علم‌الهدی: دیگر نمی‌شود در برابر کشف حجاب برخی افراد ساکت ایستاد

چهارشنبه، ۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳:۲۱
کدخبر:۱۰۳۴۸۰

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) که در مجتمع فرهنگی مکتب‎الزهرا (س) مشهد برگزار شد، با اشاره به یک حدیث نبوی اظهارداشت: انس ابن مالک که شخصیتی غیروابسته به امیرمؤمنان حضرت علی (ع) بوده است، در حدیثی از جانب نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید؛ روزی پیامبر (ص) خطاب به مسلمانان فرمود که اگر روزی خورشید را گم کردید، به دنبال ماه باشید و اگر ماه را گم کردید، به دنبال ستاره زهره بگردید و اگر ستاره زهره را گم کردید، بر شما واجب است که به دنبال ستارگان راهنما باشید. در روایت آمده که اینجا یکی از مسلمانان از پیامبر (ص) پرسید که مقصود از خورشید، ماه، زهره و ستارگان راهنما چیست و نبی اکرم (ص) پاسخ داد که من خورشید هستم، علی (ع) ماه، زهرا (س) ستاره زهره و حسنین (ع) ستاره‌های فروزان آسمان هستند.

به نوشته تسنیم، وی افزود: اگرچه این حدیث در منابع شیعه و اهل سنت متواتر است، اما این‌طور نیست که این حدیث فقط به معنای تأکید نبی مکرم اسلام (ص) بر تبعیت مسلمین از شجره طیبه عصمت باشد بلکه این حدیث همچون سایر سخنان پیامبر اکرم (ص) در ردیف خطوط نورانی قرآن کریم و دستور صریح وحی است و بر همین اساس، نبی مکرم اسلام (ص) در این حدیث تصمیم گرفته‌اند تا با زبان استعاره و به‌صورت رمزآلوده به بیان حقیقت بپردازند، زیرا در آن زمان یا اساساً از جانب برخی افراد، بیان فضائل اهل‌بیت (ع) تحمل نمی‌شد و یا ظرفیت وجودی برای درک جایگاه واقعی ائمه اطهار (ع) وجود نداشت.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این شرایط، نبی مکرم اسلام، خود را به دلیل اتصال به کلام وحی به‌مثابه خورشید مثال می‌زند، وجود اقدس علی بن ابی‌طالب (ع) را همچون ماه که از خورشید را به انسان‌ها انعکاس می‌دهد، زهرای مرضیه (س) را به ستاره درخشانی که در صورت ناپیدابودن ماه، آسمان شب را روشن می‌کند و وجود حسنین (ع) را به ستاره‌های فروزانی که زمینه هدایت افراد گمشده هستند. اینجاست که در دوره‌ای که مسلمانان وجود اقدس امیرالمؤمنین (ع) را گم کردند و در برابر در خانه علی (ع) اجتماع کردند، این فاطمه زهرا (س) بود که پشت در آمد.

وی ادامه داد: در آن زمان، علی (ع) دست به شمشیر نبرد درحالی‌که ذوالفقار خیبرشکن را در اختیار داشت و این اتفاق صورت نگرفت به این دلیل که تاریخ، اسلام را به یک تز قدرت و حکومت محدود نداند. بر این اساس، مقاومت حضرت زهرا (س) در مبارزه، اصلی‌ترین دلیل شناخته‎شدن وجود اقدس صدیقه اطهر (س) به‌عنوان الگوی انسان‌های مجاهد است؛ یعنی همان ایستادگی و رشادتی که زمینه‌ساز حفظ نماز شد و در شرایطی که بنا به قول راویان، فقط سه تا هفت نفر هنوز به اسلام واقعی ایمان داشتند، اسلام به‌عنوان میراث نبوی برای آیندگان محفوظ بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری معرفت‌شناسی فاطمی را بزرگ‌ترین حق حضرت زهرا (س) بر ذمه مسلمانان خواند و تصریح کرد: اگر این معرفت در زندگی ما زمینه تحقق پیدا کند، همه انسان‌ها می‌توانند هم در حوزه زندگی فردی و هم زندگانی اجتماعی خود سعادتمند و عاقبت‌به‌خیر شوند، زیرا انسان‌ها همان‌طور که از نظر شکل و قیافه متفاوت هستند، از نظر اندیشه و فکر هم تفاوت‌هایی باهم دارند و این تفاوت در نظریه‌ها، سلایق و پسند‌های زندگی مادی به‌عنوان یک موضوع طبیعی نمودار می‌شود و حتی به سعادت نهایی انسان هم زیان وارد نمی‌کند. بااین‌حال، همه مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر تعالی و سعادت انسان پیش می‌آید، ریشه در ضعف معرفت‌شناسی نسبت به اولیاءالله دارد.

