فرودگاه امام؛ مدیریت به سبک دهه 80

چهارشنبه، ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵:۲۵
کدخبر:۱۰۲۱۲۸

آرمان ملي: ابراز نارضايتي وزير راه و شهرسازي از وضعيت کيفي و کمي شهر فرودگاهي امام خميني(ره) باعث شد نگاه‌ها به دنبال دلايل تاثيرگذاري باشد و بيش از همه رستم قاسمي را به عنوان متولي اصلي پاسخگويي به وضعيت فرودگاه امام ناچار به ابراز عقيده و مقايسه استانداردهاي روستايي و شهري بين اين فرودگاه با ديگر فرودگاه‌هاي خارجي کند، اين درحالي است که يکپارچه نبودن حوزه تصميم گيري در شهر فرودگاهي، تغيير پياپي مديران، تداخل مسائل حوزه امنيتي با اجراي پروژه‌هاي عمراني و توسعه‌اي از جمله دلايل عنوان شده از سوي مسئول اين نهاد ذکر مي‌شود که منجر به مديريت بدون تغيير از دهه 80 تاکنون و مشکلات پيش روي آن شده است.

نبود مديران آشنا به صنعت هوايي 2 دولت گذشته

سعيد چلندري سرپرست شهرک فرودگاهي امام خميني (ره) در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: فرودگاه امام خميني به دليل تغيير پياپي مديران از زمان افتتاح تاکنون نتوانسته شاهد اجراي پروژه‌هاي بهينه‌اي باشد درحالي‌که اين فرودگاه حتي درحد کلانشهر قابل ارزيابي است علاوه بر آن در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم به ندرت از مديريت مديراني کارآمد و آشنا به صنعت هواپيمايي برخوردار بوده و همين مساله باعث شده تا همچنان زمان راه‌اندازي اين فرودگاه در قبل از سال 80 مديريت و اداره شود و درنهايت به عقب‌ماندگي فعلي فرودگاه امام خميني (ره) منتهي شود. او افزود: با توجه به اينکه در فصل کاهش مسافر خارجي به دليل حضور دانش آموزان در مدرسه قرار داريم، روزانه 160 تا 170 مسافر در روز در پيک ساعات 8 شب تا 8 صبح در اين فرودگاه با همان شرايط و استانداردهاي دهه 80 در حال جابه‌جايي است و به دليل پايدار نبودن مديران هيچ تغييري در اين مجموعه نداشته است.

چلندري ادامه داد: با وجود امکانات محدودِ در اختيار فرودگاه، راه‌اندازي ترمينال سلام در حد و اندازه استانداردهاي جهاني و اعزام حجاج از طريق اين ترمينال از جمله اقدامات مطلوبي به شمار مي‌آيد که با کيفيتي خوب اجرايي شد همچنين اعزام مسافران به عتبات عاليات در سال گذشته نيز همزمان با جابه‌جايي مسافران به مقاصد کشورهاي اروپايي با وجود دو فرهنگ کاملا متفاوت اما با کيفيتي عالي صورت گرفت همچنين حدود 104 هزار مسافر عتبات عاليه که اکثراً از گروه سني سالمند و بدون تجربه سفر هوايي بودند با حفظ تکريمِ اين گروه بدون لغو پرواز عملياتي شد. سرپرست شهر فرودگاهي امام خميني (ره) اضافه کرد: بسياري از کمبودهاي موجود در شهر فرودگاهي امام با وجود گذشت حدود 20 سال از آغاز راه‌اندازي آن، با وجود اعلام آمادگي بخش خصوصي براي عملياتي ساختن پروژه‌هاي عمراني به دلايل يکپارچه نبودن مديران مسئول دراين مجموعه و مخالفت‌هاي بخش‌هايي مانند حوزه امنيتي و اطلاعاتي همچنان پابرجاست براي مثال نبود پارکينگ مناسب در ترمينال شماره يک که حتي وزير راه و شهرسازي نيز از وضعيت حال حاضر آن ابراز نارضايتي کردند از جمله مواردي خلاء‌هاي اساسي است که به دليل وجود تعدد مراجع تصميم گيري تاکنون موفق به انجام امور بهينه سازي نشده است.

