شکستن سقف شیشهای پژو 206 و 207 پاناروما در صورت جک زدن زیر خودرو مشکل جدیدی است که دامنگیر مالکان خودروهای 206 و 207 سقف شیشهای شده است.
از ورود آب به داخل کابین تا ایرادهای مونتاژی ساده؛ صنعت خودرو ایران پر است از موارد حاشیهای که امکان رفع آن با اندکی دقت وجود دارد اما موردی که قصد پرداختن به آن را داریم فراتر از یک مشکل ساده است.
به تازگی مشکلات زیادی در صنعت خودرو و خودروهای تولید داخل به وجود آمده است که بخشی از آن را میتوان به موضوع تحریمها مرتبط دانست اما بخش عمدهای از آن به افت کیفیت قطعات خودرو به دلیل نبود نظارت و استاندارد مناسب باز میگردد.
یکی از این مشکلات که اخیرا از سوی چند تعمیرکار خودرو و نمایندگیهای مجاز ایران خودرو مطرح شده است مربوط به نسخه سقف شیشهای پژو 206 و 207 است.
بنابر اطلاعات موجود برخی از این خودروها زمانی که پنچر میشود و مالک با جک زدن میخواهد اقدام به تعویض تایر معیوب کند ناگهان سقف شیشهای خودرو ترک یا خرد میشود.
البته تعمیرکاران راهکار رفع این مشکل را نیز همچون دهها مورد دیگر در خودروهای تولید داخل میدانند اما ارتباط این ایراد با مقوله امنیت رانندگان حساسیت این موضوع را دوچندان کرده است.
این مشکل که در ماههای اخیر چند بار تکرار شده است را نمیتوان به کم دقتی در مونتاژ ربط داد بلکه مشکل فراتر از این است و احتمالا به ستونهای خودرو مربوط میشود.
هر چند این اتفاق برای تعدادی از مالکان رخ داده است و مشکل فراگیری نیست اما به دلیل حساسیت موضوع لازم است تا گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به این اتفاق با حساسیت بیشتری برخورد و هر چه سریعتر شفاف سازی کند.
در پایان لازم است تا به مالکان این خودروها هشدار دهیم که در صورت پنجری از زدن جک در کنارههای خودرو خودداری و سعی کنند جک را در وسط خودرو قرار دهند تا از این طریق از اعمال فشار نامتناسب به سقف شیشهای جلوگیری شود.
ايران خودرو شفافسازي كرد
*گزارشي از شكستن سقف شيشهاي ۲۰۷ دريافت نشده است*
در پي انتشار مطلبي غيرمستند در خصوص شكستن سقف شيشه اي محصول 207 به دليل استفاده از جك، گروه صنعتي ايران خودرو اين موضوع را كذب دانست و اعلام كرد: تا كنون هيچ گزارشي دال اين موضوع در شبكه خدمات پس از فروش گزارش نشده است.
در حال حاضر تمامي خودروهاي داراي سقف شيشهاي، در دوره گارانتي بوده و بديهي است، در صورت وقوع چنين موضوعي، مشتريان براي جبران خسارت به نمايندگي هاي مجاز مراجعه ميكردند، اما تا كنون هيچ مراجعهاي به شبكه خدمات پس از فروش ايرانخودرو براي اين موضوع صورت نگرفته است.
به منظور تنوير افكار عمومي و اطلاع دقيق مشتريان از ايمني سقف شيشهاي محصولات يادآور ميشود، بر خلاف سقف خودروهای عادي که از یک لايه ورق ساخته شده است، سقف خودروهای پانوراما به صورت یک مجموعه کلاف تقویتشده هفتتکه و با ورق ضخيمتر تا ميزان ۴۰ درصد توليد ميشود و اين امر موجب افزایش استحکام کل بدنه به خصوص در آزمونهای پيچش و خمش بدنه نسبت به خودرو سقف فلزي شده است.
شيشه سقف دستكم پنج ميليمتر با قطعات صلب بدنه فاصله دارد. ميزان تغيير شكل بدنه اندازهگيري شده در آزمونهاي مرتبط، چند دهم ميليمتر است و در حالتهاي بسيار شديد و مخرب آزمون پيچش و خمش، تا حداكثر دو ميليمتر ميرسد.
چنانچه استفاده از جك باعث تغيير شكل بدنه و شكسته شدن شيشه سقف ميشد، در اين خودروها و همچنين خودروهاي معمولي، شيشههاي جلو و عقب خودرو نيز شكسته شود كه چنين امري اتفاق نميافتد و هیچگونه ریسکی متوجه این خودروها نیست.