وی تأکید کرد: حقیقت این است که حق و واحد یکی بیشتر نیست و مسیر فلاح و رستگاری جز یک راه نیست. این‌طور نیست که اگر هزار نفر در هزار مسیر قرار گرفتند، هر هزار مسیر قرار باشد که ختم به سعادت شود و برپایه حق باشد. بر همین اساس، قرار هم نیست که معرفت‌شناسی اهل‌بیت (ع) محدود به عشق و علاقه به ساحت قدسی حضرات معصومین باشد و اگر حب به علی (ع) و اولادش را در دل احساس کردیم، این الزاماً به آن مبنا باشد که عاقبت‌به‌خیری ما تضمین شده است.

امام‌جمعه مشهد گفت: متأسفانه حقیقت این است که برای بسیاری از شیعیان، میزان عشق و دلدادگی به اهل‌بیت (ع) با پهنه معرفت‌شناسی نسبت به این حضرات تناسب ندارد و به همین دلیل است که علیرغم فراگیرشدن عشق به ائمه اطهار (ع)، همچنان مظاهر انحراف و چالش‌های مختلف در جامعه ما وجود دارد. امروزه کسی در جامعه ما نیست که فاطمه (س) را دوست نداشته باشد و نسبت به او اظهار علاقه نکند، اما متأسفانه این دلدادگی فقط به‌صورت یک توده عاطفی در فکر و اندیشه ما متجلی می‌شود که در مراسمات عزاداری و سوگواری هم به درجه ارضا می‌رسد و در مقام عمل، زمینه بروز و ظهور پیدا نمی‌کند.

وی ابراز کرد: اصلی‌ترین چالشی که در اثنای ماجرای سقیفه پیش آمده است، فقط این نیست که حقی از اهل‌بیت ضایع شد، ولایت امیرالمؤمنین (ع) غصب شد و اموالی از خاندان عصمت و طهارت را زایل کردند. این موارد همه در مقام نتایج یک موضوع مطرح است و اصل مطلب، ریشه در سرنوشت نبوت پس از وفات وجود اقدس پیامبر اکرم (ص) دارد؛ یعنی زمانی که شجره طیبه هدایت بشر به دست نبی مکرم اسلام (ص) به اوج دوره بلوغ و شکوفایی رسیده بود و پس از وفات رسول خدا (ص)، اگر مدیریت جامعه دینی در همان مسیر مدیریت نبوی باقی می‌ماند، زمینه سعادت بشر فراهم می‌شد.

علم‌الهدی یادآور شد: با دانستن این حقایق، اکنون دیگر نمی‌شود که دست بر سینه گذاشت و ندای صلی‌الله علیک یا فاطمه الزهرا (س) سر داد، اما در برابر کشف حجاب برخی افراد، ساکت ایستاد. عشق و محبت به وجود اقدس اهل‌بیت (ع) باید در مقام یک الگو برای مقاومت در مسیر حق زمینه بروز و ظهور پیدا کند و این مهم در زمانه کنونی به‌صورت مقاومت در برابر اصوات شوم عده‌ای مزدور و دشمن خدا و امام زمان (عج) واقعیت پیدا می‌کند.