وقتی ماشین خود را در دنده قرار میدهید، هم موتور و هم گیربکس درگیر می شوند. وقتی پدال گاز را فشار میدهید، این درگیری تغییر میکند. موتور و گیربکس دارای پایه ای هستند که این پایه از این 2 قطعه محافظت و پشتیبانی میکنند و اطمینان میدهند که بارگیری به صدای بلند، صدای کوبیدن، ضربات و سایر صداهای غیرعادی تبدیل نمیشود.
وقتی ماشین خود را در دنده قرار میدهید، باید چندین اتفاق بیفتد که این موارد بسته به اینکه ماشینی با گیربکس دستی یا اتوماتیک بوده، به شدت متفاوت است، به عنوان مثال، شما باید پدال کلاچ را با یک گیربکس دستی فشار دهید که کلاچ را درگیر میکند و امکان تعویض دنده را فراهم می کند.
اگر کلاچ فرسوده شده باشد، ممکن است صدای خراش بدهد؛ در گیربکس اتوماتیک، همه چیز کمی متفاوت عمل میکند. صفحات کلاچ و نوارهایی که هر دنده را به هم متصل میکنند، در سراسر وجود دارد. اگر صفحات کلاچ یا باندها دچار سایش شده باشند، ممکن است هنگام تعویض دنده گیربکس صداهایی بدهد.
اما دلایل رایج برای این اتفاق چیست؟ شایعترین دلیل برای هر مشکل مربوط به انتقال و کم بودن مایع گیربکس است. هر خودرویی به مقدار مناسب مایع برای کارکردن و محافظت از اجزای داخلی در برابر سایش و پارگی، گرما و اصطکاک نیاز دارد.
خرابی پایه موتور یکی دیگر از دلایل رایج شنیدن سر و صدا در هنگام قرار دادن خودرو در حالت دنده است. در ساختها و مدلهای مختلف از انواع پایهها استفاده میشود. برخی از آنها کمی بیشتر از بلوکهای لاستیکی هستند، در حالی که برخی دیگر واحدهای هیدرولیک هستند.
در هر دو مورد، یک پایه خراب (یا پیچ و مهره پایه موتور از بین رفته) هنگامی که ماشین خود را در دنده قرار میدهید صدای بسیار بلندی ایجاد میکند.
اگر خودروی با دیفرانسیل عقب دارید، ممکن است مشکل از موتور یا گیربکس نباشد، بلکه از میل محرک باشد. یک اتصال بد میتواند صدای بسیار بلندی را هنگام قرار دادن ماشین در دنده ایجاد کند.
اگر خودرویی با گیربکس دستی دارید، ممکن است کلاچ فرسوده شده باشد. این باعث میشود که هنگام تلاش برای قرار دادن ماشین در دنده، صدای جیغ / خراش ایجاد شود. خرابی بلبرینگ پیلوت نیز می تواند در گیربکسهای دستی ایجاد شود.