استعلام‌های مالیاتی آنلاین شد

چهارشنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸:۱۱
کدخبر:۱۰۲۷۹۹

همزمان با جهش درآمدهای مالیاتی و شکستن رکوردهای تاریخی وصول مالیات، نظام مالیاتی کشور به سرعت به سمت هوشمندسازی در حال حرکت است؛ مسیری که در انتها یعنی تا پایان دولت سیزدهم باعث می‌شود تمام پرونده‌های کاغذی مالیاتی حذف و تمام مراحل و فرایندها آنلاین و سیستمی انجام شود. درهمین راستا شهریورماه سال‌ جاری یکی از گام‌های هوشمند‌سازی با برخط شدن ابلاغیه‌های مالیاتی برداشته شد. حال در دومین گام که روز گذشته برداشته شد، از سامانه صدور برخط گواهی مالیات‌‏های مستقیم رونمایی شد.

سامانه استعلام‌های گواهی موضوع ماده ۱۸۶، خدمات را به‌ صورت کاملاً سیستمی ارائه می‌کند و در روند صدور گواهی مذکور فارغ از هرگونه دخالت انسانی، سامانه‌های سازمان به‌ صورت خودکار پاسخگوی درخواست مؤدیان خواهند بود. با راه‌اندازی این سامانه، استعلام گواهی‌ها در سریع‌ترین حالت ممکن و بدون کوچک‌ترین مشکلی صادر شده و به دست مؤدیان خواهد رسید. استقرار نسخه جدید صدور برخط گواهی موضوع ماده ۱۸۶، یک گام مؤثر در جهت شفافیت، حاکمیت اطلاعات و داده مبنا بودن، در چهارچوب تسهیل امور برای فعالان حوزه کسب‌وکار است. سامانه صدور برخط گواهی مالیاتی در هفته جاری رونمایی شد و به این ترتیب تمام مراحل دریافت استعلام گواهی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، تهیه پاسخ و ارسال آن به مراجع قانونی به‌ منظور صدور، تمدید، تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار، صرفاً به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شود و ارسال استعلام غیرالکترونیک (فیزیکی - کاغذی) در حکم عدم استعلام بوده و فاقد وجاهت است.

مقابله با فساد افزایش درآمدها

دراین زمینه معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: طبق دستوری که رئیس سازمان امور مالیاتی به معاونت فناوری‌های مالیاتی داده بود، باید تماس مؤدیان مالیاتی به سازمان به حداقل برسد و برهمین اساس تمام خدمات به‌ صورت غیرحضوری به مؤدیان ارائه شود.

افشین خدامرادی گفت: یکی از ابزارهای این برنامه، برخط شدن خدمات مربوط به ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم است که طی آن مؤدیان برای دریافت تسهیلات بانکی یا دریافت مجوز از اتحادیه‌ها نیاز به استعلام عدم بدهی مالیاتی دارند. به گفته وی، در حالی که پیش از این مؤدیان باید با مراجعه حضوری نسبت به دریافت این استعلام اقدام می‌کردند، با راه‌اندازی سامانه برخط، گواهی استعلام عدم بدهی به‌ صورت سیستمی و در قالب یک کد رهگیری ارائه می‌شود و بانک‌ها یا اتحادیه‌ها می‌توانند از طریق سامانه و با کد رهگیری، استعلام متقاضی را مشاهده کنند. وی ادامه داد: مؤدیان نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه، درخواست خود را برای استعلام ارائه دهند و کد رهگیری دریافت کنند.

جلوگیری از فساد با سامانه برخط

درهمین خصوص معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امورمالیاتی درباره آثار راه‌اندازی سامانه برخط و غیرحضوری شدن خدمات مالیاتی توضیح داد: این اقدام دو اثر مهم به‌ دنبال دارد؛ یکی اینکه از خطاها و فسادهای احتمالی جلوگیری می‌کند و دوم باعث افزایش وصول مالیات می‌شود. وی اضافه کرد: زمانی که مؤدی با کارکنان سازمان به‌ صورت حضوری مواجهه نداشته باشد، از هر گونه فساد احتمالی که در گذشته نمونه‌های آن وجود داشت، جلوگیری خواهد شد. خدامرادی تأکید کرد: همچنین زمانی که فساد و خطا به حداقل برسد و حسابرسی دقیق‌تری انجام شود، به طور قطع موجب افزایش وصول مالیات و در نتیجه رشد درآمدهای مالیاتی خواهد شد. به گفته وی، علاوه براین سرعت انجام کار نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

44 برنامه برای هوشمندسازی مالیاتی

معاون سازمان امورمالیاتی همچنین از برنامه‌های متعدد این سازمان برای هوشمندسازی نظام مالیاتی خبر داد و گفت: هم‌اکنون 44 برنامه مجزا برای هوشمندسازی مالیاتی تدوین و در دستور کار داریم که یکی از آنها سامانه برخط است.

