فاز دوم نمایشگاه کویرموتور با رونمایی از مدلهای آسیایی، این نمایشگاه را به محل گردهمایی بهترین مدلهای موتورسیکلت جهان بدل کرد؛ موتوسیکلتهایی که تا پیش از این همگی به شکل قاچاق وارد کشور میشدند و بدون سند بودنشان باعث شکلگیری نوعی مسابقه موش و گربه بین صاحب موتور و ارگانهایی چون راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی بود.
در این مقاله چند نمونه از اصلیترین موتورسیکلتهای اضافه شده به نمایشگاه بزرگ کویرموتور در ایران را مورد بررسی قرار میدهیم؛ موتورهایی که در آینده نهچندان دور باید منتظر ورودشان به بازار باشیم.
Suzuki GSX R750:
یکی از قدیمیترین مدلهای دنیای موتورسیکلت است که از سال 1985 تا به امروز هرگونه بحثی درباره موتور و موتورسیکلت میشد، نام آن را میشد شنید؛ مدلی که حتی هیوسانگ GTR نیز به نوعی با الگو گرفتن از طراحی بینظیر آن، شکل گرفت. سوزوکی GSX که هوادارانش آن را به نام جیکسر میشناسند یکی از اولین موتورسیکلتهای مسابقهای بود که به طور اختصاصی برای راندن در خیابان بهروز و تولید شد. توان تولید شده توسط این موتورسیکلت 150 اسب بخار در دور موتور 13200 است که برای پرواز! بدنه 167 کیلویی آن کاملا کفایت میکند. نمونه رونمایی شده در شوروم کویر موتور 87.700.000 میلیون تومان قیمت دارد.
Suzuki GSX R1000:
یکی از قویترین موتورهای حاضر در نمایشگاه و به معنی واقعی کلمه، یکی از نامدارترین محصولات موجود؛ ترکیبی از آهن و آتش که به لطف پیشرانه 999 سیسی 4سیلندر 16 سوپاپه خنکشونده با مایعات خود 182.5 اسب بخار را در 125000 دور در دقیقه تولید میکند. شاید تنها ایراد بزرگ این موتورسیکلت را بتوان وزن تقریبا بالا و 205 کیلوگرمی آن دانست که البته ساختار پیشرفته پیشرانه و بدنه آیرودینامیک GSX در کنار موتورتوانمند و سیستم ترمز و تعلیق خوب به خوبی از پس آْن برمیآیند. GSX رونماییشده در نمایشگاه کویر برچسب قیمتی 112.400.000 تومانی داشت.
Aprilia Shiver 750:
در سالنی که به طور کامل تحت سیطره موتورسیکلتهای ژاپنی قرار داشت غیر از BMW باز هم میشد دوستان اروپایی را ملاقات کرد. دومین تازهوارد اروپایی موجود در این شوروم متعلق به کمپانیای بود که در زمان پردهبرداری از فاز یک نمایشگاه با مدل 1000 سیسی RSV4 آن آشنا شده بودیم و حالا در مرحله دوم مدلی در کلاس نیکد بایک را در معرض دید قرار داده بود؛ Aprilia Shiver 750 با پیشرانه 2سیلندر 4زمانه که توان تولید نیرویی معادل 184 اسب بخار را داراست. این توان بالا و وزن کم از طریق سیستم ترمز ABS پیشرفته این موتورسیکلت بدنه 189 کیلوگرمی آن را تحت کنترل راکب میگذارد؛ مجموعهای از آهن و و ایمنی ایتالیا با بهایی 63.180 میلیون تومانی.
Hyosung Exiv 249:
موتورسیکلت تولیدشده توسط کمپانی کرهای به خاطر قابل دسترس بودنش در زمان تحریمها تبدیل به یکی از برندهای محبوب در بازار ایران شد. بهتازگی این شرکت بعد از تولید سوپربایکهای خیابانی خود اقدام به تولید یک نیکدبایک جذاب با پیشرانه 249سیسی کرده. Exive با تولید 28 اسب بخار نیرو برای حرکت در خیابانهای شهر و کشور ما از توانایی بالایی برخوردار است و به این مشخصات، کیفیت فنی بالای قطعات و زیبایی ظاهری را نیز اضافه کنید تا این موتورسیکلت 18.5میلیون تومانی را به عنوان یکی از پر پتانسیلترین مدلهای حاضر در نمایشگاه بشناسید.
Yamaha YZF R6:
برادر کوچک R1 نیز بخشی از نمایشگاه کویر را به مستعمرات خود افزوده بود؛ سوپر بایکی که از سال 1998 به این سو همیشه یکی از نامداران صنعت موتورسیکلت بوده است. همین امر نیز بهانهای برای کویرموتور بود که با حضور R6 دامنه محصولات معرفی شده را بزرگتر کند و شوروم پربارتری را به نماش بگذارد. R6 در دور موتور 14500 تا 123 اسب بخار نیرو تولید میکند. برادر کوچکتر R6 به هیچ عنوان چیزی از بردار بزرگتر خود ندارد و با قیمتی حدود 85.650.000 تومان پای سوپر اسپرتهای حاضر در شوروم را به بازه زیر 100 میلیونتومانیها باز میکرد.
