با تعطیلی آخرین کارخانه محصولات داتسون در هند، نیسان تولید ماشین با این نام را متوقف کرد. حذف داتسون بخشی از برنامه احیای کارخانه ژاپنی است که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد.
سابقه نام داتسون از نیسان هم بیشتر است و به سال ۱۹۱۴ میلادی برمیگردد. خودروساز ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم با ارائه محصولاتش با این نام در اروپا و آمریکا مشهور شد. اما استفاده از نام داتسون در سال ۱۹۸۳ متوقف شد و محصولات کارخانه در سراسر جهان با نام نیسان عرضه شد.
در سال ۲۰۱۳ با ایده کارلوس گون، مدیر پیشین نیسان، زیرمجموعهای در کارخانه برای ساخت ماشینهای ارزان ایجاد شد که محصولاتش را با نام داتسون به بازار عرضه کرد. قرار بود ماشینهای داتسون پای نیسان را به بازارهایی نظیر هند باز کند و از این طریق گروه خودروسازی رنو-نیسان به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شود.
اما داتسون نتوانست به هدف فروش ۳۰۰ هزار دستگاه در سال دست پیدا کند. سایت خبری اتوموتیو نیوز میگوید این شرکت در هشت سال فعالیت خود تنها ۴۷۰ هزار دستگاه ماشین فروخت. فروش شرکت در مهمترین بازارش، هند در سال ۲۰۲۱ حدود چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه بود.
برنامه تعطیلی داتسون دو سال پیش اعلام شد. نیسان که پس از جنجال برکناری کارلوس گون به دنبال راهی برای سودآور کردن کارخانه بود، تصمیم گرفت به جای افزایش فروش بر تولید محصولات مرغوبتر با قیمت بالاتر تمرکز کند.