تماشای ریسک یک کمپانی در زمینه های جدید جالب است ؛ مانند شروع تولید شاسی بلندهای کوچک NX توسط لکسوس . با داشتن بخشهای عمده ی مشترکی با تویوتا RAV4 ، لکسوس NX ، هم در تیپ معمولی ، و هم با موتور NX300h هیبرید یا مدل NX200t کم مصرف ، اولین لکسوس توربو شارژ ، وارد بازار شد . حال می خواهیم بدانیم جای NX در کلاس خودروهای لوکسی که امروزه شامل Audi Q3 ، BMW X1 و Mercedes-Benz GLA می شود ، کجاست ؟
ما مشتاقانه منتظر این هستیم که ببینیم که این توربوشارژ دو موتوره 2 لیتری چهار سیلندری چگونه میتواند رقبایش را تحریک کند . در این خودرو از دو انژکتور در هر سیلندر و از یک اگزوز چهار به دو ستفاده میکند که برای کاهش افت سرعت استفاده میشود و به انتقال خودکار نیرو توسط دنده شش سرعته جدید کمک میکند . تیپ F Sport سیستم فرمانی با عملکرد بالا را ارائه میدهد و تعلیق با تنظیم اسپورت باعث ارتقا کیفیت هندلینگ NX در سطح عملکرد رقبای لکسوس مثل Audi Q5 ، BMW X3 میشود .
اعدادی که ما از طی ارزیابی به دست آوردیم دقیقا ما را تهییج نمیکند ، شتاب NX از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت طی 6.9 ثانیه صورت میگیرد. 100 کیلومتر در ساعت در آخرین تست بیشتر از BMW X1 xDrive28i و از X3 با همان موتور هم عقب است . علیرغم سعی لکسوس برای کاهش این نقص ، اما همچنان پابرجاست .
نکته مثبت در دنده این ماشین این است که ، در دنده چهار خودرو کاملاً بی صداست ، حتی بیشتر از نوع هیبریدی که دو دسیبل در سرعت 110 کیلومتر در ساعت مصرف میکند . سیستم فعال کنترل صدا را در حالت اسپورت فعال کنید در این صورت داخل ماشین با صدای خوشآیند بلندی پر میشود ؛ البته اگر از نظر فنی ایرادی نباشد .
در پیچ جاده NX200t دور مناسبی می گیرد ، چرخاندن چرخها و پایداری در سرعت بالا در نوع F Sport ـ تعلیق کنندههای خاص ـ هنگام رانندگی معمولی حس خوبی دارد . اما اگر کمی بیشتر گاز دهید به سمت نافرمانی میرود . وقتی که 59 درصد وزن یک کراس اور روی چرخهای جلو می نشیند ، توانایی های زیادی خواهد داشت . حتی در حالت AWD و لاستیک های تابستانی ، وزن متوسط جلوی ماشین با فشار با گرفتن ترمز سر میخورد .
هر چه می خواهید در رابطه با ظاهر لکسوس بگویید ولی قطعا به دلیل شجاعتش امتیاز میگیرد . نوع F Sport مشکی شیشه دودی شبکهای ، چراغ هایی با نور پراکنده ( همه LED ها ) ، سپر مشکی و چراغهای عقب ، آینههای مشکی و چرخ 18 اینچی موافقان و مخالفان بسیاری را کسب کرده است . نظرها بسیار متفاوت است اما بسیاری از ما موافقیم که بدنه بهتر شکل داده شده است و F Sport بهتر از NX200t استاندارد به نظر میآید. در واقع این از آن ماشینهایی است که بدنه ای عالی با قیافه ای خوب دارد .
همانند قسمت خارجی ماشین ، قسمت داخلی آن کمی شلوغ ، تاثیر گذار و در عین حال جمع و جور است . لکسوس را در نوع F Sport با صندلیهای جلو عالی ، پدالهای آلومینیومی و فرمانی با قابلیت تنظیم بالا و قطر کم که احساسی فوق العاده به راننده میدهد ، می توان یافت . دیگر عناصر موجود در F Sport شامل قیافه عقربه ها ، صفحه ضد خراش و ترکیب زیبای در و داشبورد است .
با این ابعاد کم ، هیچ چیزی از دسترس راننده خارج نیست . صندوق مرکزی به سمت سرنشینان است و قفسهای درست کرده که شبیه به صفحه نمایشی ایستاده واقع در BMW است و کنترل HVAC در دسترس قرار داده شده است . کنترل اطلاعات در ارزیابی یادآور خوبی از کنترل کننده لمسی از راه دور لکسوس بود (شامل بسته هدایت گر 2140 دلاری ) ، که با پد لمسی هپتیک و استراحت دست ارگونامیک در کنسول تکمیل شده است . جهت خواباندن صندلی ، برگردان به صورتی است که هیچ جای اضافی باقی نمی ماند به ویژه برای سرنشینان جلو و به این صورت به نظر میآید که همه چیز در اطرافشان فشرده است . راننده ای با هیکل متوسط در اتاق این خودرو راحت است ، اگرچه سقفش کوتاه و بدنه آن نیز برای افرادی با جثه درشت بیش از حد نقلی است .
مشخصات فنی لکسوس NX200 T :
4 سیلندر - 2000 سی سی توربو - 16 سوپاپ - 6 دنده اتوماتیک - 235 اسب بخار
تجهیزات و امکانات رفاهی لکسوس NX200 T :
سقف پاناروما - 4 رادار ( جلو اکتیو - بین خطوط - عقب - نقطه کور) - ایربگ ها ی کامل و زانویی - هدآپ - پنج دوربین - دوربین 360 درجه - مانیتور بزرگ - نویگیشن - صندوق برقی - صتدلی های جلو و عقب برقی - حافظه صندلی- سه گرمکن - دو سردکن - کی لس - اتوهلد - لامپ زنون - شیشه شور - دی لایت - سنسور پارک - دوربین عقب - موس تاچ - ساب ووفر جلو و عقب - کولر دوبل دیجیتال - رینگ 18 آلومینیومی - آینه تاشو برقی - روف ریل - آینه فوتوکرومیک - سنسور باران - ترمز برقی - حالت اسپورت کامفورت - ESP- EV-Eco - کروز کنترل - بلوتوث
نام خودرو | لکسوس NX200 | کلاس خودرو | شاسی بلند |
گیربکس | 6 دنده اتوماتیک | محور محرک | دیفرانسیل تمام چرخ متحرک |
تعداد سیلندر/سوپاپ | 4 سیلندر/16 | حجم موتور (سی سی) | 1998 |
قدرت (اسب بخار) | 235 | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 200 |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 6.9 | طول × عرض × ارتفاع | 4630 × 1875 × 1630 |
وزن خالص ( کیلوگرم) | 1824 | مصرف شهری (لیتردر صد کیلومتر) | 10.7 |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | 60 | مصرف جاده ای (لیتر در صد کیلوکتر) | 8.7 |