حسین عباسنژاد با تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای تسهیل در سفر شهروندان به کشور قطر چند ماه مانده به آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، گفت: برای انجام سفرهای دریایی به قطر در حال حاضر دو مبدا یکی بندر بوشهر و دیگری جزیره کیش انتخاب و برای آنها برنامهریزی لازم انجام شده است.
ما به لحاظ زیرساخت شناوری مشکل خاصی نداریم؛ هم شناورهای تندرو داریم و هم شناورهای بزرگِ دارای کابین که البته در مورد اخیر، ما نیاز به یک بازه زمانی برای آمادهسازی شناورها هستیم چرا که بعضی از آنها مدت زیادی است بلااستفاده بودهاند.
وی با بیان اینکه از حیث زیرساختهای بندری هم، ما بهسازی پایانه مسافری بندر بوشهر را در دست انجام داریم و حداکثر تا آخر مردادماه این فرایند به اتمام میرسد، اظهار داشت: البته ما سفر را منوط به آمادهسازی بندر نکرده و نمیکنیم و هر زمان که شناورها آماده شوند، ما این آمادگی را داریم که به طرق مختلف از اسکلههای بندری استفاده کنیم.
ایلنا نوشت: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در مورد زیرساختهای مربوط به جزیره کیش هم پس از دیدار دوجانبه وزرای راه ایران و قطر، بررسیهای فنی لازم صورت گرفت و با قول مسئولان سازمان مناطق آزاد مقرر است ظرف دو ماه آینده اسکله جزیره کیش را برای پهلوگیری ایمن و کامل شناورها و سوار و پیاده شدن خودروها آماده کنند.
به گفته عباسنژاد، فارغ از بحث جام جهانی، برنامه ما برای ایجاد خط کشتیرانی با قطر و همچنین عمان سر جای خودش است و با قدرت در حال انجام است.
وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین سوخت شناورها وجود داشت و مالکین آنها باید سوخت را با نرخ منطقه و به صورت دلاری پرداخت کنند، تصریح کرد: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که هزینههای مسافرت دریایی افزایش یابد و به همین خاطر نیاز بود که بخش عمدهای از سوخت این قبیل شناورها با کمکهای یارانهای دولت تامین شود که خوشبختانه با پیگیریهای وزیر راه و شهرسازی و نیز وزیر گردشگری، آئیننامهای در دولت به تصویب رسید که بر اساس آن، سوخت شناورها یارانهای خواهد شد. البته لازمه اجرای این موضوع این است که سازوکارهای آن توسط سازمان بنادر و وزارت نفت تعیین شود که در دست انجام است.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ما جلسهای را بین مالکان شناورها و انجمن تورهای مسافرتی ترتیب دادیم با این هدف که در مواردی از قبیل تنظیم تورهای مسافری، نوع سفرها، شرایط و همچنین نرخ سفرها، با یکدیگر به توافق برسند.
عباسنژاد درباره احتمال فراهم شدن زمینه با خودروی شخصی به کشور قطر با استفاده از ظرفیت بنادر و همچنین شناورهای بزرگ و دارای کابین نیز خاطرنشان کرد: زیرساخت لازم در این زمینه وجود دارد، اما عملی شدن این موضوع نیازمند کاپیتاژ خودرو است که منوط به حصول توافقات دیگری بین دولتهای ایران و قطر است که البته مذاکرات مربوط به آن، هم اکنون در حال انجام است.
وی در توضیح برخی خبرها پیرامون ارائه تسهیلات از سوی سازمان بنادر به متقاضیان خرید کشتیهای جام جهانی، ابراز داشت: واقعیت این است وقتی یک کشتی میخواهد در یک منطقه فعالیت کند، نیازمند این است که بازار آن در منطقه وجود داشته باشد و انجام این کار صرفه اقتصادی برایش داشته باشد. اما اینکه ما به هر شکلی خطوط مسافری ایمن خودمان را ارتقا و افزایش بدهیم، جزو اهدافمان است.
به گفته مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد شناورهای مسافری تا جاییکه منابع وجوه ادارهشده ما امکانش را میدهد، برای ساخت شناورهای مسافری در کشور تسهیلاتی را به متقاضیان ارائه میکنیم که بسته به اولویتهایی که وجود دارد، تا ۸۰ درصد و بعضی تا یارانه ۱۰۰ درصدی هم امکان پرداخت دارد.
عباسنژاد از برنامههای این سازمان برای تسهیل در سفرهای گردشگری از جمله با کشتی کروز خبر داد و بیان کرد: مشکل اصلی تردد کشتی، سوخت بود که با پیگیریهایی که صورت گرفت، آئیننامهای تدوین شد و انشاءالله هر چه سریعتر این موضوع وارد چرخه عملیاتی خواهد شد.