YAMAHA R1:
یاماها در زمان تحریمها خیلی دوست باوفایی برای واردکننده ایرانی (کویرموتور) نبود اما تلاش مسئولان کویر برای گرد همآمدن تمام مدلهای مشهور باعث شد تا یکی از مشهورترین تولیدات ژاپن به طور قانونی وارد کشور شود. R1 با پیشرانه 998 سیسی 4سیلندر خطی توانایی تولید 182 اسب بخار را در دور موتور 12500 دارد؛ نیرویی که از طریق گیربکس 6 سرعته این وسیله حرکت این موتور 177 کیلویی را ممکن میسازد. R1 قیمت جهانی 14300 دلاری دارد و در شوروم کویر موتور 122.400.000تومان قیمتگذاری شده است.
ZX10 Ninja: کاوازاکی
سالن بزرگ موتورسیکلتهای واردشده توسط کویر میزبان یکی از بزرگان سرعت و شتاب در دنیای موتورسیکلت بود؛ کاوازاکی ZX10 نینجا که هر نشانی از آن برای موتوردوستان ایرانی هیجانانگیز و دلهرهآور است؛ موتورسیکلتی که پیشتر نیز در بازار ایران نمونههای آن دیده شده اما کسی به طور قانونی ZX را وارد کشور نکرده بود. شوروم کویر اما میزبان یک نمونه از این مدل موتور بود؛ موتورسیکلتی مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه با 200 اسب بخار قدرت و 198 کیلوگرم وزن؛ مشخصاتی که به لطف جعبه دنده 6 سرعتهاش بیشترین قدرت و سرعت را برای این پدیده 101.700.000 تومانی تامین میکنند.
Honda CBR 1000 Repsol:
کمتر کسی را میشناسیم که رنگبندی فوقالعاده زیبای مدل رپسول هوندا را نشناسد؛ لیوری با طراحی روی بدنهای که سالهاست همراه و همیار تیمهای شرکتکننده از سوی این کمپانی در مسابقات جهانی است و حالا به ایران وارد شده. مجهز به پیشرانه 4 زمانه 16سوپاپ و 998 سیسی که 175.6 اسب بخار توان را در 12000 دوردر دقیقه برای راکب فراهم میکند. وزن بدون سوخت این وسیله نقلیه زیبا و چابک 173 کیلوگرم است که تقریبا نسبت توانی معادل یک اسب بخار به ازای هر کیلو را برایش فراهم میآورد. این موتورسیکلت در نمایشگاه اتیکت قیمت نداشت ولی قیمت جهانی آن چیزی حدود 14هزار دلار است.
BMW S1000RR:
تنها نماینده آلمان در نمایشگاه که حضورش در ورودی دوم نمایشگاه برای بلعیده شدن بازدیدکنندگان در گلوی شوروم کافی بود، یک اثر هنری متعلق به ایالت باواریاست که با ظاهر بدون تقارنش، اوج نظم و نهایت بینظمی را به نمایش میگذارد. قلب این موتورسیکلت با 999 سیسی حجم از طریق 4سیلندر خود 193 اسب بخار را در 13000 دور در دقیقه تولید میکند، 178 کیلوگرم وزن دارد و برای ورودش به منزلتان باید 133.800.000 تومان پرداخت کنید.
Hyosung Aquila 249:
در سالهای گذشته شاهد ورود موتورسیکلتهای طرح کروزر به بازار ایران بودیم؛ موتورسیکلتهایی که در ایران نیز مانند اکثر کشورهای دنیا علیالخصوص آمریکا طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. کویر موتور نیز به خاطر همین محبوبیت روزافزون به سراغ یکی از مدلهای این کلاس، تولید شده در کشور کره رفت. آکویلای 249سیسی 2سیلندر و 8 سوپاپه که 25 اسب بخار توان را دارا بوده و با وزن خالص 176 کیلوگرمی شرایط مناسبی برای تردد در شهر دارد. سیستم سوخترسانی انژکتوری و باک 14 لیتری از دیگر مشخصات این موتورسیکلت کرهای و 20.100.000 تومانی است.
Honda CBR1000 HRC ABS:
در سال 1982 مسئولان هوندا بخشی را به عنوان Honda Racing Corporaton یا سازمان شرکت مسابقات هوندا پیریزی کردند. از این تاریخ به بعد برخی مدلهای این شرکت با رنگآمیزی خاص، نشان HRC و پارهای از قابلیتهای اضافه تحت این نام به فروش میرسند که محصول رونماییشده در فروشگاه کویر نیز یکی از آنهاست. توان بالای 175 اسب بخاری تولید شده در 12000 دور در دقیقه برای شلیککردن این موتورسیکلت 209 کیلویی کافی و حتی وافی است؛ موتورسیکلتی که سیستم ترمز پیشرفته ضدقفل آن سطح جدیدی از امنیت را برای راکب این موجود 117.750.000 تومانی به ارمغان میآورد.
Honda CBR600 RR:
سال 2003 میلادی تاریخ تولید یکی از بهترین موتورسیکلتهای بازه 600 سیسی دنیاست. زمانی که مسئولان هوندا تولید مدل CBR600F4i را متوقف کردند تا این جوان جویای نام پای بر عرصه وجود بگذارد. موتورسیکلتی 118 اسب بخاری که پیشرانه 4زمانه، 4 سیلندر و 16 سوپاپه آن میتواند در 13500 دور در دقیقه 118 اسب بخار توان را برای این موجود 156 کیلویی فراهم کند. نمونه تیونشده این موتورسیکلت از سال 2010 تا به امروز به یکی از نامهای شناختهشده در رقابتهای سوپر بایک بدل شده. مدل موجود در نمایشگاه امسال 85.600.000 تومان قیمت داشت.