پروژه‌هاي در دست اجرا

اين مقام مسئول بيان کرد: 25 پروژه در اين مجموعه براي عملياتي شدن تعريف شده تا با مشارکت بخش خصوصي عملياتي کنيم و از جمله اين پروژه‌ها مي‌توان به طرح توسعه ترمينال شماره سه (ترمينال ايرانشهر) با حدود 410 هزار متر مربع افزايش وسعت، بهسازي باند فرودگاه امام با عملياتي اجرايي مشابه فرودگاه مهرآباد اشاره کرده که در مرحله آغاز عمليات اجرايي و فراخوان دادن به بخش خصوصي قرار دارد و تا حدود يک تا دو ماه آينده و يا نهايتا تا پايان سالجاري تعيين تکليف خواهند شد. چلندري توضيح داد: اعتبار مالي اين پروژه‌ها بالغ بر حدود 2 و نيم ميليارد يورو براي ترمينال شماره 3 (ترمينال ايرانشهر) و حدود 400 ميليون يورو براي مجموع ديگر پروژه‌ها برآورد شده است و با حضور8 پيمانکار داخلي و خارجي از جمله چيني‌ها به بررسي نحوه اجرايي شدن آن پرداخته شده که به زودي نتيجه نهايي اعلام و پروژه‌هاي عمراني در اين خصوص عملياتي خواهد شد.

تاييد استانداردهاي فرودگاه توسط بازرسان ايکائو

سرپرست شهرک فرودگاهي امام خميني (ره) معتقد است: فرودگاه امام خميني (ره) داراي استانداردهاي بين‌المللي ايکائو است در غيراينصورت اجازه فعاليت و پرواز به آن داده نمي‌شد، اما همان‌طور که وزير راه و شهرسازي به آن اشاره کردند با استانداردها و فضاسازي‌هاي جذاب فرودگاه‌هاي کشورهاي ديگر مانند دبي و حتي استانبول فاصله زيادي دارد بنابراين اين ميزان توسعه از زمان راه‌اندازي تا کنون قابل قبول نيست و در‌ شأن مسافر ايراني نيست. او اضافه کرد: رسيدگي به فضاي سبز فرودگاه‌ها به دلايل مختلف از جمله نبود آب و خشک شدن چاه‌هاي آب با وجود رايزني‌هاي مختلف با سازمان‌هاي ذي ربط در تهران جهت بهره‌برداري مطلوب از پساب‌ها به نتيجه‌اي نرسيده است علاوه بر اين، اجراي بسياري از پروژه‌هاي عمراني در شهرک فرودگاهي به دلايل امنيتي با مخالفت دستگاه‌هاي ذيربط مواجه شده در صورتي که با اِعمال تسهيلات اداري و قانوني مي‌توان اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي و عمراني در اين منطقه را به‌رغم وجود رفت و آمد حدود 30 هزار نفر و 10 هزار خودرو در آن از مشکلاتي در حد کلانشهرها برخوردار است را سرعت بخشيد. اين مقام مسئول درباره تامين منابع مالي پروژه‌هاي ضروري فرودگاه امام خميني(ره) گفت: بخش خصوصي بارها براي پروژه‌هاي مختلف در اين شهرک اعلام آمادگي کرده است و اين اطمينان وجود دارد که به محضِ اعلام فراخوان با پيشنهادات بسياري در اين زمينه مواجه خواهيم شد اما مشکلات و قوانين اداري تاکنون مانع از اجراي بسياري از پروژه‌ها در اين شهرک شده است همچنين ورود افراد سطح بالا در برخي از حوزه‌هاي اجرايي هواپيمايي باعث ايجاد محدوديت‌هاي فراواني شده است که نيازمند توجه وزارت راه و شهرسازي جهت رفع مشکلات و تسهيل درامور در اين حوزه دارد.

ناهماهنگي معضل اداري و ساختاري و عمراني فرودگاه امام خميني (ره)

چلندري معتقد است: با توجه به وضعيت فعلي بايد براي سرمايه‌گذاران داخلي فرش قرمز پهن کنيم تا بتوانيم آنچه که در‌ شأن مسافران ايراني است فراهم کنيم و اين امر بايد هم در حوزه اجراي پروژه‌هاي عمراني و توسعه‌اي و هم در بخش اجراي امور اداري و عملياتي شود براي مثال عدم رضايت مسافران ايراني و غيرايراني در صف‌هاي طولاني گيت‌هاي کنترل پاسپورت به راحتي مي‌توان با افزايش پرسنل در اين زمينه بهبود بخشيد و در اين راستا حتي با فرمانده اداره گذرنامه نيز به رايزني‌هاي ويژه پرداخته‌ايم تا با در اختيار گذاشتن منابع اعتباري لازم، همانند ديگر کشورها اقدام به راه‌اندازي گيت‌هاي الکترونيکي کنترل پاسپورت کرده تا در حد و اندازه استانداردهاي ديگر فرودگاه‌ها قرار گيريم ولي اختيارات من در اين زمينه فقط در حد ارائه پيشنهاد طرح و همکاري در تامين اعتبار مالي است و براي اجراي نهادهاي ديگري تصميم گيرنده هستند. سرپرست شهرک فرودگاهي امام خميني (ره) در پايان ابراز اميدواري کرد تا آنچه که در‌ شأن ايران و مسافران در شهرک فرودگاهي امام خميني است با تعامل تامي مسئولان دلسوز عملياتي شود تا افتخاري براي کشور در داخل و خارج فراهم ‌آيد.