روغن گیربکس خودرو باید در زمان های معین بازدید و تعویض شود. سرویس دورهای برای بازدید و تعویض واسکازین محصولات هیوندای و کیا در ایران به شرح جداول ذیل میباشد.
یکی از روغنهایی که در خودرو مصرف میشود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است. این روغنها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخدندهها و متعلقات آنها در برابر فشار وارده محافظت میکند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سختتری کار میکند، اغلب از روغن دنده گیربکس قویتر ميباشد. این روغنها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقهبندی میشوند. این روانساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.
واسکازین نیز مانند ساير روغنها نیاز به تعویض دارد که تعویض بهموقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزايش عمر مفيد قطعات، كاهش درجه حرارت گيربكس، كاهش سر و صدا و در نهايت بهبود عملكرد آن میشود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوايي و کارکرد آن دارد. معمولا همزمان با تعویض دیسک و صفحه كلاچ، واسکازین نيز تعويض مي شود. با فرض متوسط عمر سيستم كلاچ خودرو با در نظر گرفتن تركيبي از رانندگي در داخل شهر و جاده حدود 100 هزار كيلومتر كاركرد باشد، پس در هر بار تعويض ديسك و صفحه كلاچ كه با باز شدن كامل گيربكس همراه است، اين سيال نيز تعويض ميشود.
اين موضوع در مورد خودروهاي داراي گيربكس اتوماتيك كاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکسها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخها منتقل میکند. تعویض دندهها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام میشود. تمامی این اعمال و کنترل قسمتهای مختلف توسط نرمافزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام میگیرد.
روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذي كه روغن از آنها به بيرون نشت ميکند و همچنين کارکردن طولانیمدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن میشود. لذا بررسی و چک کردن آن همانند روغن موتور لازم و واجب است تاز آسیب های بیشتر جلوگیری شود
جدول مشخصات روغن گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای هیوندای (HYUNDAI)
ردیف |
مدل خودرو |
حجم موتور(CC) |
نوع روغن(AFT) |
حجم روغن(لیتر) |
دوره سرویس AFT(کیلومتر) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
بازدید |
تعویض |
|||||
1 | سوناتا و آزرا NF )V6) و (TG) | 3300 | SP-III | 10.9 | 15000 | 40000 |
2 | آزرا (TG) - فیس لیفت | 3300 | SP-IV | 7.8 | ندارد | 100000 |
3 | آزرا / گرنجور (HG) | 3000 | SP-IV | 7.8 | ندارد | 100000 |
4 | سوناتا (NF) | 2400 | ||||
SP-III | 7.8 | 15000 | 40000 | |||
SP-III | 9.5 | 15000 | 40000 | |||
SAE75W/85 یا API GL-4 | 9.1 | 15000 | 100000 | |||
5 | سوناتا (YF) | 2400 | SP-IV | 7.1 | ندارد | 100000 |
6 | سوناتا (LF) | |||||
2400 MPI | SP-IV | 7.1 | ندارد | 100000 | ||
2400 GDI | SP-IV | 7.1 | ندارد | 100000 | ||
7 | جنسیس (BH) - شش دنده | 3800 | NWS-9638 | 8.2 | 60000 | 100000 |
8 | جنسیس (BH) - هشت دنده | 3800 | SP-IV | 9.6 | ندارد | 100000 |
9 | جنسیس کوپه (BK) - شش دنده | 3800 | ATF M-1375.4 | 9.5 | 60000 | 100000 |
10 | جنسیس کوپه (BK) - هشت دنده | 3800 | SP-IV | 9.6 | 60000 | 100000 |
11 | سانتافه (CM) | |||||
2700 | SP-III | 7.8 | 15000 | 40000 | ||
3500 | SP-IV | 7.8 | ندارد | 100000 | ||
12 | سانتافه (DM) | 2400 | SP-IV | 7.1 | ندارد | 100000 |
13 | توسان (JM) | 2700 | SP-III | 7.8 | 15000 | 40000 |
توسان (LM) | 2400 | SP-IV | 7.1 | ندارد | 100000 | |
14 | کوپه (GK) | 2700 | ||||
SP-III | 7.8 | 15000 | 40000 | |||
75W/85(API GL-4) | 7.8 | 15000 | 100000 | |||
15 | تراجت (FO) | 2700 | SP-III | 8.5 | 15000 | 40000 |
16 | (I30 (FD | 2000 | SP-III | 6.6 | 60000 | 100000 |
17 | (IX55 (EN | 3800 | TFF ATF T-IV JWS 3309 | Mobil ATF3309 3309 US ATF | 7 | ندارد | 100000 |
18 | (H1 (TQ | 2400 | SP1 (ATF RED-1) یا Mobil Dexron II | 8 | 60000 | 90000 |
19 | سنتنیال (VI) - شش دنده | 4600 | Shell M-1375.4 یا ZF-Lifegaurd Fluid6 | 9.2 | 60000 | 100000 |
20 | سنتنیال (VI) - هشت دنده | 4600 | SP-IV | 9.6 | ندارد | 100000 |
21 | I10 (PA | 1200 | ||||
SP-III | 6.1 | 15000 | 100000 | |||
SAE75W/85 یا (API GL-4) | 6.1 | 20000 | 100000 | |||
22 | (I20 (PB | 1600 | ||||
SP-III | 6.8 | 15000 | 40000 | |||
SAE75W/85 یا (API GL-4) | 6.8 | 20000 | 100000 | |||
23 | (I20 (PB | 1400 | SP-III | 6.8 | 15000 | 100000 |
24 | (Veloster (FS | 1600 | SP-IV | 7.3 | ندارد | 100000 |
25 | (Accent (RB | 1600 | SP-III | 6.8 | 60000 | 100000 |
26 | (Elantra (MD | 1800 | SP-IV | 7.3 | ندارد | 100000 |
27 | (I40 (VF | 2000 | SP-IV | 7.1 | ندارد | 100000 |
جدول مشخصات روغن گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای کیا (KIA)
ردیف | مدل خودرو | نوع روغن(AFT) | حجم روغن(لیتر) | دوره سرویس AFT (کیلومتر) | |
---|---|---|---|---|---|
بازدید | تعویض | ||||
1 | سورنتو | Appol Oil ATF Red-I | 10 | 15000 | 40000 |
2 | موهاوی 3.8 | Appol Oil ATF Red-I | 10 | 60000 | 100000 |
3 | موهاوی 4.6 | Shell ATF M1375.4 | 9.3 | 60000 | 100000 |
4 | اپیروس | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 10.9 | 15000 | 40000 |
5 | اپتیما | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 9.5 | 15000 | 40000 |
6 | سراتو | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 6.6 | 15000 | 40000 |
7 | سراتو جدید | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 6.8 | 15000 | 40000 |
8 | اسپورتیج | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 7.8 | 15000 | 40000 |
9 | کارنیوال | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 8.5 | 15000 | 40000 |
10 | کارنز | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | 7.8 | 15000 | 40000 |