عصر اقتصاد: هفته گذشته گروهی از خبرنگاران برای بازدید از کارخانههای سام که با سامسونگ کره جنوبی همکاری میکنند، عازم غرب تهران شدند. این بازدید از آنجایی اهمیت بالایی داشت که چند ماهی است بازار لوازم خانگی گرفتار تقاضای کاذب شده که بخشی از آن مربوط به احتکار و عرضه محدود فروشگاههای غیرزنجیره ای و حتی احتکار برخی با نام برند ایرانی بودند.
بازار لوازم خانگی در ماههای اخیر از سوی برخی تولیدکنندگان با برند داخلی به انحراف کشیده شد و این مسئله فضای روانی را به وجود آورد که باعث شد مردم متأثر از آغاز تحریمها به بازار هجوم بیاورند و تمام محصولات لوازم را از بازار بخرند و در پی همین مسئله، شائبه تعطیلی برخی برندها مطرح شود، اما در بازدید خبرنگاران از خط تولید گروه سام نشان داد این مجموعه در روز 2500 تلویزیون، 800 یخچال و ...تولید میکند.
افزایش قانونی 20 درصدی قیمت لوازم خانگی
واقعیت این است که برخی برندهای ایرانی با وجود اینکه ظرفیتهای بالایی در کشور وجود دارد تلاشی برای ارتقای تولید وکیفیت نکردهاند و تنها به تبلیغات برای محدود کردن واردات قطعات برندهای خارجی پرداختند، اما همین تولیدکنندهها با کوچکترین نوسانی بازار را به حال خود رها کردند و قیمت محصولات خود را تا 40 درصد بالا بردند، در حالی که طبق مصوبات سازمان حمایت تولیدکنندگان لوزام خانگی تنها مجاز به افزایش 20 درصدی تولید بودند.
علیرضا موسوی مجد مدیرعامل سام الکترونیک در نشستی که با حضور خبرنگاران درباره دلایل بروز مشکلات اخیر بازار لوازم خانگی گفت: به دلیل فضای روانی که به برای مردم به وجود آمد بسیاری از مردم برای خرید محصولات لوازم خانگی به فروشگاهها هجوم آوردند و همین مسئله باعث شد تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. این فضا موقتی است و ما نمیتوانیم بر مبنای هیجان موقتی برنامه خط تولید را تغییر دهیم.
در ابتدای این بازدید کارخانه یخچال گروه سام مورد بازدید قرار گرفت که به گفته مدیر فنی این کارخانه نزدیک به 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه در داخل و از طریق پتروشیمیها با واسطه انجام میشود، چراکه تولید کنندهها مستقیم نمیتوانند از بورس کالا مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند.
این کارخانه که ظرفیت اسمی 1500 یخچال در رو دارد، در صورت تأمین مواد اولیه و قطعات قابلیت پاسخگویی با تقاضای بازار خاورمیانه را دارد، اما امروز به دلیل محدودیت تأمین کمپرسور و ... تنها به تولید 800 یخچال در روز میپردازد که این تولید بر مبنای نیاز بازار داخلی هدف گذاری شده است که در حال حاضر طبق برنامه دورهای همین میزان تولید تقاضای ایران را تأمین میکند.
البته چند وقتی است تقاضا به دلیل فضای روانی دو برابر شده، اما با وجود اینکه امکان افزایش تولید و عرضه هست این اتفاق نمیافتد، چراکه بخشی از نیاز مواد اولیه باید پیش از این تأمین میشد، از طرف دیگر اگر طبق شرایط جدید خط تولید فعال شود این تقاضای کاذب به زودی میخوابد و عرضه مازاد به وجود میآید، از این رو باید تعادل بین عرضه و تقاضا برای بلند مدت ترسیم شود.
تولید ماشین لباسشویی به دو خط تولید که ظرفیتی بیش از 3 هزار دستگاه در روز دارند در چند ماه گذشته به دلیل محدودیتهای دولت برای تخصیص ارز برای واردات تولید کاهش یافته با این حال این ظرفیت مناسب نشان میدهد که این ظرفیتها بر محور صادرات طراحی شده و اگر فضای همکاریها توسعه یابد و محدودیتهای تحریمی وجود نداشت امکان صادرت نیز ممکن بود. در این خط تولید نیز ظرفیت داخلی سازی 60 به 40 است که بخش عمدهای از مواد اولیه از طریق پتروشیمیها تأمین میشود. البته برخی از مواد اولیه به دلیل کیفیت پایین تولید داخلی آن همچنان از طریق واردات تأمین میشود.
خط تولید تلویزیون از دیگر محصولاتی بود که از سوی خبرنگاران مورد بازدید قرار گرفت. به گفته مدیر این کارخانه امکان تولید 37 مدل تلویزیون با ظرفیت 9 هزار دستگاه در روز در این کارخانه وجود دارد، اما به دلیل اینکه محدودیت تحریمها مانع از توسعه بازار برنامه گروه سام شده این تولید کننده تنها با 2500 دستگاه در روز تولید میکند. ویژگی مثبت این خط تولید این است بخشی از قطعات مربوط به برد و نیز سیستمهای برودتی و همچنین قطعات الکترونیکی تلویزیون در داخل تولید میشود.