مراکز خرید شهرهای آلمان در خطر بی‌رونقی

یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶:۵۳
کدخبر:۱۰۷۱۹۵

شهرهای آلمان از جمله به داشتن خیابان‌های بدون خودروی معروف هستند که برای  مراکز خرید طراحی شده‌اند. حالا اما این خیابان‌های محبوب در بحران قرار گرفته‌اند.

انجمن تجارت آلمان پیش‌بینی کرده در سال جاری حدود ۹ هزار مغازه تعطیل خواهند شد. دلیل اصلی این بحران کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌هاست. علاوه بر این کسب و کارهای آنلاین و روی آوردن هرچه بیشتر مردم به خرید آنلاین نیز کسب و کارهای شهری را بی‌رونق کرده است.

بر اساس داده‌های انجمن تجارت آلمان، صرف نظر از مشاغل کوچک تنها ۳۱۱ هزار مغازه در آلمان باقی مانده‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۵، حدود ۳۷۳ هزار  مغازه بود.

روند تعطیلی مغازه‌ها در آلمان مدتهاست که آغاز شده اما با پاندمی کرونا این روند سرعت گرفت. در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ هرساله حدود ۱۱ هزار مغازه تعطیل شدند. پیش از پاندمی کرونا در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ سالیانه پنج هزار مغازه تعطیل شده بودند.

مرگ کسب و کار، مرگ شهر

با توجه به رقم تعطیلی کسب و کارها در سال‌های اخیر، زنگ خطر برای تمامی خیابان‌های بدون خودروی مرکز شهرها در آلمان و نیز برای سیاست به صدا درآمده است. مدیر انجمن تجارت آلمان هشدار داده که بدون مغازه‌های پرمشتری و موفق، این مراکز شهرها در آلمان جذابیتی نخواهند داشت.

بیشترین قربانیان این تعطیلی‌های اجباری، فروشندگان این یا آن کالای مشخص غیرغذایی هستند. 

به گفته الکساندر فون پریین، فضاهای خالی در مرکز شهرها این مناطق را غیرجذاب کرده و خطری برای سایر کسب و کارها به شمار می‌روند. او هشدار می‌دهد: «مرگ کسب و کار، مرگ شهر است.»

مدیر داخلی انجمن تجارت آلمان نیز گفته بسیاری از کسب و کارهای متوسط مثل بوتیک‌ها، کفش فروشی‌ها، مغازه‌های ورزشی یا عطر فروشیها کاسبی‌شان را بی سر و صدا پیش می‌برند اما هم‌زمان بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، شعبه‌هایشان را تعطیل می‌کنند. 

نیاز به اقدام فوری

به گفته اشتفان گنت، شاید این روند در  مراکز درجه یک محسوس نباشد اما در بسیاری از مناطق شهرهای بزرگ و بیش از همه در شهرهای متوسط و کوچک و بخش‌ها و شهرستان‌ها کاملا محسوس است.

انجمن تجارت آلمان برای مقابله با روند نابودی مراکز خرید در شهرها خواهان اقدام فوری شهرداری‌ها شده است.

مدیر این انجمن گفته "فرآیندهای تأیید غیر بوروکراتیک و سریع برای بازسازی و تبدیل مغازه‌ها باید در بالای لیست اولویت‌ها باشد.» به گفته فون پرین، پرکردن مجدد فضاهای خالی مراکز خرید شهرها و جلوگیری هرچه سریعتر از بسته شدن مغازه‌ها به نفع همه است. درغیر این صورت شاهد یک سری پیامدهای زنجیره‌ای با فضاهای خالی بیشتر و روندی رو به سقوط خواهیم بود.

یک متخصص تجارت در مدرسه عالی بادن وورتمبرگ گفته حتی کسب و کارهایی که تا چندی پیش برایشان چشم‌اندازی مثبت از رونق و رواج تصور می‌شد و آینده‌دار تلقی می‌شدند به دلیل ضعف قدرت خرید مردم، در معرض خطر قرار گرفته‌اند، از جمله مغازه‌های مواد غذایی ارگانیک و یا مراکز فروشی که کالای خود را  مستقیما از مواد کشاورزی و غذایی مزارع نزدیک تامین می‌کنند.

نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقات برای تجارت که اواخر سال گذشته میلادی از ۶۹ هزار نفر در ۱۱۱ شهر انجام شد، نشان می‌دهد که مراکز شهرها در آلمان دیگر مانند سابق جذاب نیستند. پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد این مرکز شهر را به دوستان و آشنایانتان معرفی کنید، درباره حدود نیمی از شهرها منفی بود. 

تنها مراکز خرید یک چهارم شهرها از نظر بازدیدکنندگان قابل معرفی به دوستان و آشنایانشان بود. مدیر داخلی این موسسه تحقیقاتی می‌گوید: «واقعیت این است که مراکز شهرهای آلمان بیشتر از اینکه طرفدار داشته باشند، منتقد دارند.»