پرونده‌های کاغذی مالیاتی جمع می‌شود

رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پرونده‌های کاغذی از اداره‌ها جمع‌آوری می‌شود و مؤدیان با مراجعه به کارپوشه می‌توانند همه خدمات و مستندات را از طریق سامانه این سازمان مشاهده کنند.

داوود منظور در آیین رونمایی از سامانه صدور برخط گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌‏های مستقیم، با بیان اینکه امکان دریافت اعتراض‌ها و دادرسی به‌ صورت الکترونیکی فراهم می‌شود، افزود: سامانه دادرسی طراحی شده و در مرحله آزمایشی است. وی گفت: وعده ما حذف حضور مؤدی در اداره‌های مالیاتی و ‌حذف پرونده‌های کاغذی تا پایان دولت سیزدهم است. رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به سامانه صدور برخط گواهی، ادامه داد: یکی از گلایه‌مندی اصناف از سازمان امور مالیاتی این بود که رسیدگی به گواهی‌های ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم زمانبر است و رفت‌وآمدهای متعدد توسط فعالان اقتصادی انجام می‌شود.

وی بیان ‌داشت: پیش از این در سامانه‌ای، درخواست‌ها الکترونیکی دریافت می‌شد، اما به این درخواست‌ها توسط سامانه، منفی پاسخ داده می‌شد و از فعالان اقتصادی دعوت حضوری به عمل می‌‌آمد، زیرا سامانه‌ها قابلیت و زیرساخت‌های لازم را نداشتند.

داوود منظور با اشاره به اقدام اداره کل‌های زیرساخت و امنیت اداره کل فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی، خاطرنشان ‌کرد: اکنون زیرساخت‌های لازم فراهم شده و مؤدیان می‌توانند با مراجعه به کارپوشه خود در سامانه این سازمان نسبت به وضعیت استعلام‌ها اقدام کنند. وی ادامه‌ داد: هدف ما در این خدمات برخط گواهی ماده ۱۸۶، جلب رضایت فعالان اقتصادی، کاهش مراجعه حضوری ‌و تسهیل در خدمات‌رسانی است. رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه گام مهم این سازمان بهبود در فضای کسب‌وکار است، اظهار داشت: هدف ما حرکت به سمت توسعه خدمات الکترونیک است و رویکرد ما ارائه همه خدمات مورد نیاز مؤدیان به‌ صورت الکترونیکی است. وی افزود: سازمان امور مالیاتی پیشگام دولت الکترونیک در حوزه کسب‌وکارها خواهد بود. «منظور»، از طراحی اپلیکیشن سامانه مؤدیان خبر داد و گفت: با طراحی این سامانه، مؤدیان با نصب آن روی تلفن همراه می‌توانند مالیات‌های تعیین شده را در نقل‌وانتقال خودرو، خودروها و خانه‌های لوکس و همه فعالیت‌ها را مشاهده و اقدام به پرداخت غیرحضوری مالیات کنند. وی ابراز امیدواری کرد با سیاست‌ها و برنامه‌ها در دوره زمانی کوتاه‌مدت، حداکثر امکانات و خدمات مؤدیان به‌ صورت برخط و کاهش مراجعه حضوری، ارائه شود.

رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اتاق اصناف ایران و فعالان اقتصادی همکاری خوبی با سازمان مالیاتی دارند، گفت: به زودی جلسه‌هایی را با نمایندگان اصناف برای نحوه اظهارنامه سال آینده مؤدیان برگزار می‌کنیم. وی بیان ‌داشت: برای رسیدگی به پرونده عملکرد مشاغل، در فصل اظهارنامه تمهیداتی را با مجوز قانونی انجام دادیم تا رضایت اصناف را جلب کنیم، ضمن اینکه به اطلاعات هه مؤدیان دسترسی داریم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه ضرایب فعالیت را نسبت به سال گذشته برای رسیدگی به اظهارنامه‌ها و تبصره ۱۰۰ به اداره‌ها اعلام کرده ایم، گفت: نمایندگان اصناف می‌توانند برای کسب اطلاعات لازم به معاونت حقوقی مراجعه کنند. «منظور» بیان ‌داشت: اکنون وارد فرایند رسیدگی به اظهارنامه‌های سال ۱۴۰۱ شده‌ایم تا وضعیت به سال آینده موکول نشود و مؤدیان نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. وی با تأکید بر اینکه درصدد هستیم پرونده‌های مالیات‌ها به‌ صورت توافقی بررسی شود، گفت: در صورت اعتراض مؤدیان، به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود از این‌رو توافق‌های خوبی بین مؤدیان و سازمان امور مالیاتی برقرار است.

رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی کشور یکی از کارهای مهم  این سازمان را ابلاغ الکترونیکی به مؤدیان عنوان کرد و گفت: مؤدیان و فعالان اقتصادی بعد از دریافت پیام به درگاه خدمات مراجعه کنند و از زمان ابلاغ ۱۰ روز فرصت دارند در غیر این صورت پرونده‌ها پس از زمان اعلامی به‌ صورت قانونی از اختیار سازمان خارج و در هیأت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.