گزارشها نشان میدهد که حدود 30 درصد از فروش سالانه بخش خردهفروشی در روزهای جمعه سیاه تا کریسمس انجام میشود. به همین دلیل بزرگترین حراجی دنیا برای بسیاری از فروشگاهها و کسبوکارها در سراسر دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است.
خرید در بلکفرایدی یا همان جمعه سیاه برای مردم آمریکا یک سنت قدیمی محسوب میشود و از اهمیت بالایی برخوردار است. حراجها به مناسبت آغاز فصل و پیش از کریسمس اولین بار در سال ۱۹۳۲ شروع شد.
به گزارش ایرانجیب از تجارتنیوز، جمعه سیاه از این نظر که سود قابل توجهی را برای بخش خردهفروشی در کشورهای غربی به دنبال دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱، حدود ۸۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۹۲ میلیون نفر در این روز خریدهای خود را انجام دادند. این رقم در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت و به ۷۴٫۲ میلیون خریدار رسید. اگرچه در سالهای اخیر تعداد مصرفکنندگان کاهش یافته اما باز هم ۷۴٫۲ میلیون نفر مشتری، رقم قابل توجهی برای شرکتها و کسبوکارهاست.
در روزهای پایانی ماه نوامبر، مردم در کشورهای مختلف از رسیدن سال نو، تعطیلات، عید شکرگزاری و کریسمس هیجانزده هستند. از سوی دیگر، فروشگاههای فیزیکی و آنلاین و بسیاری از کسبوکارها برای رسیدن جمعه سیاه روزشماری میکنند.
گزارشها نشان میدهد که حدود ۳۰ درصد از فروش سالانه بخش خردهفروشی در روزهای جمعه سیاه تا کریسمس انجام میشود. برای برخی از بخشها نظیر جواهرفروشان این رقم حتی به ۴۰ درصد هم میرسد. بنابراین برای کسبوکارها مهم است که با در پیش گرفتن استراتژیهای درست، فروش خود را به حداکثر ممکن برسانند.
در سال ۲۰۱۴ در آمریکا حدود ۱۳۳٫۷ میلیون نفر در بزرگترین حراجی دنیا خریدهای خود را انجام دادند و هر خریدار به طور متوسط ۳۸۰٫۹۵ دلار هزینه کرد. به این ترتیب، حدود ۵۱ میلیارد دلار به چرخه اقتصادی این کشور وارد شد.
تحلیلگران و سرمایهگذاران عمدتا با بررسی میزان فروش در جمعه سیاه، سلامت صنعت خردهفروشی را ارزیابی میکنند. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که هر چه میزان فروش در این روزها بالاتر باشد، فعالیتهای اقتصادی و همچنین رشد اقتصادی کشورها هم افزایش مییابد. به عبارت دیگر، عملکرد خوب بخش خردهفروشی در روزهای حراج نشاندهنده اعتماد مصرفکننده به اقتصاد کشورهاست.
علیرغم کاهش فروش در سال ۲۰۱۷ اما، فروش آنلاین با ۷٫۹ میلیارد دلار، حدود ۱۸ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت. بر اساس گزارشها، ۴۰ درصد از خریدهای آنلاین از طریق موبایلهای هوشمند انجام شد. خریدهای موبایلی هم در مقایسه با سال قبل از آن ۲۹ درصد افزایش یافت.
به گفته فدراسیون ملی خردهفروشی، پیشبینی میشود که در سال ۲۰۱۸، حجم خریدها در بزرگترین حراجی دنیا ۴٫۲ درصد افزایش یابد. برآوردها نشان میدهد که به طور متوسط هر مشتری حدود ۱۰۰۷٫۲۴ دلار هزینه میکنند. از این مبلغ ۶۳۷٫۶۷ دلار صرف خرید هدایا و ۲۱۵٫۰۴ دلار دیگر صرف خرید غذا، دکوراسیون، گل و کارت تبریک خواهد شد. همچنین مبلغ ۱۵۴٫۵۳ دلار هم هزینهای است که مشتریان برای خریدهای فصلی در نظر میگیرند.
جدول زیر اطلاعات مربوط به فروش بخش خردهفروشی جهان در جمعه سیاه را طی ۱۵ سال گذشته نشان میدهد. به دلیل افت فروش در سال ۲۰۰۸، به دنبال بحران مالی جهانی، متوسط رشد سالانه ۲٫۵ درصد گزارش شده است. این در حالی است که تا قبل از سال ۲۰۰۸، متوسط رشد سالانه ۳٫۵ درصد بوده است.
سال | متوسط خرید هر مشتری | مجموع خریدها | درصد رشد |
۲۰۰۲ | اطلاعاتی در دست نیست | ۴۱۶٫۴ میلیارد دلار | ۲٫۱ درصد |
۲۰۰۳ | اطلاعاتی در دست نیست | ۴۳۷٫۶ میلیارد دلار | ۵٫۱ درصد |
۲۰۰۴ | اطلاعاتی در دست نیست | ۴۶۷٫۲ میلیارد دلار | ۶٫۸ درصد |
۲۰۰۵ | ۷۳۴٫۶۹ دلار | ۴۹۶٫۲ میلیارد دلار | ۶٫۲ درصد |
۲۰۰۶ | ۷۵۰٫۷۰ دلار | ۵۱۲٫۶ میلیارد دلار | ۳٫۲ درصد |
۲۰۰۷ | ۷۵۵٫۱۳ دلار | ۵۲۵٫۹ میلیارد دلار | ۲٫۷ درصد |
۲۰۰۸ | ۶۹۴٫۱۹ دلار | ۵۰۱٫۷ میلیارد دلار | ۴٫۶- درصد |
۲۰۰۹ | ۶۸۱٫۸۳ دلار | ۵۰۳٫۲ میلیارد دلار | ۰٫۲ درصد |
۲۰۱۰ | ۷۱۸٫۹۸ دلار | ۵۲۹٫۴ میلیارد دلار | ۵٫۲ درصد |
۲۰۱۱ | ۷۴۰٫۵۷ دلار | ۵۵۳٫۸ میلیارد دلار | ۴٫۶ درصد |
۲۰۱۲ | ۷۵۲٫۲۴ دلار | ۵۶۸٫۷ میلیارد دلار | ۲٫۶ درصد |
۲۰۱۳ | ۷۶۷٫۲۴ دلار | ۵۸۴٫۱ میلیارد دلار | ۲٫۹ ذرصذ |
۲۰۱۴ | ۸۰۲٫۴۵ دلار | ۶۰۸٫۰ میلیارد دلار | ۵٫۰ درصد |
۲۰۱۵ | ۸۰۵٫۶۵ دلار | ۶۲۶٫۶ میلیارد دلار | ۳٫۲ درصد |
۲۰۱۶ | ۹۳۵٫۵۸ دلار | ۶۵۵٫۸ میلیارد دلار | ۳٫۶ درصد |
۲۰۱۷ | ۹۶۷٫۱۳ دلار | ۶۸۲٫۰ میلیارد دلار | ۴٫۰ درصد |
۲۰۱۸ | ۱۰۰۷٫۲۴ دلار | ۷۱۷٫۵ میلیارد دلار | ۴٫۲ درصد |
گزارشهای فدراسیون ملی خردهفروشی همچنین نشان میدهد که حراجهای بزرگ تاثیر بسزایی بر اشتغالزایی هم دارد. تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار کارگر فصلی استخدام شدند. این رقم در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۷۶۸ هزار مورد بوده است.