عصرخودرو: حتما شما هم بارها این سوال را شنیدهاید که میپرسند؛ در یک رنج قیمتی خاص، کدام خودرو بهتر است؟ یا به عنوان مثال؛ در یک کلاس خودرویی، بهترین گزینه برای خرید چیست؟ یقینا پاسخ افراد مختلف برای این سوالات با یکدیگر تفاوت دارد زیرا هر یک، ملاک و معیار مشخصی را با توجه به سلیقه و نیاز خود در نظر میگیرند و بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که در واقع چیزی به نام «بهترین خودرو» وجود ندارد و هر خودرویی که بتواند بیشتر از دیگر گزینهها، نیاز شما را برطرف سازد، به عنوان بهترین، یا بهتر است بگوییم، «مناسبترین» گزینه شناخته میشود.
تویوتا کمری و کیا اپتیما، سدانهای بزرگ نیمه لوکس و مشهور در بازار داخلی هستند که از لحاظ مشخصات فنی، شباهت زیادی به یکدیگر دارند و ضمنا از نظر قیمت نیز تفاوت چندانی ندارند. با این تفاسیر ممکن است هر دو به عنوان یک گزینه خرید در این کلاس و با این رنج قیمتی در نظر گرفته شوند و انتخاب بین آنها کمی مشکل به نظر برسد. در ادامه قصد داریم شما را با قابلیتها و امکانات هر دو خودرو آشنا کنیم تا مشخص شود هریک از آنها کدام بخش از نیاز خریداران را برطرف میسازند.
نسل فعلی تویوتا کمری از سال 2012 وارد بازارهای جهانی شد و حالا مدل 2014 آن نیز در بازار داخلی عرضه میشود. فرم ظاهری این خودرو نسبت به نسل قبل، تغییرات بسیاری یافته و حتی برخی کارشناسان معتقدند که پختگی و ابهت مدل 2008 در این نسل دیده نمیشود اما در هر حال، طراحان تویوتا سعی کردهاند تا با افزایش خطوط شکسته و زوایای تیز در این مدل، جلوهای اسپرتتر و البته ظریفتر را به نمایش بگذارند که شاید از نظر بعضیها، چندان لوکس و با صلابت به نظر نرسد، خصوصا اینکه نمای جلوی خودرو شباهت اندکی به مدل کرولا پیدا کرده و فرم شکسته و برآمده چراغهای عقب نیز با کلیات بدنه، تناسب چندانی ندارد. البته در صورت تمایل میتوانید مدل SE یا همان Sport EVO را خریداری کنید که جلو پنجره و سپرهای اسپرت آن متفاوت از مدل معمولی است و ظاهر جذابتری دارد .
در مقابل، رقیب کرهای یعنی کیا اپتیما قرار دارد که البته در مدل فیسلیفت 2014 آن، برخی جزئیات بدنه از جمله فرم چراغهای عقب تغییر کرده است. به نظر میرسد که اپتیما با چهرهای جذاب و جسور، توجه بیشتری را به سمت خود جلب میکند و خیلی از فروشندگان معتقدند که مهمترین دلیل موفقیت و فروش قابل توجه اپتیما در بازار داخلی، همین طراحی ظاهری آن است که جلوهای زیبا و البته جوانپسند را ارائه میدهد.
اولین چیزی که در کابین کمری نظر شما را به خود جلب میکند، کیفیت خوب ادوات و دقت مونتاژ آنهاست که در مدل قبلی نیز مشهود بود اما این مسئله در نسل فعلی و با وجود دوختها و چرم روی داشبورد بیشتر احساس میشود. فرم پانل و داشبورد مرکزی، در عین سادگی، زیبا و لوکس است و از لحاظ دسترسی به ادوات و کنترلرها مشکلی وجود ندارد. صندلیها کاملا راحت هستند و فضای پا و سر در جلو و عقب (و حتی سرنشین میانی صندلی عقب)، کافی و جادار به نظر میرسد .
فرم داشبورد اپتیما نسبت به کمری شلوغتر است و در طراحی آن از خمیدگی و زوایای بیشتری استفاده شده ضمن اینکه پانل مرکزی اندکی به سمت راننده متمایل شده است تا دسترسی به ادوات آن راحتتر شود. همچنین دریچههای خروجی هوا روی داشبورد با یکدیگر قرینه نیستند و هریک دارای فرمی متفاوت هستند که شاید از نظر بعضیها، نامتناسب باشد. فرم صفحه کیلومترشمار نسبت به کمری جذابتر است و ضمنا در مدلهای فیسلیفت 2014 از یک غربیلک فرمان اسپرت سهپایه استفاده شده که قسمت زیرین آن صاف است اما در کل از لحاظ کیفیت ادوات داخلی به پای کمری نمیرسد ضمن اینکه صندلیهای آن به اندازه کمری راحت نیستند و فضای پا نیز اندکی کمتر به نظر میرسد. هر دو خودرو دارای تجهیزاتی از جمله، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه، دریچههای خروجی هوا در عقب، نورپردازی مخفی داخل کابین، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سیستم صوتی با چنجر 6 تایی و نمایشگر، قابلیت اتصال USB و Ipod، سانروف برقی (در کمری)، پرده برقی عقب، پوشش چرم و همچنین کروز کنترل هستند، ضمن اینکه امکاناتی مانند، تنظیم برقی صندلیهای جلو (با حافظه برای صندلی راننده)، گرمکن و تهویه صندلیهای جلو، پرده شیشههای جانبی، سقف پانورامیک، سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی، محفظه خنکنگهدارنده، یخزدای شیشه جلو و همچنین چراغهای LED رانندگی در روز برای اپتیما وجود دارد.
مشخصات فنی و توان پیشرانه هر دو خودرو، شباهت بسیاری به یکدیگر دارد با این تفاوت که عملکرد گیربکس کمری اندکی سریعتر به نظر میرسد و شاید به همین خاطر است که شتابگیری اولیه و ثانویه آن نسبت به اپتیما کمی سریعتر است. ضمنا عملکرد سیستم تعلیق اپتیما نسبتا سفت و خشک است ولی در مقابل، تویوتا کمری یک سواری نرم و بیصدا را برای شما فراهم میسازد که البته عملکرد فرمان آن نسبت به نسل قبل، تیزتر و در واقع دقیقتر شده است. هر دو خودرو در حالت فولآپشن مجهز به پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان هستند و ضمنا برای اپتیما، امکان سفارش ترمز پارک الکترونیکی نیز وجود دارد. خریداران و تعمیرکاران این مدلها معتقدند که استهلاک و مصرف سوخت کمری نسبت به اپتیما کمتر است.