کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترامپ احتمالاً آمریکا را کاملا از برجام خارج می‌کند


کد خبر : ۴۴۰۷۱سه شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۵۳۵۰۱۹ بازدید

منابع آگاه در کاخ سفید مدعی شده‌اند در شرایطی که کنگره آمریکا اقدامی برای ایجاد اصلاحات مد نظر ترامپ در برجام انجام نداده، او ممکن ...

منابع آگاه در کاخ سفید مدعی شده‌اند در شرایطی که کنگره آمریکا اقدامی برای ایجاد اصلاحات مد نظر ترامپ در برجام انجام نداده، او ممکن است آمریکا را کاملاً از این توافق هسته‌ای خارج کند.

منابع آگاه در کاخ سفید مدعی شده‌اند با فرارسیدن موعد 60 روزه تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است کاملاً کشورش را از این توافق خارج کند. 

روزنامه واشنگتن‌تایمز نوشته در حالی که مهلت 60 روزه کنگره برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت برجام بعد از سخنرانی 13 اکتبر ترامپ درباره آن، روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد طرح‌های قانونی نمایندگان جمهوری‌خواه برای ایجاد اصلاحات مد نظر رئیس‌جمهور آمریکا تا کنون راه به جایی نبرده‌اند. 

ترامپ در سخنرانی روز 13 اکتبر (21 مهرماه) توافق هسته‌ای ایران را «یکی از بدترین و یکجانبه‌ترین توافقاتی که ایالات متحده تا کنون به آن وارد شده» خواند و اعلام کرد نمی‌تواند پایبندی ایران را به تأیید کند.

وی در توضیح راهبرد دولت خود در قبال ایران و برجام از کنگره این کشور خواست یک قانون پیشتر تصویب‌شده در داخل آمریکا (موسوم به «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران» یا «اینارا») را برای نظارت بر توافق هسته‌ای تقویت کنند.

طبق مفاد قانون «اینارا»، در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا نتواند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، کنگره 60 روز تقویمی برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب برجام (که به معنی خروج آمریکا از توافق خواهد بود) و یا اتخاذ تصمیم‌های دیگر فرصت خواهد داشت. 

بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی  از طرحی که به ادعای آنها اصلاحات مد نظر ترامپ را در برجام اعمال می‌کرد  رونمایی کردند.

این طرح که «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه ایرانی آن را ارائه کردند، دارای مفادی بود که به طور خلاصه، معیارهای بازگشت تحریم‌ها را گسترده‌تر می‌کند، خواستار دائمی کردن محدودیت‌های ایران در توافق است، ایران را به بازرسی‌های نظامی ملزم می‌کند، ممنوعیت استفاده از سانتریفیوژها را دائمی می‌کند، محدودیت‌های ذیل برجام برای غنی‌سازی ایران را دائمی می‌کند و به دنبال ملزم کردن ایران به تعهدات غیرهسته‌ای است.

اما کورکر مدتی بعد از آنکه نتوانست حمایت نمایندگان دموکرات برای تصویب این طرح را جلب کند اعلام کرد که آن را متوقف کرده است. وی در اظهاراتی چند وقت بعد گفت که دولت آمریکا بایستی برای «اصلاح» برجام بایستی حمایت متحدان اروپایی واشنگتن را جلب کند، در غیر این صورت، نمایندگان کنگره بر سر طرحی که با مخالفت اروپایی‌ها رو به رو باشد، توافق نخواهند کرد. 

- تسنیم



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها