روی زشت کمپین تبلیغاتی موزیکال یک برند لوازم آرایشی

پنجشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱:۰۵
کدخبر:۱۱۱۱۷۲

ایسنا نوشت: آهنگ «دافی» با استفاده از موسیقی جذاب و ریتمیک، خیلی خوب جای خود را میان مخاطب هدفش باز کرده است.

این موسیقی بیشتر مخاطبش نوجوانان ۱۴، ‌۱۵ ساله تا جوان ۲۵ ساله است. اما متن این قطعه موسیقی صراحتا مخاطب نوجوان را هدف قرار می‌دهد و روی عبارت «زیر سن قانونی» تاکید دارد. «گل کشیدن» و «مصرف الکل» هم از دیگر عباراتی است که در محتوای این موسیقی از آن صحبت می‌شود.

محتوای این آهنگ شاید با توجه به ریتمیک بودن و شاد بودنش عادی به نظر برسد و شاید حتی همخوانی این قطعه توسط خردسالان برای پدر و مادرشان جذاب به نظر برسد و در نهایت با عنوان یک موسیقی گذرا و موقت که پس از مدتی از مد می‌افتد به آن نگاه کنند اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که موسیقی نامتناسب با سن کودک قطعا آسیب‌زا خواهد بود.

«دافی» به سفارش و برای کمپین تبلیغات محصولاتی به همین عنوان ساخته شده است. شرکت «سیلانه سبز» همان شرکتی است که در کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب «دافی» این قطعه موسیقی را سفارش داده است.

قطعه‌ای که خیلی خوب وایرال شد و به تبلیغات برند کمک کرد اما با بازخوردهای متفاوتی هم مواجه شد. نقطه قوت این تبلیغ دقیقا این جاست که با موضوع تولد، احساس شادی و جشن را به مخاطبش منتقل می‌کند و احتمالاً برای مدت‌های طولانی در جمع‌های دوستانه، تولد، خانوادگی و حتی در سطح جامعه شنیده خواهد شد و برند «دافی» را تا مدت‌ها در ذهن مخاطب تداعی خواهد کرد اما آنچه این روزها سر و صدا به پا کرده است، ‌نوع انتخاب محتوا و گروه سنی هدف است. در واقع بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که برندینگ موفق محصولات «دافی» چه هزینه سنگین اجتماعی را برای نسل نوجوان خواهد داشت؟

مثلا حسام الدین آشنا (مشاور فرهنگی رییس جمهور سابق) در انتقاد به این قطعه موسیقی در توییتی نوشت: «تکثیر بفرمایید تا به دستشان برسد. گِل بگیرند در آن بِرند لوازم بهداشتی را که با ایجاد جذابیت کلامی، گُل و الکل و … را – به اسم تبلیغ محصول- وارد فرهنگ مصرف می‌کند. شما با نسل زد (Z) ارتباط نمی‌گیرید بلکه ضد این نسلید و برخلافِ فرهنگ و آیین و مروت، کودکان را هدف قرار می‌دهید.»

البته مدیر مارکتینگ این شرکت از استقبال خوب مخاطبان و ۲۰ میلیون بار شنیده شدن این آهنگ با افتخار یاد می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد الگویی برای سایر برندها باشد اما سوال اینجاست که اگر تمام برندها برای داف بودن تبلیغ کنند، نتیجه چه خواهد بود؟