بیش از 10 روز از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت گذشته اما هنوز در مقابل جایگاه های سوخت صفهای طولانی حودروها دیده می شود. صفهایی که دلایل زیادی برای ایجاد آن وجود دارد که از عمده آن میتوان به مدیریت اقتصادی افراد برای استفاده بنزین اشاره کرد.
24 آبان ماه بود که بالاخره تکلیف بنزین مشخص و بنزین معمولی سهمیهبندی 1500 تومان و بنزین آزاد 3000 تومان نرخگذاری شد؛ موضوعی که از همان ابتدا سروصدای زیادی را به دنبال داشت و در نهایت نیز صفهای طولانی بعضی جایگاهها میراث این طرح شدند؛ صفهایهایی که طول آنها در برخی جایگاهها گاهی به اندازه یک خیابان طویل است.
در همین رابطه ایسنا با تعدادی از افرادی که در این صف ها منتظر رسیدن نوبتشان برای سوختگیری بودند، گفت وگو کرد و دلیل آن را از خود این افراد پرسید که پاسخهای داده شده قابل تامل است.
"مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری از افراد را وادار میکند در هر بار سوختگیری به ۱۰ لیتر اکتفا کنند؛ چراکه برای بسیاری از افرادی که با وسیله نقلیه خود کار میکنند و برایشان نمیصرفد که باک وسیله نقلیه خود را کامل پر کنند". اینها صحبتهای رانندهای است که روزانه نیاز به ۲۰ لیتر بنزین دارد تا بتواند امرار معاش کند و به دلیل اینکه دستمزد خود را نیز روزانه دریافت میکند، مجبور است که هر روز ایستادن در این صفهای طولانی را به جان بخرد.
شهروند دیگری نیز میگفت روز گذشته بیش از ۴۰ دقیقه در صف بنزین بوده و زمانی که تنها یک نفر به نوبت او مانده بود، متوجه شده که شخص جلویی کارت سوخت خود را گم کرده و حاضر هم نمیشود که از کارت سوخت جایگاهدار استفاده کنند و همین موضوع باعث معطل شدن بقیه افراد در صف بنزین شده بود.
شخص دیگری نیز ضمن گلایه از طولانی بودن صفها به ایسنا گفت: "در پی اتفاقات اخیر برخی از جایگاههای بنزین دچار مشکل شدند که شاید دلیل این صفهای طولانی کمبود تعداد جایگاهها باشد". البته به نظر نمیرسد که این اظهارات چندان درست باشد؛ چراکه در ناآرامی های اخیر که منجر به بروز خسارت به برخی جایگاه های سوخت شد، فقط حدود ۲۵ جایگاه در تهران و حومه دچار آسیب شدند که طبق اعلام اتحادیه جایگاهداران به شرط تامین منابع مالی در طول یک ماه این مساله نیز برطرف خواهد شد.
در این میان، موتورسواری نیز که به گفته خودش از ساعت ۶ صبح کارش را شروع می کند، میگوید: "نمیتوانم هر روز پول بنزین را پرداخت کنم و به دلیل اینکه هر سه روز یکبار دستمزد خود را دریافت میکنم، به ناچار نباید باک موتورم را پر کنم".
عدهای نیز اذعان داشتند که استفاده از کارت سوخت شخصی و وارد کردن رمز وقتگیر است و همین موضوع نیز موجب شده زمان زیادی را برای سوختگیری صرف کنند.
در این بین چند تن از کارکنان جایگاهها نیز از وجود برخی شرایط ناراضی بودند. یکی از این افراد می گفت "بارها پیش آمده که افرادی پس از سوختگیری اقدام به پرداخت وجه نکردهاند که همین موضوع برای آنها مشکلاتی را به وجود آورده است". وی که علت شلوغی جایگاهها را کاهش تقاضای افراد در هر بار سوختگیری میدانست معتقد بود که باید سازوکاری لحاظ شود تا یک جایگاه با ازدحام و یک جایگاه خلوت نباشد.
زمانبر بودن استفاده از کارت سوخت شخصی
محمد عطاپور - مشاور انجمن مالکان جایگاهها و مجتمعهای خدماتی، رفاهی و بینراهی - اما علت این موضوع را زمانبر بودن استفاده از کارت سوخت شخصی افراد می داند.
وی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه افراد باید از کارت شخصی خودشان استفاده کنند، این موضوع کمی فرآیند سوختگیری را زمانبر کرده است.
عطاپور با بیان اینکه برخی از جایگاهها نیز دچار آسیب شدهاند که موجب ایجاد صفهای طولانی در سایر جایگاههای بنزین شده است، ابراز کرد: در حال حاضر هزینههای جایگاهها سه برابر افزایش پیدا کرده است. در این بین شاهدیم که برخی از دادن پول به کارگران جایگاه ها اجتناب میکنند که همین مساله مشکلاتی را به وجود آورده است.
هیچ مشکلی بابت تامین سوخت و افزایش تقاضا وجود ندارد
علاوه بر این، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز درباره علت ایجاد صفهای طولانی مقابل جایگاههای بنزین اظهار کرد: بیشتر صفها به این دلیل است که مردم نگران باطل شدن سهمیه سوخت خود در ماههای بعد هستند و این در شرایطی است که ما بارها اعلام کردهایم که سهمیه سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلتها تا شش ماه قابل ذخیره است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی بابت تامین سوخت و افزایش تقاضا وجود ندارد، ادامه داد: از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد و سوخترسانی مانند روال گذشته انجام میشود.
به گزارش ایسنا، کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کمدرآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیهبندی بنزین اعلام شده است.