طبق اعلام مسئولان سامانه یکپارچه، 90 درصد متقاضیان یکی از شرکت‌های مونتاژی در نوبت اول سامانه یکپارچه از خرید خودرو انصراف داده‌اند؛ این انصراف با کاهش قیمت خودرو در بازار پس از موفقیت طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو رخ داد و این نشان می‌دهد تقاضاهای دلالی منفعتی از حضور در سامانه یکپارچه ندارند و این سامانه دقیقا نقطه‌زنی مناسبی در جذب تقاضای واقعی و غیرکاذب داشته است.