حضور فعال ایرانی‌ها در اینستاگرام با وجود فیلترینگ

سه شنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰:۰۹
کدخبر:۱۰۸۳۰۱

گزارش دیتاک نشان می‌دهد با وجود فیلتر بودن تلگرام، اینستاگرام و توییتر در ایران، هنوز جمعیت چند 10 میلیونی کاربران ایرانی در این سه پلتفرم حضور دارند.

تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بوده‌اند. اینستاگرام هم ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی دارد و حدود چهار میلیون کاربر ایرانی هم در توییتر فعال هستند. البته این تعداد، تعداد کاربران یکتا نیست و مجموع اکانت‌هایی است که ایرانی‌ها در این شبکه‌ها فعال کرده‌اند.

در سال ۱۴۰۱، از ۵۳۰ هزار کانال ایرانی فعال در تلگرام مجموعاً ۶۹۰ میلیون پست منتشر شده است. در گزارش دیتاک در مورد میزان فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام آمده: «بسیاری از کاربران ایرانی تصور داشتند با فیلترینگ اینستاگرام، این شبکه اجتماعی نیز همچون فیسبوک از رده‌بندی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار ایرانی خارج می‌شود؛ اما داده‌های دیتاک نشان می‌دهد که پس از اعتراضات حجم محتوای عمومی این بستر به‌مرور افزایش یافت.»

یافته‌های دیتاک نشان می‌دهد در سال گذشته از ۶ میلیون اکانت پابلیک ایرانی در اینستاگرام ۴۵۰ میلیون پست منتشر شده و کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند. سال گذشته، ایرانی‌ها در هر ثانیه حدوداً ۲۳۳ توییت منتشر کرده‌اند و ۹۵ درصد از مجموع توییت‌ها، ری‌توییت و تنها پنج درصدشان توییت دست اول بوده است.

نکته مهم در خصوص سال ۱۴۰۱، فیلترینگ گسترده‌ای بود که اعمال شد و هنوز هم در خصوص برخی پلتفرم‌ها، مثل اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی و… این محدودیت ادامه دارد. دیتاک با اشاره به این محدودیت‌ها نکته مهمی را به دست آورده است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، با آغاز اعتراضات ۱۴۰۱ و فیلتر شدن اینستاگرام، میزان انتشار پست در این شبکه اجتماعی به‌طور واضحی کاهش یافت؛ این روند کاهشی تا اوایل دی ماه ۱۴۰۱ هم ادامه داشته است.
 

حضور فعال ایرانی‌ها در اینستاگرام با وجود فیلترینگ


در تلگرام و اینستاگرام عمده محتوایی که منتشر می‌شود تصویری است، در حالی که در توییتر بیشتر محتوای متنی منتشر می‌شود.
 

 

حضور فعال ایرانی‌ها در اینستاگرام با وجود فیلترینگ


از نظر موضوعی، بیشتر محتوای منتشرشده در تلگرام در دسته «سرگرمی و روزمره»، «هنر و رسانه» و مالی و اقتصادی» است؛ اما در توییتر کاربران بیشتر موضوعات «سیاسی»، «سرگرمی و روزمره» و «مسائل اجتماعی» را منتشر می‌کنند. موضوع‌هایی مانند «هنر و رسانه»، «سرگرمی و روزمره» و «مسائل اجتماعی» بیشترین محتوایی هستند که کاربران در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند.

کانال‌های پروکسی، نرخ‌دهی ارز، دلار، طلا و ارزهای دیجیتال ۷۶ درصد از ۱۰۰ کانال فعال تلگرام فارسی را تشکیل می‌دهند. منظور از کانال فعال، کانالی است که بیشترین میزان انتشار پست را در تلگرام فارسی دارد.

هشتگ‌ها یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند مهم‌ترین و داغ‌ترین مسائلی را که در جامعه جریان دارد، نشان دهند. در سال ۱۴۰۱، بیشترین هشتگ‌ها به موضوع اعتراضات مربوط بوده که در شبکه‌های اجتماعی مختلف توسط کاربران ایرانی استفاده شده است.

در اینستاگرام هشتگ ایران بیشترین تکرار را داشته و هشتگ‌های بلوچستان، تهران، عشق و مهسا امینی هم جزء هشتگ‌های پرتکرار بوده است.
 

حضور فعال ایرانی‌ها در اینستاگرام با وجود فیلترینگ

نکته حائز اهمیت در مورد میزان استقبال کاربران از شبکه‌های اجتماعی این است که در جهان در هر ثانیه ۴.۷ کاربر جدید به شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شوند. فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، واتس‌اپ، وی‌چت، تیک‌تاک، تلگرام، اسنپ‌چت، توییتر و پینترست محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان هستند و بیشترین تعداد کاربر را دارند. نکته جالب در خصوص ۱۰ شبکه پُرکاربر جهان این است که همه آن‌ها در ایران فیلتر هستند./ هفت صبح